Nissan X-Trail z napędem e-POWER – europejski debiut
Dziś odbyła się europejska prezentacja nowego Nissana X-Trail, który w nowej odsłonie zyskał elektryczny napęd e-POWER. Samochód oparto na nowej płycie podłogowej CMF-C, ale nie oznacza to, że stracił on cokolwiek z DNA poprzednich trzech generacji. Już jesienią będzie można go zamawiać w salonach.
X-Trail to jeden z najpopularniejszych samochodów segmentu SUV, jakie poruszają się po drogach. Do dziś, na całym świecie, sprzedano prawie 7 milionów pojazdów z charakterystycznym X na klapie bagażnika. Czwarta generacja jest naszpikowana elektroniką, która dba nie tylko o bezpieczeństwo, ale i o wygodę pasażerów, których może być nawet siedmioro. Napęd na cztery koła realizują silniki elektryczne, co pozwoliło na usunięcie tunelu środkowego, w którym zazwyczaj umieszczany jest wał napędowy.
„Wprowadzenie kolejnej generacji ikonicznego modelu, jakim jest X-Trail, to ogromna odpowiedzialność. Ma on ugruntowaną pozycję samochodu rodzinnego i towarzysza przygód, wiemy więc, co cenią nasi klienci. W Nissanie X-Trail czwartej generacji otrzymają oni możliwość zintensyfikowania swoich przygód dzięki zaawansowanemu zelektryfikowanemu układowi napędu na cztery koła połączonemu z intuicyjną i przyjazną technologią” – powiedział François Bailly, starszy wiceprezes i dyrektor naczelny ds. planowania Nissana w regionie AMIEO.
Zarówno nadwozie, jak i wnętrze nowego modelu odzwierciedlają jego istotę – wszechstronność i ducha przygody. Charakterystyczne elementy designu Nissana, czyli dach sprawiający wrażenie unoszącego się w powietrzu oraz wlot powietrza w kształcie litery V podkreślają linię nadwozia. Przód ozdobiono wąskimi reflektorami, które wyglądają jak wtopione w zderzak. Światła dzienne połączono z kierunkowskazami.
X-Trail i napęd e-POWER
Nowy X-Trail będzie drugim europejskim modelem Nissana, który wyposażono w układ napędowy e‑POWER. To oferowane wyłącznie przez Nissana rozwiązanie, pozwalające cieszyć się wrażeniami z jazdy jak samochodem elektrycznym bez konieczności doładowywania akumulatora. W taki napęd wyposażony był wcześniej tylko japoński model Note produkowany od 2017 roku.
W skład układu e-POWER wchodzi akumulator, silnik spalinowy o zmiennym stopniu sprężania, generator prądu, falownik oraz zamontowany z przodu silnik elektryczny o mocy 150 kW. Moc na koła przenoszona jest wyłącznie za pomocą silnika elektrycznego (bez pośrednictwa skrzyni biegów), więc wrażenia z jazdy są identyczne z tymi z samochodów elektrycznych.
Japońska wersja modelu Note wyposażona była w silnik benzynowy o pojemności 1,2 l ładujący akumulator trakcyjny, a maksymalna moc pojazdu wynosiła 106 KM. W nowym modelu X-Trail jednostkę tę zastąpił benzynowy silnik o zmiennym stopniu sprężania i pojemności 1,5 l, a moc układu napędowego została zwiększona do 150 kW (204 KM).
Głównym atutem układu e-POWER jest fakt wykorzystania silnika benzynowego jedynie w celu wytwarzania energii elektrycznej – koła napędzane są wyłącznie przez silnik elektryczny. Oznacza to, że jednostka spalinowa zawsze pracuje w optymalnym zakresie obrotów, a to przekłada się na dużą oszczędność paliwa w warunkach miejskich.
Miękka hybryda
Nissan X-Trail będzie również dostępny z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,5 litra i zmiennym stopniu sprężania. W tej wersji koła napędzane będą w tradycyjny sposób. Silnik osiągaja moc 120 kW (163 KM) i zapewnia do 300 Nm momentu obrotowego. Samochód oferowany będzie wyłącznie w wersji z napędem na przednie koła. W tej wersji dostaniemy również w 12-woltową instalację miękkiej hybrydy, która dostarcza dodatkową moc napędową i zapewnia dłuższe okresy działania systemu Stop & Start, szybki rozruch oraz funkcję „Coasting Stop”.
e-4ORCE
e-4ORCE to nowy układ napędu na cztery koła zaprojektowany specjalnie dla zelektryfikowanych pojazdów Nissana. Dwa silniki elektryczne generują całkowitą moc 157 kW (213 KM), a dzięki tylnemu silnikowi o mocy 100 kW pozwala na dynamiczne przyspieszanie od 0 do 100 km/h w 7 sekund. Analogiczny układ zostanie pod koniec 2022 roku wprowadzony również w elektrycznym crossoverze ARIYA.
Dwa duże wyświetlacze
Większy wyświetlacz NissanConnect o wysokiej rozdzielczości i przekątnej 12,3” to cyfrowy interfejs funkcji nawigacji, informacji, rozrywki i ustawień samochodu, kompatybilny zarówno z Android Auto, jak i Apple CarPlay (w przypadku tego ostatniego również bezprzewodowo). Do kompletu mamy wielofunkcyjny wyświetlacz za kierownicą i HUD (Head-Up Display) o przekątnej 10,8’’.
Całości dopełniają systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego, w tym nowy ProPILOT Assist, który zapewnia o wiele większe wsparcie kierowcy w różnych sytuacjach oraz matrycowe światła LED.
„Nowy X-Trail to prawdziwy pokaz siły innowacyjnych technologii Nissana. Samochód został zaprojektowany i skonstruowany od zera tak, by sprostać wszystkim potrzebom wymagających klientów – od zelektryfikowanego układu napędowego e-POWER, który daje mocne doznania niczym z jazdy samochodem elektrycznym dzięki natychmiastowej odpowiedzi silnika i pewności prowadzenia dzięki napędowi e-4ORCE, przez zaawansowane systemy wspomagania prowadzenia dostępne na wszystkich poziomach wyposażenia, aż po uniwersalne wnętrze. Od ponad 20 lat X-Trail jest synonimem komfortu, wygody, bezpieczeństwa i pewności prowadzenia. Intuicyjna technologia oraz solidne wzornictwo dają nam pewność, że nowy X-Trail powtórzy sukces poprzednich generacji modelu” – powiedział Leon Dorssers, starszy wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży Nissana w regionie AMIEO.
Źródło: Nissan
Miłośnik nowoczesnych technologii, głównie nowych rozwiązań IT. Redaktor w czasopismach Gambler, Enter, PC Kurier, Telecom Forum, Secret Service, Click!, Komputer Świat Gry, Play, GameRanking. Wiele lat spędził w branży tłumaczeniowej – głównie gier i programów użytkowych. W wolnych chwilach lata szybowcem, jeździ na rowerze i pochłania duże ilości książek.