IBM Think Warsaw 2022 – nawet serwisowanie pociągów SKM może chronić klimat

Tuż przed rozpoczęciem IBM Think Warsaw 2022 odbyła się dyskusja na temat ochrony klimatu i tego, w jaki sposób duże firmy mogą wspomóc działania rządów. Jak się okazuje, prawie połowa (48%) prezesów firm wymienia zrównoważony rozwój jako jeden z najważniejszych punktów agendy w ich organizacjach (IBM IBV).

Prezesi firm z Europy Środkowo-Wschodniej uznają zrównoważony rozwój za największe wyzwanie w perspektywie najbliższych 2-3 lat. Dziś jednak zaledwie jeden na pięciu CEO w Europie Środkowo-Wschodniej już teraz działa w tym obszarze poprzez otwarte innowacje z partnerami biznesowymi, i zaledwie 38% z nich zgłasza posiadanie silnej infrastruktury cyfrowej, przygotowanej do skalowania i wytwarzania wartości z nowych inwestycji.

IBM Think 2022

Co więcej, prezesi jako główną przeszkodę w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju wymieniali brak wniosków opartych o dane. Wykorzystanie ogromnej ilości danych związanych ze zrównoważonym rozwojem, które generowane są w ramach operacji biznesowych, jest kluczowe dla przyspieszenia tego procesu. Jednak obecnie pozostają one w dużej mierze ukryte w bazach danych, arkuszach kalkulacyjnych, systemach i jednostkach biznesowych.

IBM ma narzędzia i argumenty

W dyskusji na temat zrównoważonego rozwoju wzięli udział przedstawiciele firmy IBM – John Granger, SVP, IBM Consulting i Hans Dekkers, Dyrektor Generalny, IBM Northern, Central and Eastern Europe; SKM – Artur Różycki, Zastępca Dyrektora Wydziału Rozwoju i Marek Zwierzchowski, Główny specjalista ds. informacji; Vetasi – Bartosz Gancarz, Menedżer ds. zaangażowania. Panel prowadziła Anita Błaszczak, dziennikarka pisząca dla Rzeczpospolitej, Bloomberga czy Gazety Giełdy Parkiet.

IBM Think 2022

W czasie dyskusji mogliśmy poznać nie tylko punkt widzenia firm technologicznych, ale również takich, których nie wiążemy na co dzień z IT. Doskonałym przykładem może być warszawska SKM (Szybka Kolej Miejska), która, pod względem liczby pasażerów, jest szóstym przewoźnikiem w kraju. W ciągu roku jej pociągami jeździ około 20 mln pasażerów, a spółka cały czas się rozwija. Zarządzanie takim taborem to zadanie wymagające nie tylko zasobów ludzkich, ale i odpowiedniej organizacji i tu właśnie pojawia się IBM ze swoim oprogramowaniem Maximo.

Dzięki stałemu odstępowi do danych ze wszystkich czujników umieszczonych w całym taborze, można nie tylko odpowiednio zaplanować serwis czy wymianę elementów, ale również zadbać o to, aby nie robić tego niepotrzebnie lub zareagować proaktywnie i wyeliminować usterkę zanim wystąpi. O te dwie ostatnie rzeczy dba sztuczna inteligencja, która na podstawie danych jest w stanie ocenić, czy interwał serwisowy konkretnych części nie jest zbyt krótki lub zbyt długi. W pierwszym wypadku SKM unika przedwczesnej wymiany elementów, które mogą jeszcze swobodnie pracować, w drugim natomiast, unikają przestojów spowodowanych nieprzewidzianą awarią. Oba podejścia służą nie tylko środowisku, ale i samej firmie, bo ta oszczędza na kosztach serwisu.

Hans Dekkers, General Manager, IBM Northern, Central and Eastern Europe
Hans Dekkers, Dyrektor Generalny, IBM Northern

Drugim przykładem z naszego polskiego podwórka jest Baltic Hub (DCT Gdańsk) – największym i najszybciej rozwijający się polski terminal kontenerowy oraz jedyny terminal głębokowodny w rejonie Morza Bałtyckiego. W celu obsługi największych kontenerowców na świecie w trybie 24/7, przy możliwościach przeładunkowych na poziomie 2,7 mln TEU rocznie, firma poszukiwała kompleksowego i niezawodnego rozwiązania do zarządzania swoimi zasobami. Tu również wybór padł na IBM Maximo Enterprise Asset Manager, a to zapewniło Baltic Hub (DCT Gdańsk) pełną kontrolę nad zasobami i bieżącą obsługą ruchu i jednocześnie umożliwiło wykrywanie i usuwanie awarii na terminalu.

Biznes ma dane, które mogą posłużyć nie tylko jako podstawa zrównoważonego rozwoju firm, ale również przyczynić się do zwiększenia zysków. Problem w tym, że nie może z nich skorzystać, lub nie ma do tego narzędzi. Gwałtowny rozwój SI oraz wszelkich urządzeń IoT jest w stanie pomóc w tym zadaniu, ale taką ilość danych trzeba zebrać i przeanalizować. Im lepsze będą rozwiązania IT służące temu celowi, tym szybciej nastąpi ich adopcja w firmach. Pierwsze polskie wdrożenia już mamy, więc jest się na czym wzorować. Jako ludzkość mamy niewiele czasu, aby zadbać o naszą planetę i zostawić dzieciom świat, w którym da się żyć.

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x