Intel Mobileye i Seoul Robotics – technologie do obsługi samochodów autonomicznych

Intel Mobileye i Seoul Robotics – technologie do obsługi samochodów autonomicznych

18 stycznia 2021 0 przez Maciej Lewczuk

Intel Mobileye i Seoul Robotics to firmy, które wykorzystują lidary i nowoczesne technologie 3D do obsługi samochodów autonomicznych i wspomagania zarządzania ruchem w dużych miastach.

Technologie do obsługi samochodów autonomicznych

Wśród producentów samochodów autonomicznych można wyróżnić dwa trendy. Jedni wybierają jako główną technologię rozpoznawania obiektów w przestrzeni lidary, a inni kamery. Są też rozwiązania łączące obydwie te technologie.

Najbardziej spektakularnym wykorzystaniem kamer może poszczycić się Tesla, której pojazdy i system Full Self-Driving nawet w wersji beta spisuje się doskonale. Podobne podejście ma firma TuSimple, która wybrała kamery zamiast lidarów do swoich ciężarówek autonomicznych.

Na lidary postawiły natomiast niemal wszystkie firmy, które przygotowują autonomiczne taksówki, jak choćby Nuro, Waymo, czy Zoox.

Lidar świetnie wizualizuje obiekty w niedalekiej odległości od urządzenia, choć nie dysponuje wysoką rozdzielczością, jaką zapewniają cyfrowe kamery. Kamery jednak są w stanie zapewnić możliwość rozpoznawania obiektów oddalonych nawet o kilkaset metrów od urządzenia. Teoretycznie najlepszym rozwiązaniem jest połączenie tych technologii, co kilka firm wykorzystuje.

Wykorzystanie lidarów w miastach

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, autonomiczne taksówki poruszać mają się w gęstym ruchu ulicznym. Mnóstwo pojazdów, pieszych, obiektów różnego typu świetnie obrazują lidary. Nowym pomysłem na doskonalsze ogarnięcie ruchu pojazdów autonomicznych w tak trudnych warunkach jest tworzenie doskonalszych inteligentnych systemów miejskich.

Lidary mogłyby znaleźć się na światłach umieszczanych przy skrzyżowaniach, na parkingach i innych obiektach. Dane z nich pozyskiwane mogłyby posłużyć do lepszego zarządzania ruchem, ale też do tworzenia systemu, który współpracowałby z autonomicznymi pojazdami. Dzięki niemu poruszanie się byłoby efektywniejsze, szybsze i bezpieczniejsze.

Intel Mobileye

Firma Intel Mobileye na CES 2021 poinformowała, że ich system jest w stanie do 2025 roku zapewnić samochodom autonomicznym poziom bezpieczeństwa, który pozwoli im poruszać się bezpiecznie po większości dróg na świecie

Mobileye wykorzystuje do wizualizacji świata wokół pojazdu kamery i lidary. Dzięki połączeniu tych dwóch technologii i danym zebranym od 2017 roku, są w stanie przewidzieć niezwykle wiele sytuacji na drogach. Twierdzą, że mają zmapowane niemal 621 milionów mil dróg.

Seoul Robotics

Seoul Robotics z Korei Południowej, pod wodzą założyciela, HanBin Lee, skupia się na wizualizacji komputerowej wykorzystującej dane z lidarów. Twierdzi, że skoro urządzenia te są tak tanie, że montuje się je w kosztujących kilkaset dolarów robotach sprzątających lub najnowszych smartfonach Apple, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby użyć ich także w celu zapewnienia zwiększenia bezpieczeństwa nie tylko na ulicach.

Usługa Discovery opracowana przez Seoul Robotics to połączenie sprzętu i oprogramowania.

Zadaniem systemu jest użycie lidarów nie tylko na ulicach, ale także w fabrykach, czy dużych sklepach. System świetnie sprawdza się w nadzorowaniu przemieszczanie się obiektów i ludzi w pomieszczeniach. Dzięki temu można przygotować bezpieczniejsze trasy, efektywniej rozkładać towar lub urządzenia do produkcji. W miastach może sprawdzać poruszanie się ludzi, czy pojazdy poruszające się niezgodnie z przepisami.

Seoul Robotics współpracuje z kilkoma znanymi firmami, w tym BMW, Mercedes-Benz i Volvo, a także Velodyne, która zajmuje się lidarami do monitorowania biura dla firmy Qualcomm. Co ciekawe, systemy Seoul Robotic wykorzystano na parkingach, gdzie pojazdy mogły się bezpiecznie poruszać, mając zainstalowane tylko podstawowe czujniki i będąc połączone z systemem tylko przez sieć bezprzewodową.

Zasadniczo więc ta infrastruktura przejmuje kontrolę nad pojazdem. A tysiące pojazdów można zautomatyzować za pomocą zaledwie kilku czujników.” – powiedział Lee.

Obserwując wszelkie prezentacje nowych technologii, zakładamy, że już niedługo na ulicach zaczną pojawiać się coraz częściej samochody autonomiczne. Elon Musk obiecał, że jego auta osiągną to jeszcze w tym roku. Inni są bardziej powściągliwi i zakładają, że do 2025 lub 2030 roku będzie to już powszechne.

Nie zmienia to faktu, że po ulicach wielu miast, głównie w USA jeżdżą autonomiczne pojazdy i taka jest przyszłość. To, co kilka lat temu widzieliśmy na filmach SF pojawi się w naszej okolicy.

Źródło: Mobileye, Seoul Robotics