Samochody elektryczne – budowa i technologie (Elektrycznie Tematyczni #10)
Mówi się, że samochody elektryczne cechują się bardzo prostą konstrukcją w porównaniu do aut z silnikiem spalinowym. Ale czy tak faktycznie jest? W dziesiątym odcinku podcastu Elektrycznie Tematyczni rozłożyliśmy samochody na prąd na czynniki pierwsze. Opowiadamy, z jakich elementów się składają i jakie zastosowano w nich technologie.
Często powtarzaną tezą i argumentem mającym przemawiać za samochodami elektrycznymi jest ich prosta budowa. Niezwykle prosta konstrukcja silnika elektrycznego (w porównaniu do silnika spalinowego), brak skrzyni biegów, brak skomplikowanych systemów smarowania olejem czy chłodzenia sprawiają, że samochody elektrycznie nie tylko rzadziej się psują, ale także są znacznie tańsze w serwisowaniu.
W podcaście tłumaczymy, jak zbudowany jest silnik elektryczny, czym jest stojan, co to jest falownik i czemu akurat akumulatory są najdroższym i najcięższym elementem auta.
Tłumaczymy też, po co w autach przekładnia i opowiadamy o Porsche Taycan, który ma… 2-biegową skrzynię biegów (bo faktem jest, że praktycznie wszystkie elektryki nie mają skrzyni biegów w ogóle – mają tylko jeden „bieg” do przodu i jeden do tyłu – przełączanie biegów polega na przyłożeniu odwrotnego napięcia do silnika elektrycznego).
Zapraszamy do słuchania całego podcastu!
Dziennikarz komputerowy od 1994 roku. Właściciel i redaktor naczelny portalu ITbiznes; prowadzący magazyn ITbiznes na antenie kanału telewizyjnego Biznes24; gospodarz programu poradnikowego „Cyfrowy Niezbędnik” na antenie kanału telewizyjnego Antena HD; gospodarz podcastów Elektrycznie Tematyczni o samochodach elektrycznych oraz Zrozumieć AI o sztucznej inteligencji. Współprowadzący podcast ITbiznes o technologiach w biznesie. Twórca bloga o pasjach Fabryka Pasji. Założyciel, redaktor naczelny i były właściciel portalu PCLab.pl. Założyciel i były redaktor naczelny serwisów AGDLab.pl, Softonet.pl. Były redaktor naczelny serwisów PC.com.pl i Technowinki.onet.pl.