Południowokoreańska firma Avikus rozwija systemy autonomiczne dla statków

Południowokoreańska firma Avikus pracuje pełną parą nad rozwojem i produkcją systemów nawigacyjnych dla autonomicznych statków – zarówno dużych kontenerowców czy drobnicowców, jak i małych jachtów. Firma, która kapitałowo należy do Hyundai Heavy Industries, chce zostać liderem branży, która według prognoz będzie się dynamicznie rozwijała w ciągu najbliższych lat.

Systemy nawigacyjne wykorzystują technologię podobną do samochodów autonomicznych, umożliwiając statkom wykrywanie przeszkód i podążanie zaprogramowaną trasą. Avikus twierdzi, że autonomia mogłyby stanowić rozwiązanie problemu chronicznego niedoboru siły roboczej w branży żeglugowej, jednocześnie zwiększając oszczędność paliwa. Systemy tego typu mogłyby również zwiększyć popyt na łodzie rekreacyjne, obniżając wymagania formalne dla użytkowników.

Ocena odległości przez system BAS

Technologia jest jednak nadal w fazie rozwoju i nie osiągnęła jeszcze poziomu, na którym duże statki mogą odbywać długie rejsy bez udziału człowieka. Ponadto, zanim zostanie powszechnie wdrożona, konieczne jest uaktualnienie przepisów międzynarodowych.

Obserwujemy dojrzewanie autonomicznych samochodów i te same podstawowe technologie mają zastosowanie do statków z autonomiczną nawigacją, takie jak świadomość sytuacyjna, technologie podejmowania decyzji i kontroli – powiedział Lim Do-hyeong, dyrektor generalny firmy Avikus w wywiadzie dla Nikkei Asia.

Avikus ma już za sobą udane próby

Lim szacuje, że błąd ludzki jest przyczyną od 80% do 90% wypadków morskich, a autonomia może zmniejszyć możliwość popełnienia błędu w obliczeniach i uczynić żeglugę bezpieczniejszą. Dodał, że statki działające pod kontrolą systemów nawigacyjnych podążają po swoich trasach bardziej precyzyjnie niż statki obsługiwane przez człowieka, co zmniejsza zużycie paliwa.

W ocenie przeprowadzonej w 2020 roku przez Acute Market Reports stwierdzono, że wykorzystanie statków autonomicznych może obniżyć koszty operacyjne o około 20% i zmniejszyć ryzyko błędów ludzkich, które prowadzą do wypadków. Przewiduje się, że rynek statków autonomicznych wzrośnie o około 12% do wartości 235,73 mld USD do 2028 r.

Lim powiedział, że każdego roku powstaje około 500 000 łodzi rekreacyjnych, co oznacza, że istnieje znaczny potencjał wzrostu w zakresie dostarczania dla nich systemów nawigacyjnych. Autonomiczna nawigacja może oznaczać, że właściciele łodzi nie będą musieli poświęcać czasu i ponosić kosztów koniecznych do uzyskania wymaganych licencji.

Firma Avikus została założona w 2021 r. jako spółka zależna globalnego producenta statków Hyundai Heavy Industries z siedzibą w Ulsan w Korei Południowej. W czerwcu ubiegłego roku firma przeprowadziła udaną publiczną próbę z udziałem autonomicznego statku na kanale w Pohang. W tym roku firma planuje przeprowadzić rejs transoceaniczny dużym statkiem handlowym z wykorzystaniem autonomicznej nawigacji. Lim powiedział, że firma sprzedała nieco poniżej 100 systemów nawigacyjnych dla statków handlowych i łodzi rekreacyjnych, i przewiduje, że Avikus będzie rentowny od 2023 roku.

Lim powiedział, że szczególnym obszarem zainteresowania w rozwoju technologicznym jest wyposażenie systemów w zdolność radzenia sobie z nieoczekiwanymi scenariuszami, takimi jak zmiany pogody. W zeszłym roku Międzynarodowa Organizacja Morska stwierdziła też potrzebę wyjaśnienia pewnych aspektów systemów autonomicznych dla celów regulacji prawnych, takich jak sposób określania, kto jest prawnie odpowiedzialny za statek w przypadku braku załogi ludzkiej.

Chociaż Avikus jest firmą prywatną, otrzymała ona wsparcie rządowe dla projektów mających na celu poprawę rentowności przemysłu stoczniowego, który od dawna jest główną gałęzią przemysłu w Korei Południowej.

Źródło: Nikkei

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x