Pierwsze iTunes, druga… Rosja

13 maja 2006 0 przez Michał Tomaszkiewicz

Wzbudzająca kontrowersje prawne rosyjska strona z piosenkami mp3 pod względem obrotów przegrywa tylko z iTunes.
Według XTN, które badało brytyjski rynek muzyczny online, iTunes miało w nim w kwietniu 44% udziału. Rosyjskie AllofMP3.com zdołało przekonać do siebie 14% ogółu klientów. Na trzecim miejscu plasuje się Napster z ośmioma procentami. Piąty jest MSN z 6% udziału w rynku.

Badanie zostało przeprowadzone wśród kupujących i nie opiera się na oficjalnych zestawieniach pochodzących od sprzedawców. Z uwagi na niepewność co do legalności rosyjskiego przedsięwzięcia, nie jest ono zresztą umieszczane w oficjalnych rynkowych statystykach.

Rosjanie tłumaczą, że według swojego prawa orzymali licencję na sprzedaż wszystkich piosenek we wszystkich formatach. Co ciekawe, opłaty pobierane są za ilość przesłąnych danych, a nie ilość pobranych utworów – użytkownicy mogą więc wybrać, czy chcą ściągnąć więcej piosenek o mniejszej jakości, czy zdecydują się na rozwiązanie odwrotne. Szacuje się, że cena czterominutowej piosenki (mp3, 192Kbps) wynosi tu 11 centów. W iTunes kupujący płacą dziewięć razy więcej.