Brak układów scalonych i metali szlachetnych uderza w rosyjską motoryzację

Fabryki samochodów, których niewiele jeszcze działa na rosyjskim rynku, dotyka brak układów scalonych i metali szlachetnych. Jest on na tyle bolesny, że rządzący planują tymczasową homologację aut spełniających normę EURO 0!

Wiele koncernów motoryzacyjnych wycofało się z Rosji ze względu na sankcje wprowadzone na ten kraj po ataku na Ukrainę. Stanęły zakłady BMW, Volvo, Mercedes-Benz, BMW, całej grupy Stellantis i Volkswagena. Pozostało dosłownie kilka, w tym AwtoWAZ i montownie firmy Avtotor. O ile ta ostatnia, składająca samochody Hyundai i Kia, ma jeszcze części na miesiąc pracy (choć zakład w Obwodzie Kaliningradzkim przynosi straty), to reszta ma kłopoty z dostawami dosłownie wszystkiego.

Rosja brak układów scalonych

Braki układów scalonych i metali szlachetnych prowadzą do tego, że rosyjskie samochody będą musiały powrócić pod względem emisji do lat 90-tych, a nawet 80-tych. Władze tymczasowo planują homologację samochodów spełniających normę emisji spalin EURO 0! Producenci pozbędą się nawet katalizatorów, więc nie będą potrzebować metali szlachetnych ani elektronicznych układów sterujących do systemów oczyszczania spalin. Jak wyjaśnił Siergiej Udałow, dyrektor generalny Agencji Analitycznej Autostat, środowisko nie jest tak ważne dla konsumentów.

Rosja sama nie wyprodukuje układów scalonych

Producenci samochodów AvtoVaz, Kamaz, UAZ i GAZ już przygotowują specjalne wersje spełniające niższe normy emisji.

W naszym kraju jest wiele słabo zaludnionych i trudno dostępnych obszarów, w których norma emisji Euro-5 nie zawsze jest uzasadniona – powiedział Oleg Afanasiev, przedstawiciel firmy Kamaz.

Te urządzenia wymagają intensywnej konserwacji, a konsumenci wciąż starają się pozbyć elementów systemu emisji spalin Euro-5, aby samochody były bardziej niezawodne – dodał.

Rosja brak układów scalonych

Potrzebne są uproszczone wymagania, aby zapobiec zaprzestaniu produkcji samochodów podczas wdrażania programu kompensacji importu części – przekazał dział prasowy UAZ.

Dodał, że po przejściu na nowe struktury dostaw firma spodziewa się wznowienia produkcji modeli spełniających współczesne wymagania.

Niezależnie od tego, co mówią Rosjanie, ze wszystkich informacji jasno wynika, że przemysł motoryzacyjny tego kraju jest w rozsypce. Brak układów scalonych dotyka cały świat, ale w Federacji Rosyjskiej jest on szczególnie odczuwalny. Oczywistym jest, że kraj sam nie wyprodukuje odpowiednich półprzewodników, a Chiny wcale nie kwapią się do pomocy, skoro ich gospodarka sama cierpi z powodu braku chipów.

Źródło: Pravda, własne

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x