UKE: usługa powszechna na razie bez internetu szerokopasmowego

13 stycznia 2009 0 przez Grzegorz Pietrzak

Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) w najbliższym czasie raczej nie rozszerzy obowiązku świadczenia usługi powszechnej o szerokopasmowy dostęp do internetu, wynika z poniedziałkowej wypowiedzi prezes urzędu Anny Streżyńskiej. – Trudno w tej chwili to sobie wyobrazić do końca, ponieważ jesteśmy w tych zaleceniach bardzo uzależnieni od Komisji Europejskiej. W KE te dyskusje trwają równolegle do naszych dyskusji. Według mnie, można sobie wyobrazić obciążenie usługą powszechną w dziedzinie szerokopasmowego internetu, ale przy głębokiej zmianie formuły definicyjnej usługi powszechnej – powiedziała Streżyńska w rozmowie z telewizją TVN CNBC Biznes.

Według niej, internet szerokopasmowy powinien być dostarczany, w ramach
usługi powszechnej, tylko do miejsc, w których "rynek sobie nie radzi".

W zeszłym tygodniu UKE poinformował o zakończeniu konsultacji w sprawie
zmiany zakresu usługi powszechnej. W swojej opinii, opublikowanej przez
UKE, Telekomunikacja Polska (która jako operator dominujący jest
zobowiązana do świadczenia usługi powszechnej) opowiedział się przeciw
rozszerzeniu jej zakresu. Spółka ocenia, że takie rozszerzenie usługi
powszechnej, negatywnie wpłynie na rozwój konkurencji.

Streżyńska nie wykluczyła, że w 2010 r. UKE ponownie przeprowadzi
obniżkę stawek MTR (Mobile Termination Rates – stawki za zakańczanie
połączeń). Od początku roku obowiązuje nowa stawka MTR obniżona do
21,62 groszy, w lipcu wejdzie w życie kolejna obniżka do 16,77 groszy.

Przyśpieszyliśmy spadek cenowy, natomiast widzimy że Europa również
przyśpiesza
– powiedziała prezes UKE. Według niej, wiele krajów
zaplanowała na kolejne lata obniżenie stawek do poziomu 9 groszy.

W przyszłym roku znowu będzie się przyglądać jakie zmiany powinniśmy
przeprowadzić
– podkreśliła Streżyńska, która wcześniej informowała,
że UKE może w przyszłości rozważyć nawet zerowe stawki MTR.

 

UKE kontynuuje też pracę nad tzw. "kalkulatorem cenowym", który ma być
dostępny na jego stronach internetowych. Ma on pomóc klientom w
porównywaniu ofert różnych operatorów.