Autonomiczne taksówki Zoox wyjechały na kalifornijskie drogi

Należąca do Amazona firma Zoox zaczęła testować swoje autonomiczne taksówki na drogach w Kalifornii. Na razie z ich usług mogą korzystać wyłącznie pracownicy, na trasie między dwoma biurami firmy.

Firma Zoox zrealizowała pierwszy testowy przejazd 11 lutego, a pierwszymi pasażerami byli pracownicy biura Foster City. To jeden z kamieni milowych, na drodze do publicznego udostępnienia usługi w szerszym zakresie.

Zoox Foster City

Wraz z ogłoszeniem dziewiczego przejazdu naszego autonomicznego „wahadła” dla pracowników, dokładamy się do postępu, jaki ta branża widziała w ciągu ostatniego roku i przynosimy Zoox o jeden krok bliżej do skomercjalizowanej usługi robotaxi z przeznaczeniem dla ogółu społeczeństwa – powiedziała w oświadczeniu Aicha Evans, prezes Zoox.

Pełnoetatowi pracownicy będą mogli teraz podróżować autonomiczną taksówką na trasie pomiędzy dwoma głównymi biurami firmy Zoox. Pojazd może przewozić nawet cztery osoby jednocześnie i jechać z prędkością do 56 km/h (35 mil/h).

Startup poinformował, że jego pojazd – który przeszedł „rygorystyczne” testy na zamkniętych drogach, otrzymał niezbędne zezwolenia od Kalifornijskiego Departamentu Pojazdów Samochodowych i może bez przeszkód poruszać się po ustalonej trasie.

Zoox Foster City

Pojazdy Zoox nie mają kierownicy ani pedałów

Firma Zoox, która została założona w 2014 roku i kupiona przez Amazon w 2020 roku, jest wyjątkowa w swoim podejściu do projektowania elektrycznych, autonomicznych pojazdów. Większość aktualnie produkowanych przypomina te, które obecnie poruszają się po drogach. Amerykański startup zrezygnował jednak z kierownicy i pedałów, twierdząc, że te funkcje są niepotrzebne, gdy nie ma człowieka, który miałby je obsługiwać. To umożliwia zaprojektowanie siedzeń tak, aby były zwrócone do siebie, ułatwiając rozmowę między pasażerami.

Google, General Motors i inne firmy technologiczne oraz transportowe przez ostatnią dekadę zainwestowały miliardy dolarów w pojazdy autonomiczne, głosząc obietnice, że zapewnią one większe bezpieczeństwo i wygodę dla pasażerów. Jednak część z nich porzuciła swoje cele w ostatnich miesiącach. Wszystko w związku z wysokimi kosztami i zyskami, które pojawić się mogą, ale nie muszą. W obliczu globalnego spowolnienia trudno niektórym przełknąć takie wydatki. W październiku ubiegłego roku firmy Ford i Volkswagen zrezygnowały ze wspólnego przedsięwzięcia pod nazwą Argo AI. W sumie obie firmy utopiły w spółce 3,6 mld dolarów.

Prezes Forda Jim Farley powiedział wtedy, że nadal jest „optymistą” co do przyszłości tej technologii, „ale rentowne, w pełni autonomiczne pojazdy na dużą skalę są odległą przyszłością”.

Źródło: Zoox

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x