FreecoNet – za darmo ze zwykłego telefonu

20 września 2006 0 przez Michał Tomaszkiewicz

Na rynek VoIP wkracza platforma FreecoNet, która umożliwia prowadzenie darmowych rozmów ze zwykłego telefonu stacjonarnego (od dowolnego operatora).

Funkcjonując jako platforma, FreecoNet umożliwia darmowe połączenia pomiędzy wszystkimi zarejestrowanymi we FreecoNet numerami telefonów stacjonarnych, niezależnie od tego, który operator obsługuje ten numer i w jakiej technologii. FreecoNet to rozwiązanie zarówno dla klientów korzystających z tradycyjnej usługi telefonicznej, jak też dla użytkowników VoIP. Nie wymaga ono od użytkownika zmiany posiadanego przez niego numeru telefonicznego.

W chwili wybrania numeru FreecoNet sprawdza, czy ten numer jest zarejestrowany w jego bazie danych lub w innych światowych bazach danych numerów telefonicznych. Jeżeli wynik takiego sprawdzenia jest pozytywny, to połączenie jest zestawiane przez Internet, z pominięciem operatora – na zasadach analogicznych do wykorzystywanych np. w
popularnym komunikatorze Skype, jednak przy wykorzystaniu tradycyjnego telefonu.

Jeżeli numer nie zostanie odnaleziony, to połączenie jest realizowane za pośrednictwem operatora telekomunikacyjnego (PSTN lub VoIP), który świadczy usługę użytkownikowi. Całość operacji realizowana jest w sposób całkowicie niezauważalny dla użytkownika i niewymagający od niego zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń, czy też sposobu wybierania numeru.
„FreecoNet jest pierwszą ogólnoświatową platformą, która łączy wszystkie liczące się technologie w telefonii VoIP. Ambicją FreecoNet jest stworzenie globalnej społeczności telekomunikacyjnej, w ramach której wszyscy jej członkowie mogą komunikować się za darmo ze zwykłego telefonu stacjonarnego lub wideofonu, niezależnie od tego, który operator świadczy usługę takim użytkownikom” – mówi Krzysztof Malicki, Prezes Zarządu firmy Datera.

Z platformy FreecoNet mogą korzystać zarówno osoby prywatne, jak i firmy. Wystarczy, że zarejestrują swój numer telefonu poprzez stronę www.FreecoNet.pl. Należy także mieć stały dostęp do Internetu oraz bramkę VoIP lub telefon IP. Większe firmy mogą korzystać z FreecoNet na dwa sposoby: za pomocą centralki PABX obsługującej technologię VoIP, albo za
pośrednictwem zintegrowanego z FreecoNet serwera telekomunikacyjnego Datera Call-eX. Oferuje on firmom bardziej rozbudowany pakiet usług dodatkowych. Daje także możliwość pełnej migracji do VoIP, przy jednoczesnej ochronie
wcześniejszych inwestycji w telekomunikację.

W dniu 18 września 2006 roku FreecoNet rozpoczął działalność w Polsce. Bardzo szybko planowana jest jednak ekspansja na inne kraje Europy i Ameryki Północnej. W roku 2008 FreecoNet ma zamiar być obecny również w Ameryce Łacińskiej i Azji. Plany rozwoju FreecoNet nie ograniczają się jedynie do ekspansji terytorialnej. Twórcy platformy zapowiadają, że zaoferowana obecnie funkcjonalność jest jedynie początkiem rewolucji, której chcą dokonać na rynku telekomunikacyjnym.

„W najbliższych miesiącach planujemy uruchomienie kolejnego pionierskiego projektu – pierwszej na świecie telareny, nad którą pracujemy wspólnie z największymi operatorami i NASK. Jest jeszcze zbyt wcześnie na ujawnienie szczegółów, ale telarena znacząco podniesie dostępność usług i konkurencyjność na rynku telekomunikacyjnym. Ma to być również pierwsze
rozwiązanie gwarantujące pełną przenaszalność numerów do operatorów VoIP. Naszym zdaniem telareny będą finalnym etapem ewolucji VoIP” – zapowiada Krzysztof Malicki.

„Zaoferowanie użytkownikom możliwości realizowania darmowych połączeń z wykorzystaniem posiadanych przez nich aparatów telefonicznych oraz bez konieczności zmiany numeru, stanowi alternatywę dla rozwiązań opartych o komunikatory internetowe. Faktycznie jest to wejście w obszar zastosowań stanowiący do dzisiaj wyłączną domenę takich komunikatorów. Uważamy, że nie będzie to początek schyłku ery komunikatorów, ale wykreuje nowe możliwości biznesowe. Planujemy rozpocząć w tym zakresie rozmowy ze Skype, aby wykorzystać efekt synergii FreecoNet i Skype. Nie wiemy, czy uda nam się
zrealizować to zamierzenie, jednak w naszej opinii tego typu rozwiązanie jest oczekiwane przez użytkowników, gdyż umożliwi im ono korzystanie ze Skype bez konieczności włączania komputera” – dodaje Krzysztof Malicki.

FreecoNet będzie pobierać symboliczną opłatę za korzystanie z platformy i zarejestrowanie numeru telefonicznego w wysokości: 1,95 złotego brutto na miesiąc. Nowi użytkownicy mogą testować system do 3 miesięcy za darmo. Drugim
źródłem przychodów ma być sprzedaż zintegrowanego z FreecoNet serwera telekomunikacyjnego Datera Call-eX.