Autonomiczny tramwaj opracowany w Krakowie.  Pierwsza jazda wykonana w nocy

Autonomiczny tramwaj opracowany w Krakowie. Pierwsza jazda wykonana w nocy

29 stycznia 2020 0 przez Marcin Kaczmarek

Kraków pochwalił się pierwszym przejazdem autonomicznego tramwaju opracowanego w tym mieście. W najbliższej przyszłości system ma wspomagać pracę motorniczego.

Autonomiczny tramwaj, tak samo jak samosterujące się samochody, to przyszłość transportu. Komputer ma potencjał do znacznie bezpieczniejszej jazdy, jako że może przetwarzać informacje nie tylko z najbliższego otoczenia, lecz także komunikować się z innymi pojazdami w ruchu oraz patrzeć na trasę jako na całość.

To ostatnie pozwala na przykład na takie dobranie prędkości, żeby w okolicach sygnalizacji świetlnej znajdować się zawsze, gdy akurat będzie możliwość przejazdu. W ten sposób jazda będzie płynniejsza i bardziej ekonomiczna, niż wielokrotne zatrzymywanie się i ruszanie o drodze.

Autonomiczny tramwaj po raz pierwszy wyruszył w trasę w nocy z 27 na 28 stycznia 2020, samodzielnie pokonując trasę z przystanku Muzeum Narodowe do Cichego Kącika. W pojeździe nie było motorniczego, tramwaj jechał całkowicie o swoich własnych siłach.

System na podstawie nawigacji satelitarnej oraz pomiaru przebiegu drogi, pozwala na automatyczne zatrzymywanie i ruszanie tramwaju z przystanków (otwarcie, zamknięcie drzwi i uruchomienie sygnału ostrzegawczego przed ruszeniem), reaguje na ograniczenia prędkości, izolatory sekcyjne itp.

Test okazał się całkowitym sukcesem, co otwiera drogę do dalszych etapów wprowadzenia autonomicznych tramwajów do służby w Krakowie.

Autonomiczny tramwaj opracowany w Krakowie odbył pierwszą samodzielną jazdę

Projekt autonomicznego tramwaju jest realizowany we współpracy pomiędzy Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym SA, Politechniką Krakowską – Instytutem Pojazdów Szynowych oraz Newag, Cybid i Medcom.

W ramach realizowanego projektu badawczo-rozwojowego został zaprojektowany i wykonany układ sterowania autonomicznego wagonu tramwajowego typu 126N produkcji Newag SA, który komunikuje się z głównym sterownikiem tramwaju umożliwiając jazdę bez motorniczego w kabinie. System zapewnia precyzyjne sterowanie prędkością, sterowanie drzwiami, dzwonkiem oraz nadrzędnością sygnałów z pokładu pojazdu, np. hamulca bezpieczeństwa czy hamowania nagłego.

Autonomiczny tramwaj w początkowej fazie eksploatacji ma wykorzystywać swoje systemy oferując „asystenta motorniczego” i wspomagając prowadzącą pojazd osobę w podejmowaniu decyzji na drodze. Docelowo Kraków chce uruchomić w pełni autonomiczne linie tramwajowe.