Mercedes-Benz Vision AVTR – futurystyczny samochód elektryczny, którego akumulatory można kompostować

Mercedes-Benz Vision AVTR – futurystyczny samochód elektryczny, którego akumulatory można kompostować

11 stycznia 2020 2 przez Paweł Pilarczyk

Targi CES to dla Mercedesa co roku okazja do tego, by przedstawić swój kolejny futurystyczny koncept samochodu. I tym razem producent dał radę wszystkich zaskoczyć. Firma pokazała pojazd Mercedes-Benz Vision AVTR, wzorowany na filmie Avatar, który nie tylko kosmicznie wygląda, ale ma akumulatory, których produkcja jest całkowicie nieszkodliwa dla środowiska.

Mercedes-Benz Vision AVTR powstawał przy współpracy projektantów i inżynierów Mercedesa, ale także zespołu odpowiedzialnego za film Avatar. Skrót AVTR oznacza także “Advanced Vehicle Transformation”, czyli “zaawansowaną transformację pojazdu”. 

W pojeździe znalazło się wiele rozwiązań, których nie widzieliśmy dotąd nigdy wcześniej w żadnym samochodzie. Przykładowo, zamiast kierownicy, w konsoli środkowej znalazł się specjalny element przypominający kształtem mysz komputerową, na którym kładziemy dłoń. Pojazd rozpoznaje i autoryzuje wówczas użytkownika na podstawie jego tętna i oddechu. Jednocześnie kontroler sam zachowuje się jak żywy organizm i dłonią można wyczuć jego “tętno”. 

Cała konsola środkowa pełni rolę dużego wyświetlacza, którego kształt inspirowano Drzewem Dusz z filmu Avatar. Ale to nie wszystko. Gdy kierowca uniesie rękę, na jego dłoni wyświetlane jest trójwymiarowe menu, które zapewnia kolejny poziom interakcji człowieka i maszyny. W pojeździe nie ma żadnych przycisków ani przełączników.

Z tyłu pojazdu znalazły się 33 ruchome elementy przypominające łuski ryby, które dynamicznie poruszają się w zależności od szybkości, z jaką jedzie pojazd, ale także odwzorowują nastrój jego właściciela. W ten sposób owe “bioniczne klapy” mogą komunikować się z otoczeniem. Jeśli pojazd jedzie szybko, łuski aerodynamicznie układają się tak, by zmniejszyć opór powietrza, w dodatku przestrzeń pod nimi podświetlana jest na niebiesko. Klapy też płynnie pochylaj się na boki podczas skręcania. Podczas hamowania z kolei unoszą się i podświetlają na czerwono. 

Jeśli pasażerowie pojazdu są w dobrym nastroju, łuski poruszają się w sposób bardzo łagodny i płynny. Jeśli jednak są poddenerowani, łuski pochylają się w sposób gwałtowny i niespokojny, w połączeniu z czerwoną poświatą, która spod nich dochodzi. W ten sposób cały pojazd jest swoistym “awatarem” odwzorowującym na zewnątrz swego właściciela, niczym awatary w słynnym filmie Camerona.

Mercedes-Benz Vision AVTR ma niemal kuliste koła, które pozwalają mu nie tylko na jazdę w jednej linii (do przodu i tyłu), ale także ukosem. Projektanci chcieli w ten sposób uzyskać sposób poruszania się przypominający kraba. Wszystkie koła mogą zmieniać swój kierunek niezależnie, co zapewnia pojazdowi niezwykłą manewrowość. Kuliste koła mają ponadto bardzo małą powierzchnię styku z podłożem, więc ograniczone są też opory toczenia. 

Mercedes-Benz VISION AVTR Mercedes-Benz VISION AVTR

Mercedes-Benz Vision AVTR ma akumulatory nadające się do recyclingu

Mercedes-Benz Vision AVTR to pierwszy pojazd, w którym zastosowano ogniwa organiczne na bazie grafenu, w których nie wykorzystano ani metali ziem rzadkich, ani metali szlachetnych. Materiały, z których tworzone są akumulatory w Mercedesie AVTR mogą w pełni podlegać recyclingowi, a nawet nadają się do kompostowania! W efekcie pojazd jest niezwykle ekologiczny i całkowicie uniezależniony od zasobów kopalnych.

Fotele w Vision AVTR otrzymały tapicerkę z wegańskiej skóry, którą nazwano Dinamica, a podłogę wyłożono drewnem Karuun, produkowanym z rattanu – to surowiec naturalny pozyskiwany z roślin, które rosną niezwykle szybko i zbierane są ręcznie w Indonezji.

Mercedes-Benz Vision AVTR to ucieleśnienie wizji, jak mogą wyglądać pojazdy w dalekiej przyszłości. Raczej nie powinniśmy się spodziewać, że to auto trafi kiedykolwiek do sprzedaży. Jednak niektóre zastosowane w nim rozwiązania – jak choćby organiczne akumulatory – prawdopodobnie pojawią się kiedyś w samochodach Mercedesa.