Autonomiczne taksówki Zoox wyjechały na kalifornijskie drogi
Należąca do Amazona firma Zoox zaczęła testować swoje autonomiczne taksówki na drogach w Kalifornii. Na razie z ich usług mogą korzystać wyłącznie pracownicy, na trasie między dwoma biurami firmy.
Firma Zoox zrealizowała pierwszy testowy przejazd 11 lutego, a pierwszymi pasażerami byli pracownicy biura Foster City. To jeden z kamieni milowych, na drodze do publicznego udostępnienia usługi w szerszym zakresie.
Wraz z ogłoszeniem dziewiczego przejazdu naszego autonomicznego „wahadła” dla pracowników, dokładamy się do postępu, jaki ta branża widziała w ciągu ostatniego roku i przynosimy Zoox o jeden krok bliżej do skomercjalizowanej usługi robotaxi z przeznaczeniem dla ogółu społeczeństwa – powiedziała w oświadczeniu Aicha Evans, prezes Zoox.
Pełnoetatowi pracownicy będą mogli teraz podróżować autonomiczną taksówką na trasie pomiędzy dwoma głównymi biurami firmy Zoox. Pojazd może przewozić nawet cztery osoby jednocześnie i jechać z prędkością do 56 km/h (35 mil/h).
Startup poinformował, że jego pojazd – który przeszedł „rygorystyczne” testy na zamkniętych drogach, otrzymał niezbędne zezwolenia od Kalifornijskiego Departamentu Pojazdów Samochodowych i może bez przeszkód poruszać się po ustalonej trasie.
Pojazdy Zoox nie mają kierownicy ani pedałów
Firma Zoox, która została założona w 2014 roku i kupiona przez Amazon w 2020 roku, jest wyjątkowa w swoim podejściu do projektowania elektrycznych, autonomicznych pojazdów. Większość aktualnie produkowanych przypomina te, które obecnie poruszają się po drogach. Amerykański startup zrezygnował jednak z kierownicy i pedałów, twierdząc, że te funkcje są niepotrzebne, gdy nie ma człowieka, który miałby je obsługiwać. To umożliwia zaprojektowanie siedzeń tak, aby były zwrócone do siebie, ułatwiając rozmowę między pasażerami.
Google, General Motors i inne firmy technologiczne oraz transportowe przez ostatnią dekadę zainwestowały miliardy dolarów w pojazdy autonomiczne, głosząc obietnice, że zapewnią one większe bezpieczeństwo i wygodę dla pasażerów. Jednak część z nich porzuciła swoje cele w ostatnich miesiącach. Wszystko w związku z wysokimi kosztami i zyskami, które pojawić się mogą, ale nie muszą. W obliczu globalnego spowolnienia trudno niektórym przełknąć takie wydatki. W październiku ubiegłego roku firmy Ford i Volkswagen zrezygnowały ze wspólnego przedsięwzięcia pod nazwą Argo AI. W sumie obie firmy utopiły w spółce 3,6 mld dolarów.
Prezes Forda Jim Farley powiedział wtedy, że nadal jest „optymistą” co do przyszłości tej technologii, „ale rentowne, w pełni autonomiczne pojazdy na dużą skalę są odległą przyszłością”.
Źródło: Zoox
Miłośnik nowoczesnych technologii, głównie nowych rozwiązań IT. Redaktor w czasopismach Gambler, Enter, PC Kurier, Telecom Forum, Secret Service, Click!, Komputer Świat Gry, Play, GameRanking. Wiele lat spędził w branży tłumaczeniowej – głównie gier i programów użytkowych. W wolnych chwilach lata szybowcem, jeździ na rowerze i pochłania duże ilości książek.