Autonomiczny Nissan LEAF przejechał 2500 km po ulicach Londynu w ramach projektu ServCity

Po trzech latach badań i przejechaniu ponad 2 500 km w trybie autonomicznym, Nissan wraz z partnerami z konsorcjum przystąpił do opracowywania planu, który pomoże brytyjskim miastom we włączeniu pojazdów autonomicznych do miejskiej infrastruktury. W projekcie badano także możliwość realizacji usług za pomocą zrobotyzowanych taksówek.

Autonomiczny pojazd (CAV) ServCity, zbudowany na bazie elektrycznego Nissana LEAF, przeszedł testy weryfikacyjne na ulicach Londynu, w trakcie których był ciągle połączony ze Smart Mobility Living Lab (SMLL) w Greenwich. ServCity wykorzystywał wszystko, co ma do dyspozycji SMLL, w tym czujniki umieszczone w jezdniach i moc obliczeniową komputerów w laboratorium. Elementy te składają się na infrastrukturę, która jest nowym źródłem danych dla CAV i poprawia jego „świadomość” sytuacyjną. Infrastruktura może wykrywać obiekty znajdujące się jeszcze poza zasięgiem kamer pojazdu (np. za rogiem lub w większej odległości). Na podstawie tych informacji pojazd może wykonać manewr zwiększający płynność jazdy, na przykład odpowiednio wcześniej zmienić pas ruchu.

ServCity Nissan

Projekt, podobnie jak wszystkie wcześniejsze dotyczące CAV i wspófinansowane przez brytyjski rząd, w ważnym stopniu przyczyni się do przekonania opinii publicznej, że wprowadzenie CAV na brytyjskie drogi będzie bezpieczne, ale przyniesie też wyraźne korzyści społeczeństwu. W tym celu na zakończenie projektu zorganizowano pokazy dla zainteresowanych, w trakcie których można było przekonać się na własne oczy, jak działają zaawansowane technologie jazdy autonomicznej, zintegrowane z infrastrukturą drogową w Greenwich gotową na przyjęcie CAV.

Jesteśmy bardzo dumni z uczestnictwa w projekcie ServCity. Nasz w 100% elektryczny Nissan LEAF okazał się idealnym pojazdem testowym. W ramach długofalowej wizji Nissan Ambition 2030 staramy się wspierać poprawę dostępu do bezpiecznej i atrakcyjnej mobilności. Poszerzanie naszej wiedzy i kompetencji w zakresie jazdy autonomicznej ma kluczowe znaczenie dla tych działań, a projekty badawcze takie jak ServCity są niezbędne dla rozwoju technologii – powiedział David Moss, wiceprezes ds. badań i rozwoju w regionie AMIEO (Afryka, Bliski Wschód, Indie, Europa i Oceania) Nissana.

Nissan wykorzystuje światowej klasy ośrodek badawczo-rozwojowy w Cranfield w Wielkiej Brytanii, by konsekwentnie rozwijać innowacyjne, zaawansowane technologie, służące precyzyjnie określonym celom, z pożytkiem dla swoich klientów. Osiągnięcia projektu ServCity wnoszą wkład w budowę przyszłości, w której chcielibyśmy całkowicie wyeliminować śmiertelne wypadki drogowe, a także zapewnić klientom dodatkowy komfort i wygodę dzięki zaawansowanym technologiom jazdy autonomicznej – dodał.

ServCity Nissan

Pojazdy autonomiczne są kluczowym elementem Nissan Ambition 2030,

Projekt ServCity jest finansowany przez rząd brytyjski oraz partnerów konsorcjum. Środki pochodzą z państwowego Funduszu Inteligentnej Mobilności (Intelligent Mobility Fund), który dysponuje kwotą 100 mln GBP i jest zarządzany przez Centrum Połączonych i Autonomicznych Pojazdów (CCAV). Za realizację odpowiedzialna jest brytyjska agencja innowacji Innovate UK. Przez ponad trzy lata sześciu partnerów – Nissan, Connected Places Catapult, TRL, Hitachi Europe, Uniwersytet w Nottingham i SBD Automotive – wspólnie opracowywało plan, który będzie podstawą dla producentów, operatorów transportowych oraz urbanistów w przygotowywaniu brytyjskich miast na dopuszczenie CAV do ruchu.

ServCity Nissan

Wkładem Nissana w projekt jest nie tylko w 100% elektryczny Nissan LEAF, wykorzystywany jako pojazd testowy, lecz także kompetencje naszych inżynierów, prowadzących prace badawczo-rozwojowe w zakresie zaawansowanych technologii jazdy autonomicznej. Wyniki prac pozwoliły na zbudowanie samochodu testowego, który może autonomicznie przemieszczać się po ruchliwych ulicach Londynu obok innych użytkowników dróg – zarówno nieruchomych, jak i ruchomych – i cały czas utrzymywać łączność z miejską infrastrukturą – powiedział Robert Bateman, dyrektor Nissan Technical Centre Europe i manager projektu ServCity z ramienia Nissana.

Projekt ServCity, w który zaangażowanych było ponad 115 osób, a łączny nakład pracy partnerów konsorcjum wyniósł prawie 16 000 dni roboczych, stanowi ważny krok w dalszym rozwoju autonomicznej mobilności – dodał.

Rząd zainwestował 7 milionów funtów w ten projekt, aby być w czołówce innowacji. Od tego czasu ServCity okazało się kluczem do odpowiedzi na praktyczne pytania, jak zintegrować autonomiczne pojazdy z miastami dla dobra publicznego – komentował minister transportu Jesse Norman.

Źródło: Informacja prasowa

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x