Samochody elektryczne – budowa i technologie (Elektrycznie Tematyczni #10)

Mówi się, że samochody elektryczne cechują się bardzo prostą konstrukcją w porównaniu do aut z silnikiem spalinowym. Ale czy tak faktycznie jest? W dziesiątym odcinku podcastu Elektrycznie Tematyczni rozłożyliśmy samochody na prąd na czynniki pierwsze. Opowiadamy, z jakich elementów się składają i jakie zastosowano w nich technologie.

Często powtarzaną tezą i argumentem mającym przemawiać za samochodami elektrycznymi jest ich prosta budowa. Niezwykle prosta konstrukcja silnika elektrycznego (w porównaniu do silnika spalinowego), brak skrzyni biegów, brak skomplikowanych systemów smarowania olejem czy chłodzenia sprawiają, że samochody elektrycznie nie tylko rzadziej się psują, ale także są znacznie tańsze w serwisowaniu.

W podcaście tłumaczymy, jak zbudowany jest silnik elektryczny, czym jest stojan, co to jest falownik i czemu akurat akumulatory są najdroższym i najcięższym elementem auta.

Volkswagen ID przekroj
Na ilustracji największy element to zestaw akumulatorów, umieszczony w podłodze. Silnik znajduje się na tylnej osi. Zdjęcie: Volkswagen ID

Tłumaczymy też, po co w autach przekładnia i opowiadamy o Porsche Taycan, który ma… 2-biegową skrzynię biegów (bo faktem jest, że praktycznie wszystkie elektryki nie mają skrzyni biegów w ogóle – mają tylko jeden „bieg” do przodu i jeden do tyłu – przełączanie biegów polega na przyłożeniu odwrotnego napięcia do silnika elektrycznego).

Zapraszamy do słuchania całego podcastu!

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x