Drony: egzamin dla pilotów i rejestracja operatorów

31 grudnia 2020 roku weszły w życie nowe przepisy prawne dotyczące dronów. Osoby pilotujące drony muszą zdać egzamin (stają się  tym samym pilotami), a właściciele dronów powinni je zarejestrować. Pamiętajmy, że właściciel, czyli operator drona, niekoniecznie musi nim sterować. O nowych przepisach oraz o różnicach między operatorem a pilotem opowiada Andrzej Pająk z Crazy Nauka.

Andrzej Pająk był naszym gościem w programie ITbiznes w Biznes24, odc. 40

O nowych przepisach mówiło się już od wielu miesięcy. Początkowo zapowiadano, że nowe prawo obowiązywać będzie od lipca 2020. Wtedy też sugerowano, że każdy użytkownik drona, bez żadnych wyjątków, będzie musiał zdać egzamin na pilota. Ze względu na pandemię wprowadzenie regulacji opóźniono, w efekcie czego obowiązują tak naprawdę od stycznia 2021 roku.

Przepisy w Polsce tak naprawdę dostosowano do regulacji unijnych, czyli od teraz obowiązują u nas już warunki unijne dotyczące dronów. Najważniejszym elementem jest obowiązek rejestracji operatorów. Andrzej Pająk wyjaśnił nam różnicę między operatorem a pilotem. Operatora przyrównał do przewoźnika lotniczego, który ma samoloty (na przykład linia lotnicza). Operator może mieć całą flotę dronów.

Z kolei pilot jest osobą, która pilotuje drona, ale niekoniecznie jest jego właścicielem. Jeśli mamy własnego drona i nim latamy, to jesteśmy jednocześnie operatorem i pilotem.

Obowiązkowa rejestracja operatorów dronów

Nowością jest to, że obecnie każdy operator drona musi się zarejestrować. Operacja jest bezpłatna, a rejestracji dokonuje się na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Każdy operator otrzymuje unikatowy, spersonalizowany numer, który należy umieścić na każdym posiadanym dronie. Gdyby dron uciekł (z powodu usterki elektroniki albo np. silnego wiatru), to wiadomo, do kogo należy urządzenie. Numer operatora jest znakiem identyfikującym bezzałogowy statek powietrzny.

dron transportujący próbki do przebadania na koronawirusa

Obowiązkiem rejestracji nie są objęci właściciele dronów zabawkowych – tego typu urządzenia są wyraźnie oznaczone jako „zabawka” i przeznaczone dla dzieci do lat 14. Rejestrować się nie muszą też operatorzy dronów lżejszych niż 250 gramów i pozbawionych kamery. Posiadacze wszystkich innych dronów (także lżejszych niż 250 g, ale z wbudowaną kamerą) muszą się zarejestrować.

Dotychczas rejestracja operatorów nie była obowiązkowa. Piloci dronów musieli jedynie przestrzegać przepisów oraz używać aplikacji DroneRadar, która pokazuje, czy w danym miejscu dozwolone jest latanie dronem i na jaką wysokość. W DroneRadar pilot otrzyma też – chociaż nie zawsze – bieżące informacje na przykład na temat nadlatującego śmigłowca LPR. Zawsze niezbędne jest obserwowanie nieba, czy nie nadlatuje np. wspomniany śmigłowiec. W każdej sytuacji pilot drona jest zobowiązany do ustąpienia drogi lotnictwu załogowemu.

Pilot drona musi zdać egzamin

Dronami o masie do 250 gramów można latać bez przechodzenia szkolenia ani zdawania egzaminu. Jeżeli jednak jesteśmy właścicielem takiego bardzo lekkiego drona, który ma wbudowaną kamerę, to musimy się zarejestrować jako operator. Należy też pamiętać o używaniu aplikacji DroneRadar, która pozwoli sprawdzić, czy na danym obszarze latanie dronem jest w ogóle dozwolone.

W przypadku dronów o większej masie konieczne jest już zdobycie kompetencji do latania w danej kategorii wagowej – dostaje się wówczas numer pilota, który poświadcza poziom posiadanej kompetencji oraz określa, w jakiej odległości od ludzi można latać dronem.

sony-airpeak-dron-do-aparatow-bezlusterkowych-bok

Kompetencje pozwalają latać w tzw. kategorii otwartej, która zezwala pilotowanie dronów w zasięgu widoczności wzroku pilota, a jednocześnie w odległości nie większej niż 120 metrów od najbliższego punktu powierzchni ziemi. Masa dronów nie może też przekroczyć 25 kg. Kategoria otwarta dzieli się na trzy podkategorie: A1, A2 i A3.

W przypadku dronów o masie od 250 do 500 gramów należy zdobyć kompetencje A1. Trzeba zaliczyć szkolenie i zdać darmowy test online na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Aby pilotować drony ważące od 500 g do 2 kg i latać nimi w odległości 50 m od ludzi, niezbędny jest już poziom kompetencji A2. Wymaga on zdania egzaminu w ośrodku szkoleniowym (to koszt ok. 20-30 zł). Bez tego egzaminu można latać nawet cięższymi dronami (do 25 kg), ale co najmniej w odległości 150 m od ludzi i zabudowy, ale wymagane są wtedy kompetencje podkategorii A3. Uprawnienia te zdobywamy podczas testu online razem z uprawnieniami podkategorii A1.

Aby latać dronami cięższymi niż 250 g nad ludźmi (chociaż powinno się tego unikać), lub w niewielkiej odległości od nich, niezbędne są uprawnienia do lotów w kategorii Szczególnej.

Testy są dość łatwe, a ich głównym celem jest niesienie świadomości wśród pilotów dronów, jak latać, by uniknąć awarii, zachować bezpieczeństwo ludzi czy uniknąć ucieczki drona. Piloci muszą być też świadomi potencjalnych zagrożeń – że dron może np. ulec awarii i spaść na ziemię (np. na samochód albo ludzi). Powinni robić wszystko, by nie dopuścić do takiej sytuacji.

Jeżeli jednak dron jest sprawny i na bieżąco monitorujemy niebo wizualnie oraz w aplikacji DroneRadar, żaden wypadek nie powinien się przydarzyć i latanie dronem powinno być bezpieczne.

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x