Polkomtel ukarany przez UOKiK za pobieranie opłat za streaming. Zwrot pieniędzy dla klientów

Polkomtel ukarany przez UOKiK za pobieranie opłat za streaming. Zwrot pieniędzy dla klientów

23 stycznia 2020 0 przez Marcin Kaczmarek

Polkomtel, operator sieci Plus, znalazł się pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów po zawiadomieniu złożonym przez jednego z klientów sieci. Użytkownik odkrył, że mimo wykupienia pakietu transferu danych telekom nalicza dodatkowe opłaty za korzystanie ze streamingu i ukrywa je na rachunku.

Polkomtel został ukarany za naruszenie interesów konsumentów kwotą 50 634 687 zł. UOKiK poinformował, że poszkodowani klienci będą mogli domagać się zwrotu niesłusznie naliczonych opłat. Praktyki, które zakwestionował Urząd, trwały od 2013 roku.

Użytkownicy sieci komórkowej Plus kupowali usługę transmisji danych i dostępu do sieci internet. Usługa według sieci komórkowej nie obejmowała streamingu audio i wideo. Za oglądanie filmów w sieci pobierana była dodatkowa opłata w wysokości 40 groszy za minutę, która nie była wyjaśniana na fakturze dla klientów.

Marek Niechciał, prezes UOKiK, wytłumaczył jak zdaniem Urzędu wprowadzało to klientów w błąd.

W toku postępowania potwierdziliśmy, że abonenci nie mogli w pełni korzystać z pakietu, ponieważ ponosili nieuzasadnione opłaty. Wiele osób zawierając umowę było przekonanych, że będą mogli korzystać z wykupionej transmisji danych.

UOKiK dodał, że Polkomtel niesłusznie uznał, że streaming przez sieć jest usługą nie obejmowaną przez opłaconą przez klientów transmisję danych.

Dostęp do internetu kupujemy na innych zasadach niż do telewizji, gdzie w ramach pakietu możemy oglądać jedynie wymienione w umowie kanały. Pakiet internetowy jest wielkością zużycia danych (np. 5 GB, 20 GB, oferta bez limitu), a liczba i typ stron, które możemy przeglądać, jest nieograniczona. W jego ramach konsument powinien móc korzystać ze wszystkich rodzajów transmisji danych bez dodatkowych opłat, a przedsiębiorcy nie powinni tego ograniczać. Warto pamiętać, że dodatkowe opłaty mogą zostać jednak przewidziane przez właścicieli płatnych serwisów np. VOD.

Polkomtel ukarany za naliczanie klientom opłat za streaming audio i wideo

Po otrzymaniu skargi od jednego z klientów sieci Plus Urząd dokładnie przyjrzał się działaniom operatora komórkowego. Zdaniem UOKiK, Polkomtel dopuścił się poważnego naruszenia interesów konsumentów.

Działania UOKiK dotyczą ofert: Bezpieczny internet, Nielimitowany internet oraz Pakiet non stop. Urząd ustalił, że konsumenci nie mogli z nich w pełni korzystać, ponieważ Polkomtel od 2013 r. pobierał dodatkowe opłaty za tzw. video streaming, czyli słuchanie radia on-line, oglądanie filmów w internecie lub treści video. Było to 40 groszy za minutę transmisji. Zdaniem urzędu, abonenci powinni mieć dostęp do wszystkich portali w ramach posiadanego pakietu. Wynika to z zasady tzw. otwartego internetu – każdy konsument powinien móc korzystać ze wszystkich jego zasobów na równych i niedyskryminacyjnych warunkach. Gdyby wiedział, że nie będzie to możliwe, to mógłby nie zdecydować się na ofertę Polkomtelu. Prezes UOKiK nakazał zaprzestać stosowania tej praktyki.

Jak odkrył Urząd, dodatkowe opłaty za streaming w sieci ukryte były na fakturze w pozycji „Połączenia i SMS-y wykonane w kraju”. Dopiero dokładna analiza billingu pokazywała, za co operator obciążał swoich klientów.

Polkomtel pobierał dodatkowe opłaty za streaming w latach 2013-2017. UKOiK ukarał operatora karą 50 634 687 zł za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, operator musi też opublikować na swojej stronie internetowej oraz w swoich mediach społecznościowych oświadczenie wraz z linkiem do rozstrzygnięcia urzędu.

Urząd podkreślił, że każdy konsument może powołać się na jego decyzję i złożyć reklamację, w której domagać się będzie zwrotu niesłusznie pobranych opłat. Orzeczenie UOKiK nie jest prawomocne, spółka może odwołać się od niego do sądu.