Bank Pekao wdrożył obsługę dowodów z warstwą elektroniczną. Bezpieczeństwo i wygoda

Bank Pekao wdrożył obsługę dowodów z warstwą elektroniczną. Bezpieczeństwo i wygoda

25 maja 2020 0 przez Marcin Kaczmarek

Bank Pekao stał się pierwszą w Polce instytucją finansową, która potrafi wykorzystywać operacyjnie warstwę elektroniczną nowych dowodów osobistych. W oddziałach zaczęły pojawiać się czytniki, które ułatwiają życie zarówno klientom, jak i pracownikom.

Bank Pekao pochwalił się wdrożeniem obsługi e-dowodów, czyli dokumentów tożsamości wyposażonych w warstwę elektroniczną. W zabezpieczonej przestrzeni znajdują się na nim informacje o właścicielu (te same, które widać na tradycyjnym dokumencie), czyli profil osobisty. Dokument może także służyć do poświadczania woli dzięki wykorzystaniu podpisu osobistego.

E-dowody powstały, żeby ułatwić kontakty z administracją. Ich zastosowanie, jak wielokrotnie podkreślało Ministerstwo Cyfryzacji, możliwe jest także w zastosowaniach typowo komercyjnych.

Projekt budzi kontrowersje w środowisku Open Source, jako że PWPW wykorzystała otwarty kod, ale nie udostępniła zgodnie z warunkami licencji źródeł platformy, zasłaniając się kwestiami bezpieczeństwa.

Bank Pekao jest pierwszym przykładem zastosowanie dowodu osobistego z warstwą elektroniczną do potwierdzania tożsamości klientów. Wystarczy że odwiedzający oddział przyłoży dokument do czytnika, żeby obsługujący go konsultant otrzymał informacje, z kim ma do czynienia.

Operacja identyfikacji przebywa prosto i szybko: klient musi tylko przyłożyć dokument do czytnika, pracownik zaś otrzymuje wszystkie niezbędne informacje (na przykład numer PESEL) w postaci elektronicznej, wprowadzone automatycznie do systemu, dzięki czemu może bez ręcznego przepisywania danych przejść do świadczenia usług.

Leszek Skiba, p.o. prezesa Banku Pekao, z wprowadzonej nowości wydaje się być nad wyraz zadowolony.

Jesteśmy liderem cyfrowej transformacji polskiego sektora finansowego – konsekwentnie wdrażamy najnowsze rozwiązania informatyczne. Umożliwienie odczytu e-dowodów w naszych oddziałach to naturalna konsekwencja wprowadzenia tego sposobu identyfikacji w Polsce. Wdrożenie wspomnianej metody jest podyktowane przede wszystkim troską o bezpieczeństwo środków finansowych klientów oraz chęcią zapewnienia możliwie najwyższego poziomu ochrony ich danych osobowych. Zachęcamy klientów, aby korzystali z dowodów elektronicznych i nowoczesnej formy identyfikacji zarówno dla własnego bezpieczeństwa i wygody, ale także w trosce o środowisko naturalne

Bank Pekao wdraża obsługę e-dowodów. Szybkie i bezpieczne poświadczanie tożsamości

Używanie e-dowodów ma być bezpieczniejsze niż tradycyjnych dokumentów tożsamości, gdyż za każdym odczytem warstwy elektronicznej system komunikuje się z bazami prowadzonymi przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, w których przechowywane są dane o zastrzeżeniu lub zgubieniu dokumentu. Urzędnik lub przedsiębiorca obsługujący klienta otrzymuje więc zawsze aktualne informacje na temat statusu dokumentu.

Marek Tomczuk, wiceprezes Banku Pekao nadzorujący Pion Bankowości Detalicznej podkreśla, że używanie e-dowodu zwiększa także bezpieczeństwo klientów w czasie epidemii COVID-19.

Dowody elektroniczne mają ogromny potencjał do wykorzystania przy obsłudze klientów, który od razu zauważyliśmy. Przede wszystkim przyspieszą sprawną identyfikację. Gwarantują też klientowi maksimum bezpieczeństwa, ponieważ są bardzo trudne do podrobienia. Ze względu na swoje unikalne cechy e-dowody pozwalają w pełni potwierdzić autentyczność dokumentu, co ma dla nas szczególne znaczenie. Bezpieczeństwo ma też drugi wymiar, szczególnie ważny w obecnej sytuacji związanej z pandemią. Klient nie musi podawać dowodu doradcy, po prostu samodzielnie umieszcza go w czytniku

Bank Pekao udostępnił czytniki dowodów osobistych z warstwą elektroniczną w 31 oddziałach w największych miastach w Polsce. Instytucja zapowiada, że to dopiero początek i nowość będzie sukcesywnie wdrażana w całym kraju.