Chatbot terapeutyczny Emplocity pomoże młodym osobom w depresji

Innowacyjny w skali świata chatbot terapeutyczny powstaje dzięki firmie Emplocity współpracującej z Laboratorium Neuronauki Emocji i Centrum Transferu Wiedzy, będącym częścią SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego.

Narzędzie wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji i zaawansowane procesy uczenia maszynowego. Jest przeznaczone do wspierania młodych osób, doświadczających stanów depresyjnych i lękowych. Rozwiązanie ma zacząć działać w drugiej połowie 2022 roku.

To kolejny projekt, po VR TierOne, wykorzystujący nowe technologie do pomocy ludziom.

Emplocity

Spółka Emplocity powstała 2013 roku w Warszawie. Zajmuje się ona zastosowaniem rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji i automatyzacji w biznesie. W swoich rozwiązaniach wykorzystuje metody głębokiego uczenia maszynowego oraz przetwarzania języka naturalnego. Wykorzystuje zaawansowane algorytmy, data science i uczenie maszynowe w celu zautomatyzowania procesów biznesowych.

Emplocity stara się w swoich produktach łączyć funkcjonalność Wirtualnego Asystenta wchodzącego w interakcję i udzielającego odpowiedzi w sposób naturalny, przypominający interakcję z drugim człowiekiem oraz funkcjonalności platformy do automatyzacji procesów i wymiany wiedzy. Platforma ta wykonuje określone działania w trybie 24/7, bez angażowania lub z minimalnym zaangażowaniem ludzkiego operatora.

Wśród gotowych produktów stworzonych na bazie platformy Emplocity są:

  • EMPLOBOT – chatbot automatyzujący proces rekrutacji i komunikacji z kandydatami,
  • INTRABOT – chatbot automatyzujący komunikację wewnętrzną w firmach w wybranych obszarach (HR, Administracja, Sprzedaż, Kadry i płace, Helpdesk IT),
  • Q&A BOT – chatbot automatyzujący komunikację z klientami i potencjalnymi klientami (w obszarze produktowym, wymiany wiedzy i obsługi klienta).

Spółka Emplocity zamierza w najbliższym czasie przeprowadzić ofertę akcji na platformie CrowdConnect.

Chatbot terapeutyczny

Emplocity we współpracy z Laboratorium Neuronauki Emocji i Centrum Transferu Wiedzy, będącymi częścią SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego, chce stworzyć chatbota terapeutycznego. Ma on wspierać proces terapeutyczny, a także dostarczać podstawowego wsparcia terapeutycznego osobom niekorzystającym z terapii.

Tworząc to rozwiązanie, firma wykorzystuje wieloletnie doświadczenie ekspertów psychoterapii poznawczo-behawioralnej i najnowszą wiedzę i osiągnięcia z zakresu psychoterapii oraz działania algorytmów sztucznej inteligencji. Przed wdrożeniem na rynek funkcjonowanie i skuteczność chatbota zostaną dokładnie przetestowane w badaniach naukowych.

„Projekt dotyka niezwykle poważnego problemu. Użytkownicy będą mogli porozmawiać z robotem terapeutycznym w powszechnie używanych komunikatorach. Wykorzystując technologię rozumienia i przetwarzania języka naturalnego, chatbot będzie potrafił wykryć w wypowiedziach użytkownika negatywne sposoby myślenia mogące prowadzić do poważnych problemów oraz zareagować na nie przy użyciu technik stosowanych w psychoterapii poznawczo-behawioralnej” – powiedział Krzysztof Sobczak, CEO Emplocity i jeden ze założycieli startupu.

Chatbot terapeutyczny wsparciem dla młodych ludzi

Jak wykazują badania, młodzi ludzie szczególnie odczuli negatywne, psychologiczne skutki pandemii. Zdalne nauczanie, izolacja społeczna, brak możliwości spotkania się z rówieśnikami, godziny spędzone przed ekranem komputera, niepewność co do odpowiedniego przygotowania do egzaminów – to nieliczne przykłady tego, z czym mierzą się młodzi ludzie. W efekcie odczuwają samotność, niepokój i stres, a niekiedy przejawiają nawet objawy depresji.

„Rozwiązanie adresowane jest przede wszystkim do młodych dorosłych i nastolatków, którzy zauważyli u siebie niechęć do działania, obniżenie nastroju lub zwiększony niepokój. Warto zaznaczyć, że projekt realizowany jest w wyjątkowym czasie – u wielu młodych ludzi pandemia uwypukliła problemy emocjonalne, sprawiając, że stały się one bardziej dotkliwe. Pamiętajmy jednak, że podstawą terapii jest wciąż interwencja profesjonalisty. Maszyna, choć przetwarza więcej informacji i szybciej niż człowiek, nadal nie jest w stanie wychwycić wielu niuansów, które rozpozna terapeuta z wieloletnią praktyką. Spodziewamy się jednak, że bot może sprawnie pomóc zredukować negatywne odczucia, i to w dowolnym miejscu i czasie poprzez smartfon – dokładnie wtedy gdy użytkownik tego potrzebuje, wykorzystując narzędzia komunikacji dające mu największe poczucie komfortu” – powiedział prof. Jarosław Michałowski kierownik projektu i certyfikowany psychoterapeuta, kierownik Laboratorium Neuronauki Emocji na Uniwersytecie SWPS.

Mechanizmy, z których będzie korzystał chatbot terapeutyczny, to między innymi metody psychoterapeutyczne służące zmianie negatywnych sposobów myślenia, identyfikacja myśli samobójczych wraz z reagowaniem kryzysowym, elementy psychoedukacji, a także pomiar i raporty dotyczące zmiany nastroju i postępów w czasie dostarczane użytkownikowi i/lub jego terapeucie.

„Cieszymy się, że nasza technologia będzie mogła wspomóc młode osoby znajdujące się w sytuacji kryzysowej, wyposażyć w treści psychoedukacyjne i być może przełamać bariery przed skorzystaniem ze wsparcia specjalisty. Połączenie psychologii i sztucznej inteligencji to układ złożony, który – za pomocą głębokiego uczenia ze wzmocnieniem (ang. reinforcement learning) i w oparciu o predefiniowane scenariusze – potrafi rozpoznawać nietypowe zachowania i odpowiednio wcześnie wdrożyć profilaktykę (np. właśnie przekonać do wizyty u profesjonalisty)” – powiedział Arkadiusz Talun CTO i drugi z założycieli Emplocity.

Oferta akcji na platformie CrowdConnect

Emplocity wkrótce zaoferuje swoje akcje na platformie CrowdConnect. Wartość emisji i warunki rudny finansowania będą dostępne w dniu startu oferty. Spółka jest także w trakcie przygotowania niezbędnych dokumentów, które umożliwią jej debiut na rynku NewConnect.

Źródło: Emplocity

Zdjęcie autorstwa NEOSiAM 2021 z Pexels

Dodaj komentarz