TP i Netia inwestują w uwalnianie pętli lokalnej

16 lipca 2008 0 przez Michał Tomaszkiewicz

Telekomunikacja Polska oddała już do użytku 100 sal kolokacyjnych, dzięki którym operatorzy zyskują dostęp do lokalnej pętli abonenckiej (LLU), a tym samym mogą dotrzeć ze swoją pełną ofertą do klientów korzystających z sieci TP.

W 50 lokalizacjach działalność komercyjną rozpoczęła Netia, która jako jedyny duży operator alternatywny inwestuje w LLU.

Przygotowane przez TP sale kolokacyjne dają możliwość uwolnienia ok. 1,5 mln linii, a jeszcze w tym roku ich liczba wzrośnie do ponad 2 mln, co stanowi ok. 20 proc. wszystkich łączy obsługiwanych przez TP.

„Uwolnienie pętli lokalnej stało się faktem bezspornym, chętnie współpracujemy z operatorami inwestującymi w LLU, takimi jak Netia” – powiedział prezes Zarządu TP Maciej Witucki – „Jednak, aby operatorzy zaczęli z usługi korzystać masowo powinna się zmienić polityka regulacyjna. Obecnie bardziej opłacalne jest korzystanie z hurtowej sprzedaży abonamentu (WLR) i hurtowej sprzedaży dostępu szerokopasmowego (BSA) niż z dostępu do pętli lokalnej”.

„Planujemy do końca roku przygotować do uwolnienia 100 węzłów abonenckich oraz podwoić liczbę korzystających z szerokopasmowego Internetu Netii. Netia już zainwestowała w LLU ponad 30 mln złotych, a jest to dopiero pierwszy etap naszego projektu. Uwolnienie LLU jest możliwe dzięki zdecydowanym działaniom UKE i jest kolejnym krokiem umożliwiającym wolność wyboru na polskim rynku telekomunikacyjnym” – powiedział Mirosław Godlewski, prezes Netii.

Uwolnienie lokalnej pętli abonenckiej (LLU) polega na przejęciu przez innego operatora łącza (tzw. „ostatniej mili”) pomiędzy urządzeniami sieciowymi TP a mieszkaniem abonenta. Dzięki temu może on świadczyć usługi głosowe i usługi dostępu do Internetu (pełne uwolnienie) lub wyłącznie usługi dostępu do Internetu (dostęp współdzielony). Sale kolokacyjne to pomieszczenia w centralach TP, w których instalowane są urządzenia operatorów korzystających z LLU. Na przystosowanie swoich obiektów do świadczenia usługi LLU Telekomunikacja Polska wydała ponad 25 mln zł, a do końca roku planuje przeznaczyć w sumie 37 mln zł.