Prezentacja BMW iX – Vision iNEXT

Rok przed wprowadzeniem na rynek (w salonach będzie dostępne pod koniec 2021 roku), BMW Group przedstawia pierwszą zapowiedź przyszłego BMW iX będącego obecnie w fazie przygotowań do produkcji seryjnej.

BMW iX, który wcześniej znany był jako model BMW Vision iNEXT, jest pierwszym modelem wykorzystującym nowy modułowo skalowalny system CLAR (CLuster ARchitecture). Jest to model zaprojektowany od samego początku z myślą o czysto elektrycznej mobilności. Jest nową definicją koncepcji Sports Activity Vehicle (SAV), albo popularniejszej Sport Utility Vehicle (SUV).

W pełni elektryczny BMW iX

Dzięki najnowszym innowacjom w zakresie elektryfikacji napędu, zautomatyzowanej jazdy i łączności sieciowej BMW iX zapewnia mobilność, która stawia człowieka w centrum uwagi bardziej niż kiedykolwiek dotąd. W tym celu jego stylistyka została opracowana od wewnątrz na zewnątrz.

BMW iX jest zaprojektowane jako indywidualne miejsce do życia i dobrego samopoczucia. BMW zastosowało minimalistyczna, acz elegancką stylistykę zewnętrznej części auta. Nieco kontrowersyjny wygląd przodu nie każdemu przypadł do gustu, gdy prezentowano nowe wersje i prototypy pojazdów.

W wersji, którą możemy obecnie obejrzeć w galeriach, całość jest nieco bardziej akceptowalna dla konserwatywnej części fanów marki. Nie mniej w tym kierunku podąża stylistyka nadwozi nowych modeli BMW. Przyznać należy, że będą się wyróżniały pośród innych podobnych aut.

Wnętrze samochodu oferuje rozwiązania, które mają zapewnić użytkownikom relaks, przytulną atmosferę i luksusu.

Kuźnia przyszłości BMW i

Stylistyka i technologie zastosowane w BMW iX mają uosabiać charakter marki BMW i. Symbolizuje ona zmianę i odgrywa centralną rolę w BMW Group jako „kuźnia przyszłości” i napęd innowacyjności dla całej firmy.

BMW Group nieustannie stara się definiować na nowo. Jest to centralna część naszej strategii korporacyjnej.” – mówi Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG. – „BMW iX wyraża to podejście w szczególnie skoncentrowanej formie.”

Począwszy od drugiej połowy 2021 roku, BMW iX będzie produkowane w zakładach BMW w Dingolfing jako flagowy model technologiczny BMW Group. W tym samochodzie koncentrować się będą najnowsze osiągnięcia firmy w strategicznych obszarach innowacji, takich jak stylistyka, automatyzacja jazdy, łączność, elektryfikacja i usługi.

Ponadto koncepcja i stylistyka BMW iX charakteryzuje się kompleksowym podejściem do kwestii zrównoważonego rozwoju. Widać to między innymi w zoptymalizowanych właściwościach aerodynamicznych – współczynnik oporu powietrza Cx jest równy 0,25. Ponadto auto ma lekką konstrukcję. W wielu jego elementach wykorzystano w nim naturalne materiały i materiały pochodzące z recyklingu.

Napęd elektryczny eDrive V generacji

Piąta generacja technologii BMW eDrive obejmuje dwa silniki elektryczne, elektronikę mocy, układ ładowania i akumulator wysokonapięciowy. To wszystko gwarantuje maksymalną wydajność. Napęd opracowany został przez BMW Group i wyprodukowany w zrównoważonym procesie bez użycia krytycznych surowców tzw. ziem rzadkich. Ma generować maksymalną moc wynoszącą, według najnowszych obliczeń, ponad 370 kW (500 KM). To da BMW iX przyspieszenie od 0 do 100 km/h w niecałe 5,0 s.

Wyraźnym celem jest niskie na tle konkurencji zużycie energii – poniżej 21 kWh na 100 km w cyklu testowym WLTP. Przy pojemności energetycznej brutto powyżej 100 kWh akumulator wysokonapięciowy najnowszej generacji powinien zapewniać zasięg ponad 600 km w cyklu WLTP. Odpowiada to ponad 300 milom, zgodnie z cyklem testowym EPA FTP-75. (Wszystkie dane dotyczące osiągów, zużycia energii i zasięgu są prognozami opartymi na aktualnym stanie rozwoju pojazdu.)

Szybkie ładowanie prądem stałym: ponad 120 km dodatkowego zasięgu w dziesięć minut

Nowa technologia ładowania BMW iX umożliwia szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 200 kW. W ten sposób akumulator można naładować od 10 do 80 proc. całkowitej pojemności w niecałe 40 minut.

bmw-ix-vision-inext-premiera-2021-18

Ponadto w ciągu dziesięciu minut można dostarczyć ilość energii wystarczającą do tego, aby zwiększyć zasięg o ponad 120 km. Czas potrzebny do naładowania akumulatora wysokonapięciowego od 0 do 100 proc. ze stacji Wallbox o mocy 11 kW wynosi mniej niż 11 godzin.

bmw-ix-vision-inext-premiera-2021-09

Akumulatory BMW iX są zaprojektowane jako część długoterminowego cyklu zasobów i umożliwiają szczególnie wysoki wskaźnik recyklingu. Do ogniw akumulatorowych i całego akumulatora wysokonapięciowego stosowana jest wyłącznie energia elektryczna ze źródeł odnawialnych.

Rozwój elektroniki w kierunku jazdy autonomicznej

Nowy moduł technologiczny zastosowany po raz pierwszy w BMW iX jest też fundamentem znacznego postępu w zakresie automatyzacji jazdy i usług cyfrowych. Na przykład moc obliczeniowa ma na celu przetworzenie 20 razy większej ilości danych niż w poprzednich modelach. W rezultacie można przetwarzać dwukrotnie więcej danych z systemu czujników pojazdu niż dotychczas.

Technologie BMW iX wyznaczają standardy w branży: BMW iX ma większą moc obliczeniową do przetwarzania danych, wydajniejsze czujniki niż najnowsze pojazdy w naszym obecnym portfolio, jest kompatybilne z 5G, będzie miało nowe i ulepszone funkcje zautomatyzowanej jazdy i parkowania oraz wykorzystuje wydajny napęd elektryczny piątej generacji”. – mówi Frank Weber, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za rozwój.

Stylistyka w nowym wydaniu

Pionierski charakter BMW iX wyraźnie widać w jego stylistyce. BMW iX ma podobną długość i szerokość co BMW X5. Ze względu na płynną linię dachu jego wysokość niemal odpowiada BMW X6, podczas gdy rozmiar kół zaczerpnięto z BMW X7.

Minimalistyczna stylistyka kieruje uwagę na precyzyjnie zaprojektowane detale. Podkreślą wysokiej klasy szlachetny charakter, tożsamość marki i zoptymalizowane właściwości aerodynamiczne BMW iX.

Pod przezroczystą powierzchnią atrapy chłodnicy BMW umieszczono kamery, radar i inne czujniki. Będą one wykorzystywane przez systemy bezpieczeństwa, inteligentne asystenty i w przypadku kolejnych wersji systemów jazdy autonomicznej.

Inne ciekawe elementy wyglądu zewnętrznego BMW iX to najbardziej płaskie reflektory, jakie kiedykolwiek zastosowano w modelu BMW Group. Ukryto je w powierzchni drzwi klamki, wysuwane przyciskiem, bezramkowe szyby boczne, a także klapa bagażnika obejmująca cały tył oraz niezwykle wąskie lampy tylne.

Wiele innych dyskretnie rozmieszczonych kamer i czujników, jak również ukryte płasko klamki drzwi, także wlew zbiornika na płyn do spryskiwaczy pod logo BMW na masce oraz kamera cofania ukryta w logo BMW na klapie bagażnika są przykładami stylistyki „Shy Tech” zastosowanej w BMW iX. Technologia pozostaje w tle, a jej działanie objawia się dopiero w momencie użycia.

BMW iX pokazuje, jak możemy nadać nowym technologiom bardzo nowoczesny i emocjonujący design. Pojazd jest wysoce złożony technologicznie, ale jego wygląd jest bardzo klarowny i nieskomplikowany.” – mówi Adrian van Hooydonk, szef działu projektowania BMW Group. – „BMW iX oferuje mobilną przestrzeń, w której ludzie czują się komfortowo, a inteligencja pojazdu jest zawsze w gotowości, lecz nie narzuca się.”

Wnętrze skoncentrowane na człowieku

Przestronność, wysokiej jakości materiały, nowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami oraz wyjątkowo duży szklany dach panoramiczny tworzą luksusową salonową atmosferę na wszystkich pięciu miejscach w kabinie BMW iX. Zupełnie nowa architektura wnętrza BMW iX umożliwia klarowną i nieskomplikowaną funkcjonalność całkowicie dostosowaną do potrzeb i emocji kierowcy i jego współpasażerów.

Brak środkowego tunelu wynikający z koncepcji napędu podkreśla przestronność wnętrza i tworzy dodatkowe miejsce na nogi z przodu i z tyłu, a także na schowki i konsolę środkową zaprojektowaną jak szlachetny mebel. Minimalistyczna stylistyka i wyraźnie uporządkowane powierzchnie jeszcze bardziej podkreślają przestronność wnętrza.

Wszystkie elementy wskazań i obsługi są zredukowane do tego, co niezbędne, co dodatkowo wzmacnia wrażenie schludnego, relaksującego wnętrza.

Zasada „Shy Tech” wewnątrz to m.in. niewidoczne głośniki, niewielkie nawiewy powietrza, ogrzewane powierzchnie czy jednorodny projektor wyświetlacza BMW Head-Up wbudowany w desce rozdzielczej w niemal niewidoczny sposób. Sześciokątna kierownica, kołyskowy przełącznik biegów oraz zakrzywiony wyświetlacz BMW jako element systemu operacyjnego BMW nowej generacji natychmiast sygnalizują przyszłościową radość z jazdy.

Obecnie co piąte auto sprzedane w Europie to samochód elektryczny. Każdy producent wprowadza do oferty modele hybrydowe, a większość ma lub będzie miała wersje w pełni elektryczne. BMW od dawna wprowadza nowe modele, które wpisują się w ten trend. Nie mniej, model iX jest zapowiedzią prawdziwej rewolucji, która ma nastąpić w ofercie BMW. Czekamy niecierpliwie.

Źródło: BMW Group

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x