Aż 59% wszystkich nowych samochodów elektrycznych sprzedano w Chinach
Według raportu opublikowanego przez China Passenger Car Association (CPCA), w pierwszej połowie 2022 roku sprzedano w Chinach 2,51 mln samochodów elektrycznych. W tym samym czasie na całym świecie pojawiło się na drogach 4,24 mln takich pojazdów, co oznacza, że Kraj środka odpowiedzialny jest aż za 59% łącznej sprzedaży tego typu pojazdów. W 2020 roku było to 41%, a rok później 52%.
Dla porównania, w USA i Europa odpowiadają za 11 i 26% globalnej sprzedaży samochodów elektrycznych w pierwszej połowie tego roku.

Przewaga Chin w globalnej sprzedaży samochodów elektrycznych wynika z niezakłóconej podaży i silnego popytu. Jednocześnie produkcja i sprzedaż zarówno pojazdów konwencjonalnych, jak i EV w Europie były w tym czasie niskie – twierdzi Cui Dongshu, sekretarz generalny China Passenger Car Association.
Hurtowa sprzedaż samochodów elektrycznych w Chinach osiągnęła w czerwcu 571 000 sztuk, bijąc rekord z grudnia ubiegłego roku wynoszący 505 000 sztuk. Od stycznia do czerwca sprzedaż hurtowa wzrosła o 122,9% do 2 467 000 sztuk, natomiast sprzedaż detaliczna wzrosła o 122,5% do 2 248 000 sztuk.

Boom na rynku samochodów elektrycznych
Według CPCA wpływ na ten wynik miała nie tylko poprawa podaży, ale również wzrost cen ropy, który napędza boom na rynku samochodów elektrycznych. Do tego, cena energii elektrycznej w Chinach utrzymuje się na stałym poziomie, więc liczba zamówień na samochody elektryczne rośnie.
Warto zauważyć, że lipiec to tradycyjnie słabszy miesiąc dla chińskiego rynku motoryzacyjnego, a sprzedaż samochodów EV również spadnie. W dniach 1-24 lipca sprzedaż detaliczna pojazdów osobowych w Chinach wyniosła 1,16 mln sztuk, co oznacza wzrost o 19% w porównaniu z rokiem ubiegłym i spadek o 10% w porównaniu z tym samym okresem w czerwcu – wynika z danych opublikowanych przez CPCA .
Czerwcowa sprzedaż samochodów elektrycznych w Chinach przekroczyła oczekiwania i osiągnęła rekordowy poziom, ale rynek już odczuł słabszy popyt w pierwszych tygodniach lipca. Oprócz tradycyjnych czynników sezonowych, miały na to wpływ rekordowe upały, które utrudniły kupującym dostęp do salonów dealerskich.
Źródło: CnEVPost

Miłośnik nowoczesnych technologii, głównie nowych rozwiązań IT. Redaktor w czasopismach Gambler, Enter, PC Kurier, Telecom Forum, Secret Service, Click!, Komputer Świat Gry, Play, GameRanking. Wiele lat spędził w branży tłumaczeniowej – głównie gier i programów użytkowych. W wolnych chwilach lata szybowcem, jeździ na rowerze i pochłania duże ilości książek.