Computex 2024 – Intel prezentuje architekturę Lunar Lake
Intel zaprezentował swoją najnowszą architekturę procesorów Lunar Lake podczas targów Computex 2024, obiecując znaczące ulepszenia w zakresie wydajności i efektywności energetycznej. Nowe układy, które mają trafić na rynek w trzecim kwartale 2024 roku, są wyposażone w zaawansowaną jednostkę NPU (Neural Processing Unit) zdolną do osiągnięcia ponad 45 TOPS (tera operacji na sekundę) – to trzy razy większa wydajność niż poprzednia generacja Meteor Lake!
Lunar Lake będzie również zawierać nową architekturę GPU Battlemage, która zapewni dodatkowe 60 TOPS mocy obliczeniowej, co daje łącznie ponad 100 TOPS dla całej platformy. Nowe rdzenie „Lion Cove” i „Skymore” zapewnią wyższą wydajność przy niższym zużyciu energii, co przekłada się na lepszą efektywność energetyczną i dłuższy czas pracy na akumulatorze.
Intel zapowiada ostrą konkurencję z układami Snapdragon
Procesory Lunar Lake mają zintegrowaną pamięć LPDDR5x, co zapewnia wyższą przepustowość i efektywność energetyczną. Intel zapowiada, że nowe układy będą w stanie konkurować z najnowszymi procesorami Snapdragon X Elite od Qualcomm i przewyższać je pod względem wydajności w niektórych zastosowaniach AI.
W trakcie targów Computex 2024 CEO Intela, Pat Gelsinger, podkreślił znaczenie AI w nowoczesnych komputerach, prezentując nowe rozwiązania, które mają uczynić technologię AI bardziej dostępną i efektywną kosztowo. Intel planuje, że Lunar Lake znajdzie zastosowanie w szerokim zakresie urządzeń, od ultralekkich laptopów po zaawansowane komputery do zastosowań AI. Firma stawia na rozwój technologii AI w swoich procesorach, z zamiarem dostarczenia na rynek 100 milionów komputerów AI do końca 2025 roku.
Nowa architektura ma również przyczynić się do poprawy wydajności w grach i aplikacjach multimedialnych, dzięki lepszym algorytmom i wydajniejszemu zarządzaniu zadaniami. Wprowadzenie Lunar Lake oznacza znaczący krok naprzód w kierunku bardziej inteligentnych i wydajnych urządzeń, które sprostają wymaganiom przyszłych aplikacji AI i gier komputerowych.
Miłośnik nowoczesnych technologii, głównie nowych rozwiązań IT. Redaktor w czasopismach Gambler, Enter, PC Kurier, Telecom Forum, Secret Service, Click!, Komputer Świat Gry, Play, GameRanking. Wiele lat spędził w branży tłumaczeniowej – głównie gier i programów użytkowych. W wolnych chwilach lata szybowcem, jeździ na rowerze i pochłania duże ilości książek.