Nextbike Polska z wnioskiem o ogłoszenie upadłości. Co z rowerami miejskimi?
Nextbike Polska poinformował o złożeniu wniosku o postępowanie restrukturyzacyjne oraz wniosku o ogłoszenie upadłości. Zmniejszenie mobilności mieszkańców miast spowodowane przez epidemię COVID-19 oraz zakaz funkcjonowania rowerów miejskich od 1 kwietnia do 5 maja 2020 sprawiły, że spółka stała się niewypłacalna.
Nextbike Polska to przykład przedsiębiorstwa, dla którego zamrożenie gospodarki może okazać się zabójcze. Spółka nie mogła rozpocząć działalności na wiosnę, przez co przychody operatora systemów rowerów miejskich spadły niemal do zera.
Podobne problemy przeżywały wypożyczalnie hulajnóg elektrycznych. Część z nich zdecydowała się udostępnić pojazdy osobom zaangażowanym w walkę z koronawirusem.
Biorąc po uwagę stan finansowy przedsiębiorstwa, zarząd spółki zdecydował się na złożenie wniosku o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego oraz wniosku o ogłoszenie upadłości.
Celem jest umożliwienie dalszego funkcjonowania roweru miejskiego w 39 systemach w Polsce. Zagrożenie niewypłacalnością to efekt pandemii wirusa SARS-CoV-2. Spowodowało to nagłe i niemożliwe do przewidzenia negatywne skutki finansowe dla spółki. Nextbike Polska S.A., podobnie jak wiele innych firm z branży transportowej, boryka się obecnie z gwałtownym spadkiem przychodów w związku z obowiązującym do 1 kwietnia do 5 maja br. zakazem korzystania przez użytkowników z rowerów miejskich.
Nextbike Polska chce, żeby wniosek o postępowanie restrukturyzacyjne został rozpatrzony w pierwszej kolejności. Jeśli zostanie przyjęty, wniosek o ogłoszenie upadłości ma zostać uznany za niebyły.
Nextbike Polska z kłopotami finansowymi. Spółka złożyła wniosek o postępowanie restrukturyzacyjne
Decyzja została podjęta, żeby zapewnić nieprzerwane funkcjonowanie spółki.
W ocenie zarządu, przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego daje realne szanse na dojście do porozumienia z wierzycielami, w tym z bankami finansującymi spółkę oraz pozwoli na ustalenie nowych zasad spłat zobowiązań spółki. Zawarcie układu z wierzycielami pozwoli na odsunięcie w czasie płatności aż do momentu powrotu do normalnego funkcjonowania systemów rowerowych po pandemii wirusa SARS-CoV-2. Jednocześnie spółka zachowuje zdolność do realizowania bieżących zobowiązań, co pozwala na dalsze wykonywanie umów na obsługę systemów rowerowych. Przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego i zawarcie układu z wierzycielami ma na celu zapobieżenie pogorszeniu sytuacji finansowej spółki, jej niewypłacalności oraz ogłoszenia jej upadłości. To wszystko, zdaniem spółki, pozwoli na utrzymanie płynności finansowej, a także obsługi systemów rowerów miejskich w 39 systemach.
Nextbike Polska zapewnia, że dla użytkowników rowerów miejskich nie zmienia się praktycznie nic, a pojazdy będą dostępne na dokładnie takich samych zasadach, jaj do tej pory
Dla naszych użytkowników nic się nie zmienia. Rowery miejskie w 39 systemach w Polsce będą funkcjonowały normalnie. Zarówno nam, jak i naszym wierzycielom oraz miastom, zależy na tym, żeby rower miejski, który stał się symbolem sukcesu, nowoczesności i ekologii, przetrwał zawirowania spowodowane pandemią i mógł dalej się rozwijać. Liczymy na wsparcie i współpracę władz miejskich tak, aby rower nie stał się pierwszą biznesową ofiarą pandemii w transporcie publicznym w Polsce.
Spółka podkreśliła, że restrukturyzacja to standardowa procedura przewidziana kodeksem handlowym w sytuacji zagrożenia niewypłacalnością. Nie oznacza zagrożenia dla bieżącego funkcjonowania spółki.