Orange rozpoczyna testy Fotokodów

6 lipca 2008 0 przez Michał Tomaszkiewicz

Klienci Orange mogą bezpłatnie testować Fotokody, nową usługę pozwalającą na szybki i wygodny dostęp do informacji.

Dzięki niewielkim czarno-białym obrazkom zbudowanym z kwadratów można dowiedzieć się np. o składnikach zawartych w produktach spożywczych, czy odczytać wizytówkę. Wkrótce Fotokody pojawią się na puszkach napojów, plakatach, czy w gazetach.

Idea zapisywania informacji w postaci dwuwymiarowej (2D), niewielkich czarno-białych obrazków zbudowanych z kwadratów pojawiła się zaledwie kilka lat temu w krajach azjatyckich. Znaleziono dla nich zastosowanie m.in. w telefonii komórkowej, gdzie funkcjonują jako kody 2D (ang. matrix code). W wielu krajach można je znaleźć w gazetach, na stronach www, bilboard’ach, przystankach komunikacji, ulotkach, plakatach, czy wizytówkach.

Fotokody to usługa dla osób szukających prostych i wygodnych rozwiązań. Ich działanie polega na umożliwieniu łatwego i szybkiego pobrania informacji ukrytej pod kodem. Najczęściej odbywa się to przez automatyczne przekierowanie na stronę internetową, do pliku tekstowego, muzycznego czy video. Kod umieszczony np. na stronie gazety może umożliwiać dostęp do treści, które ze względu na specyfikę, nie mogą znaleźć się w prasie lub są ich uzupełnieniem. Kody mogą pełnić też funkcję cyfrowego biletu, wizytówki, kuponu konkursowego lub pełnej informacji o składnikach zawartych w produktach spożywczych czy szczegółach wymarzonej podróży wakacyjnej.

Aby korzystać z Fotokodów potrzebny jest telefon z aparatem fotograficznym i aplikacją, którą można pobrać wysyłając SMS o treści „Fotokody" pod bezpłatny numer 8085. W odpowiedzi użytkownik dostaje SMS zawierający link inicjujący automatyczną instalację oprogramowania. Po jej zakończeniu i uruchomieniu aplikacji można rozpocząć odczytywanie Fotokodów, które polega na skierowaniu aparatu na kod, potem zatwierdzeniu skanowania i automatycznego połączenia telefonu z internetem.

Pobranie aplikacji i korzystanie z usługi jest bezpłatne. Użytkownik pokrywa jedynie niewielki koszt związany z transmisją danych, która umożliwia połączenie z internetem i przeglądanie treści, do których prowadzi kod. Koszt transmisji jest uzależniony od planu taryfowego, z którego korzysta klient oraz rodzaju i wielkości pobieranych danych.

Polska jest jednym z pierwszych krajów europejskich, w których użytkownicy telefonów będą mogli korzystać z Fotokodów. Prace nad udostępnieniem usługi są prowadzone przy współpracy czterech największych polskich operatorów komórkowych, którzy zaaprobowali jednolity standard technologiczny usługi. Pozwoliło to na bardzo szybkie wprowadzenie usługi na rynek i wyprzedzenie większości europejskich operatorów, którzy dopiero rozpoczynają testy.