CATL prezentuje akumulator, którego gęstość energii wynosi astronomiczne 500 Wh/kg
Firma CATL zaprezentowała na targach w Szanghaju nowatorski akumulator „Condensed Battery”, którego gęstość energii na poziomie ogniwa wynosi 500 Wh/kg. Chiński gigant uważa, że nadaje się on do pasażerskich samolotów elektrycznych, ale przewiduje również zastosowanie w pojazdach drogowych. Produkcja seryjna ma się ruszyć jeszcze w tym roku!
Prędkość wprowadzania nowych rozwiązań budzi podziw. W 2021 roku CATL pokazał pierwszą generację akumulatorów sodowo-jonowych o gęstości energii 160 Wh/kg, które trafiły już do samochodów Chery Automobile pokazywanych podczas tych samych targów. W czerwcu 2022 roku firma zaprezentowała akumulator Qilin o najwyższej gęstości energii na świecie (255 Wh/kg) i rozpoczął jego masową produkcję w ubiegłym miesiącu – już dziś używają ich takie marki jak ZEEKR, AITO i Li Auto.
Jak stwierdził podczas prezentacji Wu Kai, główny naukowiec CATL, nowe ogniwa charakteryzują się dużym bezpieczeństwem i wysoką gęstością energii. Firma opracowała adaptacyjną strukturę siatkową o mikronowej skali, która reguluje siły interakcji między związkami chemicznymi. Może to wpływać na zmiany w reakcjach elektrochemicznych substancji o ultrawysokiej gęstości energii.
Nowy akumulator wykorzystuje też szereg innowacji w poszczególnych komponentach ogniw, w tym folii separatora, nieokreślonej „wysokoenergetycznej katody” oraz nowego typu anody. Wu nie zagłębił się jednak w szczegóły.
Zamiast tego stwierdził, że chiński gigant pracuje już z kilkoma partnerami nad projektem dla cywilnego lotnictwa elektrycznego. W takiej aplikacji ogniwo powinno spełniać normy dotyczące bezpieczeństwa i wymagań jakościowych stosowane w całej awiacji. Dopiero w następnym kroku akumulator mógłby być produkowany z przeznaczeniem do pojazdów elektrycznych.
CATL stawia w pierwszej kolejności na zastosowania w samolotach pasażerskich
O ile ogniwo o gęstości energii 500 Wh/kg prawdopodobnie umożliwiłoby w pierwszej kolejności zastosowanie go w lotnictwie – analitycy twierdzą, że opłacalność lotów pasażerskich to granica 400 Wh/kg, o tyle taki akumulator mógłby również przyczynić się do rozwoju samochodów elektrycznych. Pakiety ogniw mogłyby być mniejsze i lżejsze, a dzięki temu producenci mogliby budować małe samochody elektryczne o zasięgu pożądanym przez wielu klientów. Obecnie jest oferowany tylko w większych pojazdach. Na rynku mogłyby się też pojawić pojazdy ciężarowe, które mogłyby konkurować z konstrukcjami spalinowymi.
CATL nie poruszył jednak w czasie prezentacji kwestii kosztów. Tak duże gęstości energii stanowią zwykle spore wyzwanie dla konstruktorów, co podnosi koszty badań i rozwoju. To z kolei może być czynnikiem decydującym przy wprowadzaniu na rynek małego samochodu lub samolotu elektrycznego, ponieważ ceny muszą być konkurencyjne.
Źródło: CATL
Miłośnik nowoczesnych technologii, głównie nowych rozwiązań IT. Redaktor w czasopismach Gambler, Enter, PC Kurier, Telecom Forum, Secret Service, Click!, Komputer Świat Gry, Play, GameRanking. Wiele lat spędził w branży tłumaczeniowej – głównie gier i programów użytkowych. W wolnych chwilach lata szybowcem, jeździ na rowerze i pochłania duże ilości książek.