BMW i Hydrogen NEXT – testy samochodów elektrycznych zasilanych przez ogniwa paliwowe

BMW i Hydrogen NEXT tworzą wspólnie samochód całkowicie elektryczny. Jako nośnik energii wykorzystywany jest w nim wodór przetwarzany na energię elektryczną w ogniwie paliwowy. Takie auta niebawem mają trafić do produkcji.

Rozpoczęty właśnie program testowy da podstawy, aby pod koniec 2022 roku zaprezentować krótką serię modelu opracowanego na bazie modelu BMW X5. Celem testów jest uzyskanie praktycznego doświadczenia w stosowaniu tej zrównoważonej technologii napędowej w ramach szeroko zakrojonych badań terenowych.

BMW jest kolejną firmą, która stawia na ogniwa paliwowe. Podobne testy przeprowadza Renault, które współpracuje z Plug Power w ramach spółki HYVIA.

BMW i Hydrogen NEXT

Technologia wodorowych ogniw paliwowych w dłuższej perspektywie ma potencjał uzupełnienia silników spalinowych, systemów hybrydowych typu plug-in oraz akumulatorowych pojazdów elektrycznych. W przyszłości może on stanowić atrakcyjną alternatywę dla akumulatorowych napędów elektrycznych. Jest to szczególnie ważne dla tych klientów, którzy nie mają własnego dostępu do infrastruktury ładowania elektrycznego lub często pokonują duże odległości.

Szczególnie w przypadku klas większych pojazdów technologia wodorowych ogniw paliwowych stanowi interesującą odpowiedź na potrzeby zrównoważonych systemów napędowych. Dlatego też ważnym kamieniem milowym w naszych pracach badawczo-rozwojowych są praktyczne testy drogowe zbliżających się do produkcji seryjnej pojazdów z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe.” – powiedział Frank Weber, członek zarządu BMW AG ds. rozwoju.

Zbiorniki wodoru w BMW i Hydrogen NEXT można napełnić gazem w ciągu trzech do czterech minut. To zapewnia zasięg kilkuset kilometrów w każdych warunkach pogodowych. To czas szybszy niż napełnienie standardowego baku benzyną lub olejem napędowym.

Testy drogowe

Głównym elementem testów drogowych BMW i Hydrogen NEXT jest dopracowanie oprogramowania sterującego wszystkimi funkcjami jazdy i obsługi. Wcześniej układ ogniw paliwowych, zbiorniki wodoru i akumulator buforowy oraz centralny sterownik pojazdu zostały przetestowane. Dokonano tego pojedynczo, jak i razem w setkach jazd próbnych na stanowiskach badawczych.

Intensywny test w codziennych warunkach i na tysiącach kilometrów w realnym ruchu drogowym służy inżynierom rozwoju do weryfikacji wszystkich komponentów. Chodzi o wydajność, bezpieczeństwo, komfort i niezawodność. Testy mają udowodnić, że taki system zasilania zapewni charakterystyczną dla modeli BMW radość z jazdy.

BMW i Hydrogen NEXT wykorzystuje ogniwa paliwowe powstałe w wyniku współpracy w zakresie rozwoju produktu z Toyota Motor Corporation. Poszczególne ogniwa w ogniwie paliwowym pochodzą od Toyoty. Zespół ogniw paliwowych zwany pakietem i cały system to oryginalne rozwiązania BMW Group.

Współpraca trwa od 2013 roku. Ma zapewnić optymalizację przydatności do codziennego użytku i możliwości skalowania technologii wodorowych ogniw paliwowych do zastosowania w pojazdach własnej produkcji każdej z firm.

Źródło: BMW

Dodaj komentarz