17 maja na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Telekomunikacji. Historia święta telekomunikacji sięga 17 maja 1985 roku, kiedy to został powołany do życia Międzynarodowy Związek Telekomunikacji (International Telecommunication Union). W 2006 roku na Światowym Szczycie w sprawie Społeczeństwa Informacyjnego, dzień ten został również uznany jako Światowy Dzień Społeczeństwa Informacyjnego.
Obydwa święta łączą się ze sobą. Współczesne sposoby komunikacji nie są
w stanie funkcjonować bez rozbudowanych systemów i technologii IT.
Rozwój techniki, a co za tym idzie telekomunikacji, wpłynął na to,
sposób w jaki porozumiewamy się ze znajomymi, rodziną i w pracy.
Aleksander Bell zdziwiłby się, wiedząc, jak ewoluuje jego wynalazek.
Współczesny świat nie mógłby funkcjonować bez telefonów stacjonarnych,
telefonii komórkowej, Internetu, e-maili czy technologii VoIP. To, w
jaki sposób, oraz przy pomocy jakich narzędzi, komunikujemy się z
otoczeniem wpływa na nasze relacje z rodziną, przyjaciółmi lub
klientami biznesowymi, determinując w znacznym stopniu więzi jakie
tworzymy funkcjonując w społeczeństwie.
– Z punktu widzenia społecznego
współczesne środki komunikacji jednocześnie umożliwiają dystans, jak
również przybliżają ludzi do siebie. Dzięki nim nawiązują się nowe
relacje, które jeszcze 20 lat temu nie byłyby możliwe, a jeśli nawet,
nie zostałyby utrzymane. Ogromną rolę odegrał tu internet jako medium,
które daje największe możliwości komunikacji we wszystkich jej
wymiarach. Transfer głosu oraz obrazu stwarza poczucie naturalności
kontaktu i jednocześnie bliskości między rozmówcami – mówi socjolog
Marta Gąska.
W przeszłości z wakacji wysyłało się pocztówkę, lub list do rodziców.
Dzisiaj wystarczy telefon komórkowy z aparatem fotograficznym, a
rodzice prawie natychmiast mogą zobaczyć swoje pociechy nad np.
brzegiem morza. Dla osób, które opuściły swoje rodzinne miasto, kontakt
z rodziną ma szczególne znaczenie.
– Na początku, kiedy przeprowadziłem
się do Warszawy, pisałam i wysyłałam listy, potem zaczęłam korzystać z
kawiarenek internetowych i pisałam maile. Dzisiaj najczęściej dzwonię z
telefonu komórkowego. Korzystam też z udogodnień, jakie daje Internet –
w każdej wolnej chwili korzystam ze Skype’a – w formie czatu, jak
również wideo rozmów. Nie tylko słyszę głos, ale też widzę moich
bliskich, których na co dzień mi bardzo brakuje. Dzięki możliwościom,
jakie daje komórka i internet słyszę i widzę moich bliskich o wiele
częściej niż jeszcze kilka lat temu – powiedziała Agnieszka
Wiśniewska, gdańszczanka mieszkająca w stolicy.
Współczesne technologie
pozwalają na kontakt z całym światem w ułamku sekundy. Odległość, jaka
dzieli rozmawiających nie jest już barierą. Wystarczy niewielki telefon
komórkowy, aby usłyszeć lub podstawowy komputer, aby zobaczyć np.
rodzinę.
– Kiedy wyjechałam na studia zagranicę rodzina kupiła komputer
– instalując program Skype. Później, podczas mojego pobytu w Wielkiej
Brytanii, kontaktowaliśmy się wyłącznie poprzez komunikatory typu
Skype – mówi Dorota Zalewska, która studiowała we Francji. Według
psycholog, Mai Kurzyny, możliwości, jakie daje nam współczesna technika
wpłynęły na siłę relacji jednostka-grupa na rzecz jednostka-jednostka – W erze telefonii stacjonarnej dzwoniło się z miejsca do miejsca –
aktualnie kontakt odbywa się od osoby do osoby, niezależnie od miejsca
pracy lub zamieszkania. Rozluźniają się więc tradycyjne więzi grupowe
na rzecz indywidualnych relacji.
Rozwój telekomunikacji zmienił również oblicze biznesu. W przeszłości
dostęp do informacji oraz prędkość ich przekazywanie były o wiele
mniejsze. Obecnie dzięki e-mailom, telefonom, wideokonferencjom, biznes
może się jeszcze szybciej rozwijać.
– Najnowsze rozwiązania
telekomunikacyjne z pewnością bardzo ułatwiają naszą pracę. Telefon
komórkowy i internet to oczywiście podstawowe narzędzia, którymi się
posługujemy. Dzięki np. komunikatorom internetowym jestem w stanie
bardzo szybko skontaktować się z kontrahentami czy współpracownikami z
dowolnego miejsca w Polsce, co pozwala obniżyć koszty połączeń do
minimum. Podobnie, telekonferencje i wideokonferencje prowadzone ze
współpracownikami z innych krajów generują oszczędność naszego czasu i
kosztów. W biurze wykorzystujemy internet do komunikowania się zarówno
między sobą, jak i z klientami. Bycie „dostępnym” dla klientów jest dla
nas bardzo ważne, gdyż w naturalny sposób wzmacnia nasze relacje –
powiedziała Alicja Klemendorf, Marketing Manager Lenovo Technology
Polska.
Dostępność i wygoda nowoczesnych urządzeń, przy pomocy, których możemy komunikować się
z otoczeniem w dowolnej chwili sprawiły, ze relacje, które budujemy
mogą być jeszcze silniejsze. Bez względu na odległość i czas, przy
pomocy niewielkich urządzeń, możemy dowiedzieć się, co słychać
u bliskich nam osób. Trudno wyobrazić sobie świat bez telefonów
komórkowych oraz komunikatorów, dzięki którym za pośrednictwem
internetu możemy być w kontakcie w każdym miejscu na ziemi. Dzień
telekomunikacji to dobra okazja, żeby uświadomić sobie, jak ogromną
role w naszym codziennym życiu odgrywają telefon stacjonarny, komórka
czy email.