Wielki Test Kompetencji Cyfrowych w 2022 roku

Wielki Test Kompetencji Cyfrowych zaplanowany został przez organizacje branży cyfrowej z Grupy Wyszehradzkiej na 2022 rok. Jego finansowaniem zajmą się rządy Czech, Polski, Słowacji i Węgier.

Polska jest na szarym końcu rankingu kompetencji cyfrowych

Polska zajmuje 24. miejsce spośród 27 przebadanych krajów w Europie pod względem poziomu zaawansowania cyfrowego swoich obywateli według raportu Digital Economy and Society Index (DESI) opublikowanego przez Komisję Europejską. To spadek o jedno miejsce w dół w porównaniu do poprzedniego roku.

wielki-test-kompetencji-cyfrowych-2022-DESI-Polska

Z pełną wersją raportu można zapoznać się, klikając adres DESI. Są tam raporty dla wszystkich badanych krajów po angielsku i w lokalnych językach.

Czym są kompetencje cyfrowe?

Czym są kompetencje cyfrowe? Jest to zdolność do sprawnego wykorzystywania technologii, w tym urządzeń, internetu, programów i aplikacji w codziennym życiu i pracy. Mają one kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarki, w której postępuje automatyzacja i rośnie zapotrzebowanie na pracowników z wysokimi umiejętnościami technologicznymi.

„Problemem okazują się często podstawowe umiejętności cyfrowe osób związanych z innymi branżami niż IT. Okazuje się na przykład, że tylko 27 proc. Polaków deklaruje, że potrafi stworzyć prezentację na komputerze. Zaawansowane umiejętności cyfrowe Polaków w wieku 35-65 lat bywają niższe o prawie 80 proc. w porównaniu z umiejętnościami cyfrowymi obywateli krajów Europy Północnej” – powiedziała Olga Zelent, Country Manager szkoły programowania Codecool.

Wielki Test Kompetencji Cyfrowych w 2022 roku

Polska jest niemal zupełnie na szarym końcu rankingu kompetencji cyfrowych wśród 27 państw europejskich. Co ciekawe, Polacy oceniają wysoko swoje umiejętności w tym obszarze. O tym gdzie leży prawda odpowie na pytanie kolejny, przyszłoroczny Test Kompetencji Cyfrowych. Został on zaplanowany przez organizacje branży cyfrowej z Grupy Wyszehradzkiej i finansowany przez rządy Polski, Czech, Słowacji i Węgier.

Dzięki testowi ocenione zostaną umiejętności poruszania się w sieci internetowej i korzystania z narzędzi cyfrowych. Projekt IT Fitness Test, tworzony przez organizacje zrzeszone w Grupie Digital V4, pozwoli na darmowe, dostępne dla każdego sprawdzenie umiejętności cyfrowych. Ocenie podlegać będą następujące kompetencje uczestników:

  • internet,
  • bezpieczeństwo,
  • systemy komputerowe,
  • narzędzia do współpracy i sieci społecznościowe, oraz
  • narzędzia biurowe, sprawdzając ich praktyczne umiejętności.

Każdy uczestnik testu otrzyma imienny certyfikat opisujący uzyskany wynik oraz wskazujący zagadnienia, które wymagają dodatkowego szkolenia.

Mimo iż badanie ma na celu sprawdzenie kompetencji cyfrowych uczniów szkół podstawowych i średnich, to Grupa Digital V4 udostępni test wszystkim zainteresowanym.

Cyberedukacja dla wszystkich

Według raportu DESI 2021 Komisji Europejskiej, w Polsce jedynie 18 proc. firm zapewnia swoim pracownikom szkolenia z zakresu rozwoju umiejętności cyfrowych i technologicznych.

wielki-test-kompetencji-cyfrowych-2022

„Warto zauważyć, że jest to wyraźny skok w porównaniu do 13 proc. w 2019 czy 2020 roku. Coraz więcej firm ma przekonanie i ewidentnie widzi związek między podnoszeniem kompetencji cyfrowych swoich pracowników a efektywnością i wygodą pracy. Coraz więcej firm zamawia też nie tylko doraźne kursy, ale stawia wręcz na przekwalifikowanie swoich pracowników” – powiedziała Olga Zelent z Codecool, która od lat aktywnie działa na rzecz cyfrowej transformacji w Polsce.

Problemem jest wciąż zbyt mała liczba wykwalifikowanych pracowników branży IT. Według badania Komisji Europejskiej, specjaliści w dziedzinie ICT stanowią w Polsce niższy odsetek siły roboczej niż średnia w UE. Absolwentów kierunków w tym obszarze jest zaledwie 3,9 proc.

„Procent ten powoli rośnie. W 2019 roku było ich jeszcze mniej, bo 3,5 proc. Widać więc pozytywny trend, choć wciąż popyt na wysokowykwalifikowanych specjalistów nie nadąża za rynkowymi potrzebami. Na pewno inne formy zdobywania solidnych umiejętności ICT będą zyskiwać na znaczeniu” – powiedziała Zelent.

Badanie Bulldogjob z 2019 r. pokazuje, że programista wcale nie musi mieć ukończonych studiów (37 proc. programistów ukończyło studia magisterskie, a 29 proc. – licencjackie). Coraz popularniejsze stają się kursy programowania, także weekendowe. To pozwala na zmianę branży zwłaszcza osobom, które muszą kontynuować pracę na pełen etat.

Źródło: Inf. prasowa, DESI

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x