Voicebot – sztuczna inteligencja w służbie zdrowia

Voicebot jest w stanie automatycznie dzwonić do pacjentów i potwierdzać z nimi obecność na badaniach lub wizycie. Dzięki temu służba zdrowia może pracować efektywniej i nie tracić środków. Dodatkowo pacjenci mogą szybciej dostać się do lekarza, gdyż redukowane są sztuczne kolejki.

Pacjenci nie pojawiają się na umówionych wizytach

Z danych NFZ za 2020 rok wynika, że 20 proc. pacjentów umówionych na wizytę u specjalisty nie pojawia się na niej. Co więcej, także taki odsetek pacjentów nie odwołuje tych wizyt.

W 2019 roku z tego powodu nie odbyło się aż 17 mln wizyt. Wygenerowało to ogromne straty finansowe w publicznych i niepublicznych placówkach zdrowia.

Pandemia Covid-19, która wybuchła w Polsce w 2020 roku wymusiła na wielu firmach i instytucjach przyspieszoną cyfryzację środowiska pracy. Nowoczesne technologie pomagają w zachowaniu ciągłości procesów, ale także wyręczają ludzi w zadaniach powtarzalnych i czasochłonnych. W służbie zdrowia też można wykorzystać cyfrowe nowinki. Dlatego w redukcji „pacjentów widmo”, którzy nie odwołują i nie pojawiają się na badaniach, pomaga sztuczna inteligencja.

Straty finansowe w służbie zdrowia

W służbie zdrowia straty finansowe nie są powodowane głównie, jak sądzi wielu, przez złe zarządzanie. Bardzo duże koszty ponoszą placówki przez m.in. umawianie, zmiany i potwierdzanie u pacjentów dat wizyt lekarskich. Każda przerwa w wykorzystaniu czasu lekarzy, personelu, sprzętu to wymierne, czasem bardzo duże straty finansowe.

Koszty to jedno, ale też strata czasu i niemożność obsłużenia pacjentów czekających na wizyty, zabiegi i operacje, to także strata, z tym, że dla społeczeństwa.

Aż 75 proc. ankietowanych pacjentek twierdząco odpowiadało na pytanie:

„Czy choć raz nie pojawiła się Pani na umówionej wizycie, ani jej nie odwołała?”

Według badań najczęstszym powodem niestawienia się na konsultacje było zapomnienie o wizycie (31 proc.), sytuacja osobista (24 proc.) i fakt wyleczenia się z dolegliwości (20 proc.).

Sytuacje te często są pokłosiem długiego czasu oczekiwania na wizytę lub zabieg. Media nie raz wspominały i prezentowały stanowisko pacjentów, którzy otrzymywali terminy odległe nie o tygodnie czy miesiące, ale o kilka lat!

Przy takim czasie oczekiwania normą jest to, że można zapomnieć o wizycie. Nie pomogą karteczki, czy zaznaczanie okienek w kalendarzu. Dlatego wiele prywatnych, ale coraz częściej także państwowych instytucji zajmujących się ochroną zdrowia, dzwoni, aby potwierdzić możliwość wykonania zabiegu, czy odbycia wizyty lekarskiej. Aż 67 proc. pacjentów woli taką formę. Strona internetowa, gdzie można sprawdzić, przełożyć i odwołać wizytę samodzielnie preferowana jest przez 24 proc. pacjentów. Najmniejszą popularnością cieszą się wiadomości SMS wysyłane na telefony i konieczność udania się do placówki celem osobistej zmiany. Odpowiednio 4 i 3 proc.

Problemem często jest wiek pacjentów. Mamy już niemal 40 proc. osób w wieku 60+. Jedna trzecia z nich korzysta z internetu i to nie do końca biegle. Ponad 80 proc. osób w tym wieku ma telefony komórkowe i często wybiera je jako formę kontaktu.

Voicebot potwierdza, przekłada i umawia wizyty przez telefon

W czasie pandemii każdy, kto próbował dodzwonić się do szpitala lub przychodni zazwyczaj zderzał się z sytuacją ciągle zajętych linii lub nieodbierania połączeń. Personel medyczny borykał się z obciążeniami związanymi z pacjentami chorymi na Covid-19, a inni schodzili często na drugi plan. Dodatkowo zabezpieczenia przed przypadkowym zarażeniem powodowały, że nie można było osobiście udać się do placówek aby umówić lub przełożyć wizytę.

Niemal niemożliwe było powiadamianie pacjentów telefonicznie o wizytach. SMSy nie przynosiły potwierdzenia wizyt, ani nie mobilizowały pacjentów do stawiania się w przychodniach. Wykonywanie telefonów potwierdzających wizyty jest, jak pokazały wcześniejsze statystyki skuteczniejsze. Do ich wykonywania nie trzeba angażować wykwalifikowanych pracowników służby zdrowia, ale jest to proces czasochłonny. Dlatego świetnym rozwiązaniem jest wykorzystanie do tego nowoczesnej sztucznej inteligencji.

Voicebot Wandlee jest efektywnym rozwiązaniem, automatycznie dzwoniącym do wszystkich pacjentów z listy i zbierającym potwierdzenia obecności. Bez większych problemów da się go zintegrować z systemem przychodni, gdzie może automatycznie usuwać odwołane lub niepotwierdzone wizyty. To umożliwia kolejnym osobom zapisanie się na wolne terminy.

Świetnym przykładem jest prywatna placówka medyczna, która pomimo włączonej usługi sms (wiadomości przypominającej o wizycie z możliwością jej odwołania) borykała się z problemem wizyt, na których nie stawiali się zarejestrowani pacjenci. Pracownicy nie mieli wystarczającej ilości czasu, aby obdzwonić wszystkich pacjentów. Wszystko dość radykalnie zmieniło się, gdy zarząd zdecydował się na wdrożenie Voicebota Wandlee.

W ciągu dwóch dni aż 10 proc. wizyt zostało odwołanych i automatycznie przeznaczonych do ponownej rezerwacji, a co za tym idzie No-Show zmalał aż 7-krotnie. Voicebot podjął trzy próby dodzwonienia się do pacjenta. Za pierwszym razem dodzwonił się do ponad 60 proc. z nich, a pod koniec już do 93 proc. pacjentów. Już jeden dzień działania Voicebota uchronił placówkę przed utratą prawie 3 tys. zł. W skali miesiąca to ponad 60 tys. zł zredukowanych kosztów w przypadku zaledwie jednej placówki medycznej”. – powiedział Igor Sawczuk, CEO i współwłaściciel Wandlee.

Voicebot jest w stanie potwierdzać wizyty, ale może też automatycznie je przkładać na inny termin. Do infolinii można także dodać możliwość automatycznego zapisania się na wybraną wizytę lub odwołania już istniejącej. Oprogramowanie jest zgodne z RODO.

Źródło: Wandlee

Dodaj komentarz