Operatorzy VoIP bez książek telefonicznych
Urząd Komunikacji Elektronicznej zadecydował, że operatorzy telefonii komórkowej nie musza prowadzić biura numerów i spisu abonentów – przynajmniej na razie.
W uzasadnieniu decyzji Anna Streżyńska – prezes UKE – poinformowała, że w świetle istniejących przepisów nie można telefonii VoIP uznać za usługę powszechnie dostępną, na których ciąży obowiązek prowadzenia i udostępniania spisu abonentów. Zdaniem Streżyńskiej, na obecnym etapie rozwoju VoIP powinna korzystać z wszelkich możliwości dostępnych w zakresie telekomunikacji i nie może być krępowana nadmiernymi ciężarami stosownymi dla technologii w pełni dojrzałych o ustabilizowanych standardach – poza obowiązkiem rzetelnego informowania klientów o wszystkich cechach oferowanego produktu.
Prezes UKE dodała też, że obecnie w Unii Europejskiej jak i w Polsce prowadzone są badania i analizy telefonii internetowej i nie można jednoznacznie zakwalifikować jej do kategorii publicznie dostępnych usług telefonicznych.
Informując o braku obowiązku prowadzenia książek telefonicznych klientów Anna Streżyńska wskazała, że nie ma żadnych przeciwwskazań by operatorzy prowadzili spisy dobrowolnie.