Wynajem smartfonów alternatywą dla zakupu

Polacy sięgają po coraz droższe smartfony. Dostrzegają, że lepsze komponenty, jak szybszy procesor czy większa ilość pamięci, a także lepszy ekran i lepsze aparaty pozwalają na bardziej komfortowe korzystanie ze smartfona, uruchamianie na nim większej liczby zaawansowanych aplikacji i realizowanie bardziej skomplikowanych zadań. Oznacza to jednak konieczność wysupłania na telefon wyższej kwoty, a nie każdego stać, by nabyć urządzenie za gotówkę. Popularną metodą finansowania zakupu są raty – także w formie „abonamentu” u operatora komórkowego. Coraz większą popularność zyskuje także wynajem smartfonów, który pozwala na korzystanie z najnowszych modeli urządzeń przy relatywnie niewysokiej opłacie miesięcznej.

W Polsce smartfony wynajmuje od roku Digital Care. Firma umożliwia najem długoterminowy sprzętu Apple – smartfonów iPhone, laptopów MacBook oraz komputerów Mac.

Aby lepiej ocenić gotowość polskich konsumentów na wynajem smartfonów (zamiast ich kupowania na własność), Digital Care zlecił pracowni Kantar badanie, na ile taki biznes może się opłacać. Ankietowanym zadano szereg dodatkowych pytań, które pokazują kilka ciekawych trendów u polskich użytkowników smartfonów.

Nosimy coraz częściej przynajmniej dwa smartfony

Okazuje się, że coraz więcej osób korzysta z więcej niż jednego smartfona. Przyznało się do tego 28% respondentów. Często korzystają oni z telefonu służbowego i prywatnego (stąd dwa urządzenia), albo mają dwa prywatne smartfony, niedawno zakupiony i dotychczas używany, który wciąż jeszcze działa dobrze, a jest nadal zbyt cenny, by przekazać go własnym dzieciom lub schować do szuflady. Ale niektórzy nie ograniczają się do dwóch smartfonów. Korzystają naprzemiennie z trzech lub nawet czterech urządzeń.

kilka telefonow
28% Polaków korzysta z dwóch lub więcej smartfonów (źródło: Kantar dla Digital Care)

Coraz większe możliwości nowoczesnych smartfonów sprawiają, że jesteśmy skłonni do częstszej wymiany urządzenia na nowsze. Nawet gdy dotychczasowe wciąż spełnia nasze oczekiwania, jesteśmy gotowy wyłożyć spore pieniądze na to, by móc przesiąść się na sprzęt szybszy lub oferujący lepsze możliwości fotograficzne. Aż 60% ankietowanych przyznało, że ich smartfon jest nie starszy niż 1,5 roku. To 10% więcej niż w 2019 roku, gdy przeprowadzono podobne badanie.

Chętnie kupujemy drogie urządzenia

Polacy korzystają także z droższych urządzeń. W przypadku 37% badanych ich smartfon jest wart co najmniej 1000 zł. To również wzrost o 10 punktów procentowych w stosunku do badania sprzed trzech lat.

W Polsce zdecydowanie dominują smartfony z Androidem. Korzysta z nich aż 86% osób. iPhone’y mają tylko 12% udziału w rynku; większość użytkowników to osoby młode.

Android vs Apple
86% ankietowanych korzysta ze smartfonów z Androidem, a 12% – z urządzeń Apple iPhone

Kiedy wymieniamy smartfony na nowe?

Najczęstszym powodem wymiany smartfona na nowszy jest awaria urządzenia (44%) lub jego zniszczenie (36%), rzadziej koniec wsparcia technicznego ze strony producenta (25%). 31% ankietowanych zadeklarowało, że wymienia urządzenie wtedy, gdy otrzymuje atrakcyjną ofertę zakupu nowego telefonu. 82% decyduje się na taką wymianę co dwa lata lub rzadziej, ale 40% chciałoby wymieniać telefon częściej.

przyczyny wymiany

Najem zamiast kupna

Na popularności zyskuje najem produktów zamiast kupna na własność. Najem oznacza konieczność zwrotu produktu po upływie 2 lub 3-letniego okresu, ale jednocześnie miesięczna opłata jest niższa niż rata kredytu lub leasingu. To pozwala konsumentom na korzystanie z droższych urządzeń przy ponoszeniu tych samych kosztów, a jednocześnie umożliwia im regularną zmianę sprzętu na najnowszy model – co dwa lata, rok lub nawet częściej.

Najem to wciąż bardzo mało popularny sposób pozyskiwania smartfonów. Zdecydowana większość konsumentów kupuje je za gotówkę (28%) lub otrzymuje od operatora „na raty” (doliczone do abonamentu) – tak jest w przypadku co czwartego ankietowanego (26%).

najem vs zakup

W sieci iMad, należącej do Grupy Digital Care, użytkownicy mogą wynajmować sprzęt Apple. Najczęściej są to smartfony (71% wynajmowanych urządzeń) i laptopy (20%). 5% osób wynajmuje tablety, a 3% smartwatche. Klienci najczęściej biorą w najem najnowsze modele smartfonów Apple, czyli iPhone 13 Pro oraz iPhone 13 Pro Max.

Konsumenci chwalą najem za możliwość wymiany urządzenia na nowsze w trakcie obowiązywania umowy (70%) oraz za niską opłatę miesięczną (52%) – posiadaczem iPhone’a 13 można być już za 139 zł miesięcznie. Aż połowa wynajmujących decyduje się na wymianę urządzenia na nowsze, gdy tylko to pojawi się na rynku.

Prócz niższych kosztów i możliwości korzystania z najnowszych urządzeń najem ma jeszcze jedną, istotną zaletę – gdy konsument decyduje się na przesiadkę na nowego smartfona, zwraca używany przez siebie sprzęt, który poddawany jest operacji odnowienia (dostaje nowy akumulator i nową obudowę) i ponownie trafia w ręce kolejnego klienta, któremu wystarczy starszy model telefonu. W ten sposób urządzenie zyskuje kolejne życie, zamiast wylądować w szufladzie albo… w śmietniku. Taki „second life” urządzeń elektronicznych jest bardzo ważny ze względu na ochronę środowiska.

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x