„CYBER. MIL z klasą”. MON inwestuje w kształcenie specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa
„CYBER. MIL z klasą” to program Ministerstwa Edukacji Narodowej mający na celu przygotowywanie dla wojska specjalistów z zakresu cyberbezpieczeństwa i nowych technologii. MON chce stworzyć w 2020 15 specjalnych klas w liceach w całej Polsce.
„CYBER. MIL z klasą” będzie kosztować resort w 2020 roku 3,5 mln zł. Środki mają być wykorzystane na dofinansowanie dla szkół, które zdecydują się na uruchomienie specjalnych klas skupiających się na kształcenie w dziedzinie cyberbezpieczeństwa.
W 2019 roku w ramach pilotażu pierwsza tego typu klasa działała w Łowiczu. Utworzono ją we współpracy z Politechniką Łódzką oraz Polską Grupą Zbrojeniową w LO im. Józefa Chełmońskiego.
MON w ramach programu „CYBER. MIL z klasą” oferuje dofinansowanie zakupu pracowni informatycznych (do 200 000 zł i 80% kosztów) oraz wynagrodzenia nauczycieli i specjalistów (do 60 000 zł). Przygotowany przez resort budżet w wysokości 3,5 mln zł ma wystarczyć na stworzenie i utrzymanie 15 specjalistycznych klas.
Ministerstwo chce, żeby „cyberklasy” powstawały w miastach liczących sobie co najmniej 100 000 mieszkańców. Szkoły, które chciałyby uczestniczyć w programie muszą spełnić wymagania dotyczące dotychczasowego zakresu oraz poziomu nauczania.
„CYBER. MIL z klasą”. MON pomoże w kształceniu setek specjalistów ds. cyberbiezpieczeństwa
Program „CYBER. MIL z klasą” może być realizowany przez placówki, które realizują rozszerzone nauczania matematyki oraz informatyki, a uczniowie osiągają dobre wyniki na maturach.
Ma to gwarantować zainteresowanie współpracy z danymi szkołami ze strony uczelni wyższych, które mogłyby kontynuować edukowanie kadr dla MON lub instytutów naukowo-badawczym.
Absolwenci klas powstałych w ramach programu „CYBER. MIL z klasą” mogą liczyć na dodatkowe punkty i preferencyjne traktowanie podczas rekrutacji.
Ministerstwu Obrony Narodowej zależy na kadrach wyszkolonych z zakresu bezpieczeństwa i nowych technologii. Cyberprzestrzeń została uznana przez NATO za teatr działań wojennych, a zapewnienie bezpieczeństwa systemów informatycznych sterujących strategicznymi z punktu widzenia kraju ośrodkami (na przykład elektrowniami) jest równie ważne, jak fizyczne bronienie ich przed przejęciem przez wroga.
Jeżeli nauczyciele byliby praktykami to mogło by być bardzo dobre posunięcie. Mówi się, że to tam rozegra się kolejna globalna wojna, a może nawet już się toczy 🙁