Site icon ITbiznes

Wizerunek sieci Leroy Merlin i Auchan leci na łeb na szyję

Wizerunek sieci Leroy Merlin i Auchan leci na łeb na szyję

Według analiz polskiej firmy SentiOne, sieci Leroy Merlin i Auchan tracą wizerunkowo najbardziej ze wszystkich bojkotowanych przez internautów marek. Należący do tej samej grupy kapitałowej Decathlon, dzięki informacji, że firma zaprzestała sprzedaży w Rosji, zaczął odzyskiwać pozycję w rankingu. Co prawda, powodem wycofania się sieci sklepów sportowych są problemy z dostawami, ale tego przecież większość internautów nie zauważy.

Po ataku na Ukrainę wiele firm zdecydowało się w ramach protestu wycofać z rynku Federacji Rosyjskiej. Marki, które tego nie zrobiły, spotkały się z ostrą krytyką i nawoływaniem do bojkotu ich produktów oraz sklepów. Z badania, przeprowadzonego pod koniec marca, wynika, że 65 proc. Polaków deklaruje, iż nie będzie robić zakupów w sklepach firm, które nadal działają w kraju agresora.

Jeszcze ciekawiej jest, gdy spojrzymy na analizy polskiej firmy SentiOne, która zajmuje się m.in. monitoringiem Internetu z wykorzystaniem zaawansowanej technologii sztucznej inteligencji. SI przeanalizowała ponad 75 tys. wypowiedzi (we wszystkich europejskich językach) na temat wojny w Ukrainie. W ciągu ostatnich trzech tygodni apele wzywające do bojkotu marek, które zostały  na rynku rosyjskim, zyskały bardzo duże zasięgi. Wpis na twitterowym koncie portalu The Kyiv Independent nawołujący do bojkotowania Auchan, Alcampo (hiszpańska nazwa sieci Auchan), Leroy Merlin i Decathlonu dotarł do ponad 3 mln Internautów i został polubiony 17 tys. razy. A przecież bojkot nie dotyczy tylko użytkowników tego jednego portalu społecznościowego.

Decathlon – ostra krytyka i zmiana po zamknięciu sklepów

Brand Health Index (BHI), czyli stosunek liczby pozytywnych komentarzy do negatywnych na temat sieci Decathlon, osiągnął poziom 0,38. Od momentu, gdy 29 marca firma postanowiła jednak wycofać się z rosyjskiego rynku (z powodu kłopotów z dostawami), BHI marki uległ poprawie i obecnie wynosi 0,51.

Leroy Merlin – najczęściej wymieniana w kontekście bojkotu

Hipermarket budowlany francuskiej sieci był najczęściej wymienianą marką w kontekście bojkotu. Tylko jedna informacja o wypowiedzi ukraińskiego Ministra Obrony Ołeksija Reznikowa krytykującej firmę za pozostanie na rosyjskim rynku wygenerowała zasięgi na poziomie 17 mln wyświetleń i była udostępniana na wszystkich platformach społecznościowych w języku angielskim, polskim, ukraińskim i francuskim. Liczba wypowiedzi nawołujących do bojkotu Leroy Merlin nieustannie rośnie. Aktualnie BHI marki wynosi 0,37, a internauci stworzyli nawet hasztag #boycottleroymerlin.

Polski oddział Leroy Merlin próbował załagodzić sytuację – 11 marca na jego oficjalnym facebookowym profilu pojawiła się informacja o organizacji pomocy dla Ukraińców i zapewnienie, że nie ma  żadnego wpływu na decyzje spółki-matki. Jednak ta wypowiedź tylko rozzłościła Internautów i zyskała ponad 12 tys. reakcji wyrażających gniew oraz zaledwie 35 „serduszek” – mówi Agnieszka Uba, Head of Product Marketing w SentiOne.

Podobnie lub nawet gorzej wygląda sytuacja hipermarketów Auchan, należących do tej samej spółki co Decathlon i Leroy Merlin. Jeszcze w lutym mogła pochwalić się BHI na poziomie 0,65. Dziś wynosi on 0,31, a większość wpisów na temat marki dotyczy bojkotu.

SentiOne już 10 lat rozwija algorytmy sztucznej inteligencji, które rozumieją ludzkie intencje z trafnością na poziomie 96% i są w stanie wskazać towarzyszące im emocje. Codziennie gromadzą i analizują ponad 40 mln wzmianek z domen publicznych z całego świata, takich jak media społecznościowe, fora, serwisy informacyjne czy blogi.

Źródło: SentiOne

Exit mobile version