ITbiznes w Biznes24, odc. 7 – czy Facebook może nami sterować?

Konta na Facebooku mają miliony Polaków, którzy codziennie korzystają z tego serwisu społecznościowego. Ten serwis wie o nas często więcej, niż wiedzą nasi bliscy. Na podstawie naszego zachowania, publikowanych statusów czy zdjęć, naszej lokalizacji czy interakcji z cudzymi postami Facebook tworzy nasze profile psychometryczne. A na ich podstawie doskonale wie, jakie konkretnie bodźce mogą wpływać na zmianę naszego zachowania. To znaczy, że wyświetlając nam odpowiednie komunikaty może wpływać na nasze podświadome decyzje.

Profile psychometryczne pozwalają reklamodawcom na Facebooku precyzyjnie docierać do odbiorców z przekazem reklamowym, z największym prawdopodobieństwem osiągnięcia zamierzonego celu. Reklamy sprzętu sportowego wyświetlane miłośnikom sportu będą na pewno znacznie skuteczniejsze, niż gdyby je pokazywać leniwym miłośnikom siedzenia przed telewizorem z paczką chipsów w dłoni. Facebook wykorzystuje w tym celu tzw. mikrotargetowanie – poszczególne przekazy reklamowe, a także posty znajomych dobierane są indywidualnie pod każdego użytkownika tego serwisu społecznościowego i zgodne z jego zainteresowaniami.

Niestety mikrotargetowanie może być też wykorzystywane w niecnych celach. Przykładowo, partie polityczne mogą kupować na Facebooku kampanie, w których zmieniać przekonania polityczne użytkowników serwisu. Niestety najbardziej niebezpieczne jest to, że automatyczne algorytmy Facebooka, wykorzystujące ogromne zbiory danych, jakimi dysponuje serwis (big data) oraz mechanizmy sztucznej inteligencji powodują wyświetlanie postów, które również mogą wpływać na decyzje nie tylko zakupowe, ale także wyborcze.

Takim mechanizmom sprzeciwia się wiele organizacji walczących o naszą prywatność, wśród których jest Fundacja Panoptykon. Opracowała ona raport „Kto cię namierzył”, w którym przeanalizowano, jak działają algorytmy Facebooka i które z nich są powszechnie znane, a które wciąż są tajemnicą. Panoptykon stara się zwrócić także uwagę regulatorów rynku, by sprawowali lepszą kontrolę nad tak dużymi podmiotami jak Facebook – by algorytmy serwisu, zwłaszcza w tak delikatnych sprawach jak decyzje wyborcze, ale także szerzenie fake newsów, były bardziej przejrzyste.

Kliknij tu, by zapoznać się z treścią raportu

Na temat raportu „Kto cię namierzył” rozmawialiśmy ostatnio z Karoliną Iwańską z Fundacji Panoptykon w naszym programie w telewizji Biznes24. Rozmowę możecie obejrzeć w materiale wideo powyżej.

W materiale rozmawiamy także z Ernestem Frankowskim z firmy ITnine o nowej roli dronów, które dostarczają lekarstwa, a także drukarek 3D, wykorzystywanych między innymi do produkcji sprzętu medycznego. Rozmawiamy także o założeniach tarczy antykryzysowej 3.0, która zezwala na zwalnianie pracowników mailem. Przypomnijmy – pod koniec marca firma Bird zajmująca się wypożyczaniem hulajnóg elektrycznych zwolniła 400 swoich pracowników (40% załogi) podczas 2-minutowej rozmowy na komunikatorze Zoom.

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x