Alstom Coradia iLint – pierwszy na świecie pociąg wodorowy uruchomiony w Polsce

Pociąg wodorowy Alstom Coradia iLint został premierowo uruchomiony na Torze Testowym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie, niedaleko Wrocławia. Jest to pierwszy na świecie pociąg napędzany ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem.

Niedawno pisaliśmy o planach firmy PESA Bydgoszcz, która zapowiedziała zbudowanie lokomotywy zasilanej ogniwami paliwowymi na wodór. Bazą do tego pojazdu ma być lokomotywa manewrowa SM42. Alstom już zaprezentował działającą lokomotywę.

„Pociągi Coradia iLint to ogromna szansa dla Polski na ograniczenie emisji CO2, a nawet na dekarbonizację transportu szynowego. Dzięki wodorowemu transportowi publicznemu regionalni operatorzy mogą stać się wzorem zrównoważonej mobilności. Doświadczyły tego ostatnio Niemcy, Holandia i Austria, które przetestowały i wdrażają lub planują wdrożenie pociągów wodorowych. Jeśli w Polsce wybudowane zostaną stacje tankowania i zostanie ogłoszony przetarg na pociągi wodorowe, zakład Alstom Konstal będzie dysponował wszystkimi zasobami niezbędnymi do wyprodukowania takiego taboru. Coradia iLint jest wierną kopią modelu Coradia Lint, który produkowano w Chorzowie. Różni się jedynie napędem. Silniki Diesla zastąpiono ogniwami paliwowymi, które gwarantują bezemisyjny transport.” – powiedział Sławomir Nalewajka, Dyrektor Zarządzający Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich

Pociąg wodorowy Alstom Coradia iLint

Alstom Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski wyposażony w ogniwa paliwowe do przetwarzania wodoru w energię elektryczną. Jest cichy, porusza się znacznie płynniej niż jednostki spalinowe. Co najważniejsze jest ekologiczny, bo emituje do atmosfery jedynie parę wodną i wodę.

Został on zaprojektowany i zbudowany w zakładach Alstom w Salzgitter w Niemczech, a nadwozie jest wytwarzane w Chorzowie. Jego konstrukcja bazuje na sprawdzonym pociągu spalinowym rodziny Alstom Coradia Lint.

Zastąpienie trakcji spalinowej technologią ogniw paliwowych umożliwia całkowicie czystą eksploatację pociągu z osiągami dorównującymi spalinowym zespołom trakcyjnym. Oznacza to taką samą prędkość maksymalną wynoszącą 140 km/h oraz porównywalne przyspieszenie i skuteczność hamowania. Podobnie jak pojemność pasażerską do 300 pasażerów i zasięg do 1000 kilometrów na jednym tankowaniu. Wykazano to podczas codziennej eksploatacji.

Pociąg wodorowy idealny na niezelektryfikowane trasy

Pociąg wodorowy Alstom Coradia iLint jest przeznaczony głównie do użytku na niezelektryfikowanych trasach. W Unii Europejskiej jest to prawie połowa (46 proc.) linii kolejowych. To oznacza, że mogą się po nich poruszać pociągi z napędem spalinowym lub alternatywnym, np. zasilane wodorem.

Alstom Coradia iLint wykorzystuje istniejącą infrastrukturę bez konieczności inwestowania w jej elektryfikację. Jest to istotne dla linii o mniej intensywnym ruchu. Zapewnia czystą i zrównoważoną obsługę linii kolejowych przy jednoczesnym zachowaniu wysokich osiągów. Ma to ogromne znaczenie dla środowiska – zastąpienie jednego spalinowego pociągu regionalnego pociągiem wodorowym zapewni taki sam efekt jak wycofanie z ruchu na rok 400 samochodów.

Polska wodorem stoi

Jak się okazuje, Polska jest jest piątym co do wielkości producentem wodoru na świecie. Produkuje aż 14 proc. wodoru wytwarzanego w Europie, który jest wykorzystywany głównie w procesach przemysłowych. Dzięki zastosowaniu wodoru jako paliwa do napędzania różnego typu pojazdów możemy stać się bardziej ekologiczni.

Źródło: Alstom

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x