Niemiecki TÜV zbadał samochody elektryczne – Tesla na szarym końcu, tuż przed Dacią
W 2022 r. TÜV po raz pierwszy przygląda się w raporcie czterem popularnym pojazdom elektrycznym. Tesla nie ma powodów do zadowolenia, bo zajęła trzecie miejsce… od końca i wyprzedza tylko Dacię.
Popularne w Niemczech modele elektryczne, BMW i3 , Renault Zoe , Smart ForTwo Electric Drive (obecnie EQ ForTwo) i Tesla Model S, trafiły pod lupę TÜV. Po raz pierwszy mamy okazję zapoznać się z wynikami ich kontroli technicznej na niemieckich stacjach kontroli pojazdów i okazuje się, że po trzech latach eksploatacji elektryki nie mają się czym pochwalić. Najczęstsze usterki dotyczyły hamulców, świateł, wahaczy i reszty elementów zawieszenia.
Po raz pierwszy ośrodki testowe TÜV przebadały wystarczającą liczbę samochodów elektrycznych, aby móc dokonać wstępnej oceny bezpieczeństwa technicznego tych pojazdów – mówi dr Joachim Bühler, dyrektor zarządzający stowarzyszenia TÜV.
W opublikowanym niedawno Raporcie TÜV 2022 , który opiera się na statystykach z przeglądów technicznych milionów samochodów na niemieckich drogach, w rankingu aut osobowych od 2 do 3 lat można znaleźć łącznie 128 modeli. Udział samochodów elektrycznych z „istotnymi usterkami” wśród pojazdów dwu-, trzyletnich wynosi 4,7%. Oznacza to, że 47 z 1000 samochodów nie przechodzi pierwszego przeglądu i po naprawie musi przystąpić do niego ponownie. Nie są to jednak w pełni oficjalne wyniki, bo w dalszym ciągu elektryków jest na rynku za mało, aby dane były w całkowicie miarodajne.
Smart EQ ForTwo – najmniejszy i najbardziej udany według TÜV
Spośród czterech ocenianych pojazdów elektrycznych Smart ForTwo Electric Drive osiągnął najlepszy wynik, ze wskaźnikiem usterek rzędu 3,5% . Umieściłoby to go w „zielonej” części tabeli Raportu TÜV (2-3 lata) na poziomie Renault Kadjar, tuż za Skodą Karoq i VW Polo. Hyundai ix20 i Mitsubishi ASX znajdują się tuż za elektrycznym Smartem.
BMW i3 – idealny średniak
BMW i3 zajęło drugie miejsce wśród ocenianych samochodów elektrycznych . Z defektami na poziomie 4,7%, uplasował się w „żółtej” strefie razem z Fordem C-Max, Oplem Astrą, Skodą Rapid i VW Touranem. Najczęstszymi przyczynami odrzucenia przez TÜV były wadliwe światła mijania i tarcze hamulcowe.
Problemy z elementami układu hamulcowego są typowe dla samochodów elektrycznych. Dzięki hamowaniu rekuperacyjnemu elementy układu zużywają się znacznie wolniej niż w samochodach z silnikami spalinowymi i dlatego częściej korodują – mówi Bühler.
Renault Zoe – TÜV zgłasza problemy z reflektorami
Renault Zoe to najpopularniejszy samochód elektryczny w Niemczech. Ze średnią usterek 5,7% znajduje się w strefie „pomarańczowej”, na tym samy poziomie co Peugeot 2008. Tuż przed nim są Fiat 500 i VW Up!. Wadliwe lub źle ustawione reflektory są częstą przyczyną problemów w Renault Zoe, podobnie jak ponadprzeciętna częstotliwość usterek zawieszenia.
Tesla Model S: trzecie miejsce od dołu
Najgorzej w porównaniu czterech samochodów elektrycznych wypadła Tesla Model S. Tutaj również ważną rolę odgrywa kwestia reflektorów, ale także uszkodzenia wahaczy, co skutkuje ogromną awaryjnością wynoszącą 10,7%! Oznacza to, że około jedna dziesiąta Tesli nie przechodzi pierwszej kontroli. Ten wynik plasuje samochód amerykańskiego goganta w dolnej, „czerwonej” części rankingu i na trzeciej pozycji od końca. Gorzej wypadły tylko Dacia Duster i Logan.
Źródło: autobild.de
Miłośnik nowoczesnych technologii, głównie nowych rozwiązań IT. Redaktor w czasopismach Gambler, Enter, PC Kurier, Telecom Forum, Secret Service, Click!, Komputer Świat Gry, Play, GameRanking. Wiele lat spędził w branży tłumaczeniowej – głównie gier i programów użytkowych. W wolnych chwilach lata szybowcem, jeździ na rowerze i pochłania duże ilości książek.