Irytująca, lecz skuteczna: reklama w polskim Internecie

24 sierpnia 2006 0 przez Michał Tomaszkiewicz

34% internautów w Polsce, ponad 40% w Czechach, Słowacji i na Litwie, i aż 53% w Rumunii zaświadcza, że reklama w Internecie jest skuteczna.

W 2005 rynek reklamy internetowej w Polsce wart był około 140 mln złotych, osiągając poziom 3% całkowitych wydatków na reklamę. Według prognoz IAB z końcem 2006 wartość ta może wzrosnąć nawet o 50% i osiągnąć 210 mln zł. Rynek reklamy internetowej jest najszybciej rozwijającym się rynkiem reklamowym.

Nieco ponad 64% internautów w Polsce deklaruje, że przynajmniej od czasu do czasu klika na reklamy internetowe, w tym najwyższy odsetek respondentów czyni to „rzadko” (44%). Polscy internauci są pragmatyczni i wymagający – nie tylko cenią sobie możliwość zakupienia produktu od razu po kliknięciu na reklamę internetową i przekierowaniu na stronę sklepu internetowego (35%), ale i poszukują dodatkowych informacji na temat reklamowanych produktów bądź usług (65%).

W ocenie polskich internautów reklamy w internecie są przede wszystkim irytujące (69%) oraz nudne (54%). Jednocześnie nie mniej niż 40% respondentów uważa je za pomysłowe oraz dostarczające informacji. Co piąty użytkownik sieci w Polsce przyznaje, że nie rozumie oglądanych w internecie reklam.
W Polsce – jak pokazują wyniki badania Gemius – najmniejszą sympatią internautów cieszą się takie kreacje, jak: toplayer, pop-under, pop-up, interstitial i brandmark. Do formatów reklamowych lubianych przez użytkowników sieci należą natomiast: button (32%), link sponsorowany (29%), banner (29%) oraz billboard (27%). Najbardziej znanymi w siedmiu badanych krajach formami reklamy internetowej są e-mailing i pop-up (ich znajomość deklaruje średnio 61% i 56% respondentów).