Jowita Michalska prognozuje trendy na 2021 rok

Jowita Michalska to założycielka i prezes Digital University oraz ambasadorka Singularity University w Polsce. Jowita jest menedżerem z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży ICT, która obecnie uczy Polaków kompetencji cyfrowych. W ramach prowadzonej przez siebie Fundacji analizuje i prognozuje nadchodzące trendy – związane najczęściej z rozwojem nowych technologii. Poprosiliśmy Jowitę o to, by podzieliła się z nami swoimi przemyśleniami na temat tego, czego możemy się spodziewać w 2021 roku. Jowita była gościem w naszym programie ITbiznes w telewizji Biznes24.

Rozmowa z Jowitą Michalską w Biznes24 (materiał był nagrywany jeszcze w grudniu 2020)

Sztuczna inteligencja głównym trendem w 2021 roku

Pierwszym tematem, na który wskazała Jowita, jest sztuczna inteligencja. Podkreśliła przy tym, że AI będzie w zasięgu większej liczby osób dzięki udostępnianiu jej w formie usługi (AIaaS – AI as a Service). Nie będzie trzeba wdrażać i konfigurować rozwiązań AI w swojej organizacji, po prostu wykupimy konkretną usługę tylko na czas, kiedy faktycznie będzie nam potrzebna.

Ze sztuczną inteligencją powiązani są też inteligentni asystenci. Mamy już powszechne wdrożenia tego typu pod postacią asystentów głosowych (Amazon Alexa, Asystent Google, Apple Siri), ale do tej pory systemy te działały głównie jako głosowy interfejs do obsługi różnych urządzeń czy korzystania z zasobów internetu. Ale rola asystentów będzie się powiększała. Będą za nas realizować na przykład zakupy w formie w pełni zautomatyzowanej – czyli bez naszej ingerencji kupować będą produkty żywnościowe, detergenty, środki czystości itp. To oznacza, że interfejsy M2M (Machine-to-Machine) wchodzą na jeszcze wyższy poziom: pozwolą naszym domowym czy firmowym produktom IoT komunikować się np. ze sklepem internetowym – wyobraźmy sobie, że lodówka sama składa zamówienie w sklepie internetowym na jajka, mleko i ser żółty, albo – żeby być bliżej IT – drukarka sama zamawia toner czy papier.

artificial intelligence 4694502 1920

Takie rozwiązania już dziś działają, ale nie są jeszcze powszechne. Żeby interfejsy, gdy sztuczna inteligencja „dogaduje się” ze sztuczną inteligencją naprawdę skutecznie działały, muszą mieć o nas jeszcze więcej informacji. Czyli musimy ją karmić danymi z naszych serwisów społecznościowych oraz pozwolić jej nas podsłuchiwać. Dziś wydaje się nam to nie do zaakceptowania, ale wygoda z korzystania z takich rozwiązań będzie na tyle duża, że pewnie systematycznie będziemy jej ulegać.

Wspomniane rozwiązanie będzie jednak wymagać zmian w obszarze customer experience (CX). Klientem usługi nie będzie już wyłącznie człowiek, ale sztuczna inteligencja. Jak adresować takiego klienta, jak go obsłużyć?

Konieczne prace nad dochodem podstawowym

Rozwój sztucznej inteligencji pociąga też za sobą dalszy rozwój automatyzacji i robotyki, co oznacza, że kolejne zadania wykonywane przez ludzi będą automatyzowane – czyli „roboty będą nam odbierać pracę”. To oznacza też konieczność upskillingu i reskillingu (przystosowania się do wykonywania innych zawodów) w wielu branżach. Osoby, które na co dzień mają do czynienia z technologiami bez większych problemów sobie z tym poradzą, ale ogromna część społeczeństwa nie jest dostatecznie zaawansowana technicznie, a to oznacza, że osoby te po utracie pracy nie będą w stanie się przekwalifikować (problem dotyczyć będzie takich zawodów, jak górnicy, taksówkarze, kierowcy autobusów). Oznacza to, że konieczne są prace nad uniwersalnym dochodem podstawowym, który pozwoli takim osobom funkcjonować do czasu, aż uda się przygotować je do wykonywania nowych zawodów.

Blockchain lekarstwem na fake newsy

Jowita Michalska poruszyła także temat dezinformacji i fake newsów. W jej opinii w walce z fake newsami może pomóc technologia blockchain, która odpowiednio wykorzystana przez bigtechy (Facebook, Google, Twitter itp.) pomoże ograniczyć pojawianie się tego typu treści w internecie.

Zapraszamy do obejrzenia całej rozmowy z Jowitą. Była także naszym gościem w podcaście Elektrycznie Tematyczni, gdzie rozmawialiśmy na temat przyszłości transportu. Tego odcinka podcastu można posłuchać poniżej.

Przypomnijmy także, że trendy w nowych technologiach były też tematem jednego z odcinków podcastu ITbiznes. Wiele poruszonych kwestii było tożsamych – z Ernestem Frankowskim także doszliśmy do wniosku, że rok 2021 będzie rokiem sztucznej inteligencji, ale także walki z fake newsami i konieczności prac nad dochodem podstawowym.

Naszym zdaniem spopularyzują się też komputery kwantowe (informacja o nich trafi do mainstreamu), na publiczne ulice wyjadą samochody autonomiczne, a technologia 5G trafi „pod strzechy” (dostępna będzie dla wszystkich chętnych). Spodziewamy się też prawnych regulacji dla wielu rozwiązań IT, które do tej pory były nieuregulowane (m.in. wspomniana AI, ale także swoboda wypowiedzi i potencjalna cenzura w sieciach społecznościowych).

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x