System Rejestrów Państwowych nie działał. Poważna awaria e-administracji

System Rejestrów Państwowych to zbiór usług powstałych w ramach cyfryzacji działań administracji. Awaria, która trwała niemal cały dzień roboczy, uniemożliwiła dostęp do wielu serwisów i spowodowała, że urzędy nie mogły obsługiwać interesantów.

System Rejestrów Państwowych to zbiorcza nazwa dla usług e-administracji. W jego ramach prowadzone są bazy danych niezbędne dla funkcjonowania polskiej administracji: rejestr PESEL, rejestr Dowodów Osobistych, rejestr Stanu Cywilnego, Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, rejestr Danych Kontaktowych, system Odznaczeń Państwowych i Centralny Rejestr Sprzeciwów.

Awaria e-administracji, do której doszło 22 stycznia 2020 roku w praktyce sparaliżowała pracę urzędów oraz innych organów państwowych. Obywatele nie mogli na przykład odebrać dowodu osobistego czy zgłosić do Urzędu Stanu Cywilnego narodzin dziecka lub zgonu członka rodziny.

zrzut ekranu z obywatel.gov.pl

Brak dostępu do CEPiK oznaczał ponadto niemożność zarejestrowania samochodu czy odebrania prawa jazdy. Problemy z wykonywaniem obowiązków miała także policja, która jest zobligowana do weryfikowania w CEPiK przebiegu auta przy każdej kontroli pojazdu.

Igor Ryciak, rzecznik Centralnego Ośrodka Informatyki, poinformował że awaria Systemu Rejestrów Państwowych pojawiła się po godz. 11. Sprawność SPR udało się przywrócić po godz. 16, a więc już po czasie obsługi interesantów przez urzędy.

System Rejestrów Państwowych – awaria sparaliżowała pracę urzędów i usługi e-administracji

Spraw urzędowych nie można było także załatwiać przez internet. Awaria Systemu Rejestrów Państwowych oznaczała, że wyłączony został serwis obywatel.gov.plepuap.gov.pl, nie można było ponadto korzystać z profilu zaufanego, niezbędnego do kontaktów z e-administracją.

W praktyce działanie państwa zostało wstrzymane na czas awarii. Powodów braku dostępu do Systemu Rejestrów Państwowych nie podano, można więc tylko spekulować, czy było to zdarzenie losowe, błąd osób odpowiedzialnych za funkcjonowanie SPR, czy też zewnętrzny atak.

Działanie CEPiK zostało przywrócone przez Centralny Ośrodek Informatyki w ciągu czterech godzin od zaistnienia awarii; pozostałe systemy uruchamiano sukcesywnie w ciągu następnych godzin.

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x