Autonomiczne ciężarówki wożą do 320 ton urobku w kopalni żelaza
W największej kopalni żelaza w Carajás w Brazylii firma Vale wprowadzi do pracy autonomiczne ciężarówki. Wszystko po to, aby odciążyć ludzi i zapewnić im bezpieczeństwo.
Najnowsze technologie nie zostaną użyte po raz pierwszy w tego typu obiekcie. Wcześniej testowano je przez trzy lata w innych obiektach. Doświadczenia, które tam zdobyto, firma Vale wdrożyła do systemu sterowania autonomicznymi pojazdami. Jest to szczególnie ważne przy pojazdach, które mogą przewieźć nawet 320 ton urobku.
„Wprowadzenie autonomicznych ciężarówek w Carajás to kolejny krok firmy Vale w kierunku jej ambicji, by stać się punktem odniesienia w zakresie bezpieczeństwa w górnictwie oraz w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla o 33 proc do 2030 r. Technologia zmniejsza narażenie pracowników na ryzyko związane z działalnością. Przynosi też korzyści dla środowiska, wzmacniając nasz nowy pakt ze społeczeństwem” – powiedział Antônio Padovezi, dyrektor Vale.
Program Transformacji Bezpieczeństwa Vale
Innowacje są dla firmy Vale kluczem do poprawy życia ludzi i tworzenia przyszłości wraz ze społeczeństwem. W swojej strategii firma stawia na bezpieczeństwo, niezawodność, niskoemisyjność i zapewnienie społeczeństwu lepszego bytu.
Program Transformacji Bezpieczeństwa firmy ma trzy główne cele:
- tworzenie inicjatyw zapewniających bezpieczne procesy
- przyspieszenie wdrażania kontroli w procesach
- usuwanie ludzi z ryzykownych działań za pomocą technologii, takich jak operacje zdalne, autonomiczne i robotyka.
W ramach programu znajdują się projekty wdrożenia pojazdów autonomicznych, systemów wykrywania zmęczenia operatorów oraz wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości do przeglądów i konserwacji.
„Vale spodziewa się znacznego zwiększenia produktywności i bezpieczeństwa dzięki wykorzystaniu ciężarówek do przewożenia rudy żelaza” – powiedział Pedro Bemfica, dyrektor zarządzający programem technologii autonomicznych.
Autonomiczne ciężarówki w kopalni w Carajás
Autonomiczne ciężarówki górnicze w Carajás są prawie dwa razy wyższe i ponad trzy razy szersze niż konwencjonalne ciężarówki i mogą przewieźć do 320 ton rudy żelaza na raz. Stworzono je na bazie pojazdów Komatsu. Na razie do użytku wprowadzono 6 takich pojazdów, a do końca roku ma ich być w sumie dziesięć.

System opracowany przez firmę Vale pozwoli zaoszczędzić około 5 proc. paliwa, a także środki smarujące oraz opony. Mogą one pracować bez przerwy, gdyż nie potrzebują kierowców. System zarządza nimi przez całą dobę. Jedynymi przerwami są te, podczas których dokonuje się tankowania paliwa i konserwacji.
Ciężarówki testowane były od 2016 roku i przez cały czas ich pracy nie zanotowano żadnego wypadku z udziałem ludzi.
Źródło: Vale
Entuzjasta technologii IT, mobile, wearables. Freelancer, od lat w branży mediów IT/Mobile (CD-Action, NeXT, PC Format, CafePC.pl, Benchmark.pl, Mobility, Komputer Świat, Bezprawnik, Startupmag, IoTLab.pl) , były PRowiec (Sweex i Hannspree) i logistyk. Pasjonat jedzenia, gotowania, zdrowego odżywiania, wędrówek, jazdy na rowerze, książek, kina, opery, teatru i wielu innych.