Izera – polski samochód elektryczny zaprezentowany
Dziś oficjalnie zaprezentowano samochód Izera – to polskie auto elektryczne, nad którym pracuje spółka ElectroMobility Poland. Firma powstała w 2016 roku, a jej udziałowcami zostali najwięksi polscy producenci energii elektrycznej: PGE Polska Grupa Energetyczna, Energa, Enea oraz Tauron Polska Energia. EMP postawiła sobie bardzo ambitny cel budowy od podstaw samochodu elektrycznego, który zostanie zaprojektowany w Polsce i będzie produkowany w Polsce. Życie trochę zweryfikowało te plany, bo auto zaprojektowali Włosi, a produkują je Niemcy. Ale może i dobrze – dzięki temu pojazd zapowiada się naprawdę ciekawie.
Podczas poprowadzonej z dużym rozmachem prezentacji prasowej ujawniono nazwę marki, pod którą wytwarzane będą polskie samochody elektryczne – Izera, co ma być nawiązaniem do pasma Gór Izerskich w Sudetach Zachodnich. Kształt Gór Izerskich odwzorowano także we wzornictwie reflektorów i tylnych lamp w Izerze.
Chociaż do konkursu na wygląd auta zaproszono polskich projektantów i nawet wybrano cztery zwycięskie projekty… ostatecznie design samochodu powierzono włoskiej spółce Torino Design. Pewnym polskim akcentem jest to, że przy pracach projektowych w roli konsultanta brał udział Tadeusz Jelec, wcześniej współpracujący z marką Jaguar.
Ostateczny wygląd samochodu w naszej ocenie jest bardzo dobry – Izera wygląda lepiej niż się tego spodziewaliśmy. Sam kształt karoserii jest dość zachowawczy, trochę podobny do małych SUV-ów Mazdy. Na szczęście charakterystyczny wzór świateł z przodu i tyłu pojazdu sprawia, że nie da się go pomylić z żadnym innym autem oferowanym w sprzedaży. To dobrze.
Produkcję samochodu zlecono z kolei niemieckiej firmie EDAG Engineering. To akurat w ogóle nie dziwi, fabryki, które miałyby się zająć produkcją samochodu w Polsce, jeszcze w ogóle nie istnieją. A tymczasem start produkcji zaplanowano już na 2023 rok.
Wiadomo na razie tyle, że Izera powstanie przynajmniej w dwóch wersjach nadwoziowych: hatchback i SUV. Oba auta zostały pokazane na dzisiejszej konferencji, przy czym hatchback już jeździ, a SUV na razie jest tylko makietą.
Z tego co czytamy na stronie izera.pl, planowany zasięg samochodu to 400 km, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa około 8 sekund. To bardzo przyzwoite parametry jak na nieduży samochód rodzinny, chociaż nie robią wrażenia na tle tego, co można dziś wycisnąć z nowoczesnych aut elektrycznych.
Dziennikarz komputerowy od 1994 roku. Właściciel i redaktor naczelny portalu ITbiznes; prowadzący magazyn ITbiznes na antenie kanału telewizyjnego Biznes24; gospodarz programu poradnikowego „Cyfrowy Niezbędnik” na antenie kanału telewizyjnego Antena HD; gospodarz podcastów Elektrycznie Tematyczni o samochodach elektrycznych oraz Zrozumieć AI o sztucznej inteligencji. Współprowadzący podcast ITbiznes o technologiach w biznesie. Twórca bloga o pasjach Fabryka Pasji. Założyciel, redaktor naczelny i były właściciel portalu PCLab.pl. Założyciel i były redaktor naczelny serwisów AGDLab.pl, Softonet.pl. Były redaktor naczelny serwisów PC.com.pl i Technowinki.onet.pl.