Epson Stylus Photo R1800 – jakość bez kompromisów

16 września 2005 0 przez Artur Wyrzykowski

Epson Stylus Photo R1800 nie jest drukarką dla amatorów, ani do użytku domowego czy biurowego. Drukuje bez obramowania na arkuszach formatu do A3+, na papierze z rolki, na płytach CD i DVD. Wykorzystuje do tego 8 tuszy pigmentowych UltraChrome Hi-Gloss. Działa w systemach Windows i MacOS, drukując m.in. zdjęcia w formacie RAW oraz w trybie Exif Print i PRINT Image Matching. To sprzęt przeznaczony zdecydowanie dla profesjonalistów oczekujących doskonałej jakości i funkcjonalności. Natomiast przeciętny użytkownik może traktować tę drukarkę jedynie jako demonstrację technologii Epsona – produkt kosztuje ponad 2500 zł.

Epson Stylus Photo R1800, ze względu na obsługiwany format nośników, gabarytowo różni się od większości drukarek. Jest masywna (prawie 12 kg), ma szerokość ponad 60 centymetrów, pokaźny podajnik papieru mieszczący do 120 kartek (zależnie od gramatury) i niewiele mniejszą tacę odbiorczą. Już podczas instalacji urządzenia można zwrócić uwagę, że wnętrze zostało świetnie zabezpieczone przed kurzem – podajnik papieru można rozłożyć i złożyć jednym ruchem ręki, oczywiście uprzednio wyjmując z niego papier. To samo dotyczy tacy odbiorczej – jest ona składana, po lekkim przyciśnięciu sprężyna wysuwa ją spod drukarki, a w razie potrzeby można ją jeszcze pociągnąć i wydłużyć w ten sposób, by wystarczała do odbioru całego arkusza A3. Przy standardowych wydrukach papier ładowany jest z góry, a wydruki wychodzą z przodu.


Drukarka złożona


Drukarka rozzłożona

Wydruk z arkuszy to nie jedyna metoda podawania nośników – urządzenie może także pobierać papier z rolki, która może mieć szerokość 10, 21 lub ok. 33 cm. Rolkę montuje się na dwóch specjalnych uchwytach, które następnie mocuje się do tylnej ścianki drukarki, a koniec papieru wsuwa do otworu podawania ręcznego. Nośnik jest automatycznie wciągany przez drukarkę, po czym możliwy jest wydruk kolejnych zdjęć (ich przycinanie odbywa się już ręcznie). Oczywiście raz zamontowanej rolki nie trzeba wykorzystać do końca – można ją zdemontować, wymienić na szerszą albo drukować na innych nośnikach. Zresztą nawet producent zaleca, by demontować nieużywany papier i przechowywać go w specjalnym opakowaniu.

Inna możliwość to druk bezpośrednio na płytach CD i DVD, urządzenie jest wyposażone w odpowiednią tacę do podawania płyt o średnicy 12 cm, a także dodatkową prowadnicę do płyt 8 cm. Montaż tej tacy jest jednak trochę skomplikowany – trzeba otworzyć na chwilę górną pokrywę drukarki, następnie odchylić pokrywę przednią, zamknąć górną oraz zamontować tacę z płytą. Oczywiście sukces nadruku na płycie zależy od kilku czynników, głównie od powierzchni nośnika. By atrament na płycie nie rozmazywał się, poziom nasycenia jest mniejszy niż na papierze.


Podawanie papieru z rolki


Druk na płycie CD

Z przodu drukarki znalazł się także bardzo prosty panel kontrolny składający się z włącznika i trzech przycisków funkcyjnych. Za ich pomocą można anulować lub wznowić drukowanie, przeczyścić głowicę lub wysunąć ją do wymiany tuszu, a jeden z nich pozwala na obsługę papieru podawanego z rolki. Na tych przyciskach znajdują się kontrolki informujące o braku lub zacięciu nośnika, a także problemach z tuszem (na wyczerpaniu lub całkowity brak). Producent nie silił się tutaj na dodanie np. kolorowego panelu LCD, jak to ma miejsce w niektórych modelach drukarek fotograficznych, no bo jaki profesjonalista będzie wprowadzał zmiany na fotografiach za pomocą takiego ekraniku?


Panel kontrolny


Tylna część obudowy

Rzucimy jeszcze okiem na tylną część obudowy. Oprócz interfejsu USB 2.0 znajduje się tutaj także IEEE1394 (FireWire) – to dla tych, którzy nie mają w komputerze portów USB 2.0. Warto również zwrócić uwagę na to, że drukarka ma wbudowany zasilacz, co być może nieznacznie podnosi koszt jej wytworzenia (trzeba produkować drukarki w różnych wersjach, przystosowanych do różnego zasilania), ale użytkownikowi daje chyba trochę większy komfort.


Najważniejszy jest atrament

Epson stosuje kilka nowoczesnych i niekonwencjonalnych technologii druku atramentowego, a Stylus Photo R1800 jest tego najlepszym przykładem. Najważniejszym szczegółem odróżniającym tę firmę od innych producentów jest druk piezoelektryczny (inni korzystają z technologii „bąbelkowej”), w modelu R1800 stosowany jest pigment (podczas gdy inni wykorzystują głównie atramenty barwnikowe), jest też 8 dość nietypowych kolorów składowych (włącznie z bezbarwnym). Pokrótce opiszemy najważniejsze rozwiązania zastosowane w testowanej drukarce.


Wnętrze drukarki


Głowica i atrament

We wszystkich drukarkach atramentowych Epson stosuje piezoelektryczną technologię druku MicroPiezo, która pozwala na osiągnięcie „zoptymalizowanej” rozdzielczości 5760×1440 dpi. Nie jest to oczywiście fizyczna rozdzielczość, lecz osiągana poprzez zastosowanie kilku atramentów oraz modyfikację wielkości kropli atramentu – Variable Sized Droplet Technology (VSDT). Dysze mogą wyrzucać krople o sześciu różnych wielkościach (od 1,5 pikolitra do 21 pikolitrów, w zależności od trybu pracy), najmniejsze kropelki dają precyzję i możliwość osiągnięcia bardzo płynnych przejść tonalnych, zaś duże umożliwiają równomierne pokrycie większych powierzchni przy zachowaniu dużej szybkości.

VSDT

VSDT

Technologia Epsona pozwala na osiągnięcie bardzo dużej wydajności – element piezoelektryczny wyrzucający kroplę atramentu odkształca się pod wpływem impulsu elektrycznego w ciągu 5 mikrosekund, tyle samo czasu zajmuje mu powrót do pierwotnego położenia. W teorii może więc wyrzucić 100 tys. kropelek na sekundę, w praktyce szybkość pracy pojedynczej dyszy sięga 40 tys. kropelek – to niemal dwukrotnie więcej niż w technologii „bąbelkowej”. Dzięki temu głowica drukująca Epsona może mieć mniej dysz, ale i tak prawdopodobnie jest droższa w produkcji od głowic drugiego typu, ponieważ wymaga znacznie większej precyzji wykonania.

Drukarka Stylus Photo R1800 jest przeznaczona dla profesjonalistów, zatem zastosowano w niej specjalny atrament – nie jest to typowy atrament barwnikowy (na bazie wody), lecz pigmentowy (na bazie rozpuszczalnika). Cząsteczki pigmentu są stosunkowo duże, nie są wchłaniane przez papier, lecz pozostają na jego powierzchni. W efekcie kolory są bardziej intensywne, a krawędzie bardziej ostre niż w przypadku druku za pomocą atramentów barwnikowych. Plusem tego rozwiązania jest także odporność wydruków na wilgoć i ogólnie niekorzystne warunki atmosferyczne. Zdjęcia z drukarki Epsona nie rozmazują się (co sprawdziliśmy w teście), a producent zapewnia, że zachowają swoją jakość nawet przez 100 lat (tego jeszcze nie udało nam się sprawdzić ;-)).

Kolejny szczegół wyróżniający testowaną drukarkę Epsona to technologia UltraChrome Hi-Gloss, zaprojektowana specjalnie do wydruku fotografii. Wykorzystuje cztery kolory podstawowe CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black), dodatkowo atrament czerwony i niebieski (nie ma zielonego, jak np. w niektórych nowych drukarkach Canona). Te dwa dodatkowe kolory są po to, by obsłużyć większą przestrzeń barwną. Drukarka korzysta też z dodatkowego czarnego atramentu, jednak tym razem matowego, który przeznaczony jest do druku tekstu (a dokładniej mówiąc do druku na papierze niepowlekanym). Ostatni zaś atrament jest… bezbarwny – to tzw. Gloss Optimizer, który służy do pokrywania białych fragmentów zdjęć (w których nie został naniesiony żaden kolor), by zapewnić równomierny połysk całej fotografii. Taka 8-kolorowa wersja UltraChrome nie jest jedyna, istnieją jeszcze inne rozwiązania (np. UltraChorome K3 z trzema kolorami czarnymi).

UltraChrome Hi-Gloss Ink

UltraChrome Hi-Gloss Ink

Atrament znajduje się w ośmiu osobnych zbiorniczkach, każdy ma pojemność 13 ml i jest wyposażony w układ elektroniczny, który czuwa nad ilością atramentu. Nie jest to jednak pomiar ilości atramentu jaki pozostał do końca, lecz szacowanie ilości atramentu zużytego podczas drukowania. Z żadnego zbiorniczka nie da się więc „wycisnąć” więcej niż zostało to zaprogramowane. Jeśli możliwości eksploatacji kartridża kończą się, przed każdym wydrukiem w oknie programu Epson Status Monitor pojawia się informacja o konieczności zakupu nowego atramentu, a także o szacowanej liczbie stron, jaką jeszcze można wydrukować („Pozostała ilość X tuszu wystarczy do wydrukowania około Y stron, takich jak ostatnio drukowana”). Mruga także kontrolka na przednim panelu drukarki, a po otwarciu górnej pokrywy i wysunięciu głowicy mruga też czerwona kontrolka nad tym zbiorniczkiem, który jest przeznaczony do wymiany. Po kilku-kilkudziesięciu kolejnych wydrukach użytkownik jest zmuszony do instalacji nowego tuszu.

Drukarka Epsona obsługuje technologię PRINT Image Matching, a także umożliwia wydruk w trybie Exif Print. W obu przypadkach wykorzystuje dane zapisane w nagłówkach EXIF zdjęć wykonanych aparatem cyfrowym i na ich podstawie stara się optymalnie dobrać przestrzeń barw. W ten sposób użytkownik uzyskuje gwarancję, że żadne szczegóły fotografii nie zostaną podczas druku stracone (obrazuje to poniższa grafika). Aby jednak wykorzystać dane EXIF, trzeba mieć włączone odpowiednie funkcje w aparacie fotograficznym, zdjęcia drukować za pomocą oprogramowania, które potrafi te dane odczytać i przesłać do drukarki, wykluczona jest też uprzednia obróbka zdjęć. Epson dołącza do drukarki oprogramowanie pozwalające na wykorzystanie omawianych funkcji.

PRINT Image Matching


Możliwości sterownika

Epson Stylus Photo R1800 – jako drukarka przeznaczona dla profesjonalistów – może współpracować z systemami Windows oraz MacOS. My testowaliśmy ją w Windows XP, a pierwsze wrażenia dotyczą sterownika drukarki. Możliwości konfiguracji druku są bardzo duże, ale sam interfejs jest chaotyczny i nie od razu można znaleźć w nim wszystkie ustawienia. Podstawowy widok to zakładka Główne, na której jednym kliknięciem można wybrać tryb pracy: dla dokumentów jest to Kopia robocza, Tekst oraz Tekst i obrazy, natomiast tryby dla zdjęć to Fotografia i Najlepsza, przy czym te dwa ostatnie tryby niczym się nie różnią (żadne ustawienia sterownika nie ulegają zmianie, jednak na wydrukach widać szaloną różnicę). Po stworzeniu przez użytkownika własnych profili drukowania pojawia się tutaj dodatkowa ikona.

Jeśli wybierze się druk z jakością fotograficzną, sterownik przypomina o konieczności użycia odpowiedniego nośnika. Należy zatem wybrać jeden z kilku rodzajów papierów fotograficznych, a w przypadku płyt CD/DVD może to być płyta tradycyjna (przeznaczona do zadruku) albo płyta z powierzchnią o lepszej jakości (Premium Surface). Trzeba też osobno wybrać źródło papieru (arkusz, rolka, płyta) i jego format. Do testu nie otrzymaliśmy papieru rolkowego, jednak możemy domyślać się, że w przypadku rolek o szerokości 10 cm można wybrać format 10×15, a w przypadku rolek o szerokości 21 cm – format A5 (14,8×21 cm), A4 (21×29,7 cm), a także panoramiczny (21×59,4 cm). Użytkownik może także zdefiniować własne formaty zdjęć.

To samo główne okno sterownika daje dostęp do takich ustawień jak orientacja papieru, kolejność stron (od pierwszej lub ostatniej), sposób nabłyszczania wydruków na papierze fotograficznym (wyłączone, włączone na całej stronie lub tylko w miejscu, gdzie są obrazy), podgląd wydruku (pozwala rzucić okiem na gotowy wydruk, w razie potrzeby anulować go, dodać znak wodny) oraz funkcja PhotoEnhance.


Sterownik


Sterownik

Ta sama zakładka ma też drugi widok zaawansowany – mogą go używać osoby, które nie chcą mieć szybkiego dostępu do zdefiniowanych profili druku, lecz chcą za każdym razem wykorzystywać indywidualne ustawienia. Pojawiają się tu więc takie opcje jak wygładzanie krawędzi (dotyczy grafiki niskiej rozdzielczości), druk w skali szarości czy duża szybkość (domyślnie włączona). Jest też sekcja zarządzania kolorami, w której można wykorzystać trzy tryby kontroli barw:

  • ręczną kontrolę kolorów, a więc współczynnik gamma, jasność i kontrast, nasycenie kolorów (jak na ekranie poniżej), a także automatyczny tryb koloru (domyślnie jest to tzw. System ożywania kolorów Epson);
  • tryb PhotoEnhance, który pozwala na wykorzystanie standardowych kolorów, sepii lub trzech rodzajów szarości (chłodna, neutralna, ciepła), a dodatkowo w trybie kolorowym aktywne są opcje Korekcja aparatu cyfrowego i Gładka skóra;
  • tryb z wykorzystaniem profilu ICM, który przy użyciu zwykłego papieru można tylko włączyć lub wyłączyć, natomiast po użyciu papieru lepszej jakości można wybrać kilka trybów druku.


Sterownik


Sterownik

Druga zakładka sterownika dotyczy układu strony, za wyjątkiem orientacji pionowej lub poziomej. Dostępne opcje pozwalają ustalić liczbę kopii, włączyć skalowanie wydruku, druk dwustronny (ręczny), druk broszury, ustawić druk do 4 stron na arkuszu lub druk plakatu (maks. 4×4). Można także przygotować i nanieść znaki wodne (możliwy jest ich import z pliku BMP).


Sterownik

Natomiast ostatnia karta sterownika służy do wykonywania czynności konserwacyjnych. Za jej pomocą można otworzyć okno programu Status Monitor, który wyświetla stan drukarki, w tym także ilość każdego z atramentów. Kolejne narzędzia służą do testowania, czyszczenia i wyrównywania głowic (wyrównywanie może odbywać się automatycznie lub ręcznie).


Sterownik


Sterownik


Dołączone oprogramowanie

Jak każdy droższy model drukarki, Stylus Photo R1800 ma sporo dodatkowego oprogramowania, które służy do skanowania, prostej obróbki zdjęć oraz ich drukowania. Jest to kilka różnych narzędzi, a programem „spinającym” je w jedną całość jest Epson File Manager. Bezpośrednio w nim można obrócić zdjęcie o 90 stopni, zmienić jego jasność, kontrast i nasycenie kolorów, a także wyeliminować efekt czerwonych oczu. Natomiast ikonki widoczne w górnej części okna odsyłają do kolejnych modułów oprogramowania. Na przykład do wysyłania zdjęcia jako załącznika e-mail służy zewnętrzne narzędzie Attach To Email, zaś do skanowania zdjęć narzędzie Scan Assistant (daje dostęp do interfejsu TWAIN).


Epson File Manager


Epson File Manager

Drukowanie zdjęć jest możliwe w dwóch trybach: łatwym (za pomocą oprogramowania Easy Photo Print) lub zaawansowanym (Darkroom Print). W tym pierwszym przypadku program pozwala na zmianę jasności, ożywienie kolorów, wykorzystanie funkcji Exif Print lub PRINT Image Matching. Podczas druku za pomocą Easy Photo Print całkowicie pomija się sterownik drukarki – potrzebne parametry druku można ustawić bezpośrednio w programie.


Epson Easy Photo Print


Epson Easy Photo Print

Do drukowania w bardziej zaawansowanym trybie służy Darkroom Print, jednak i jego możliwości nie są imponujące – umożliwia m.in. skalowanie i kadrowanie zdjęć oraz dodanie dwóch komentarzy. Natomiast kolejna pozycja w programie Epson File Manager to CD Label Print, otwiera ona program Print CD. Jako nadruk na płytę CD/DVD można wykorzystać dowolne zdjęcie, przygotować własną grafikę i napisy, program ma też kilka przykładowych nadruków.


Epson Darkroom Print


Epson Print CD

Zupełnie osobnym programem jest RAW Print – pozwala on pracować bezpośrednio na zdjęciu w formacie RAW, a więc skorygować głównie ekspozycję i balans bieli, a także wydrukować tak zmodyfikowane zdjęcie. Niestety, nie ma funkcji, która byłaby najbardziej przydatna – konwersji do formatu JPG czy choćby możliwości zapisania zmian w fotografii. Również podczas druku nie można wybrać prawie żadnych ustawień sterownika – wątpliwe, czy jakikolwiek profesjonalista zdecyduje się na taki druk praktycznie bez żadnej obróbki.


Epson RAW Print


Epson RAW Print

Po przyjrzeniu się programom dostarczonym przez Epsona wydaje nam się, że nie będą one przydatne użytkownikom, do których adresowana jest ta drukarka – z takimi możliwościami byłyby dobre dla użytkownika domowego. Profesjonaliści zechcą nie tylko skanować i drukować, ale zapewne także obrabiać fotografie, więc prawdopodobnie będą potrzebować Photoshopa. A jeśli tak, większość programów dostarczonych przez Epsona okaże się zbędna. Warto jeszcze dodać, że ze względu na modułowy charakter oprogramowania działa ono zdecydowanie za wolno, poza tym – w przeciwieństwie do sterownika – nie jest dostępne w języku polskim.


Jakość fotografii

Epson Stylus Photo R1800 został stworzony przede wszystkim w celu druku fotografii o doskonałej jakości. Zaczynamy więc wydruki właśnie od zdjęć, choć w dalszej części artykułu pokażemy także jakość druku tekstu i grafiki prezentacyjnej. Na razie jednak kilka testów „syntetycznych” demonstrujących możliwości drukarki w różnych trybach pracy, a także przy wykorzystaniu różnych nośników. Oczywiście wybraliśmy jedynie część wykonanych wydruków, które najlepiej pokazują możliwości sprzętu i oprogramowania.

Na początek prosta paleta kolorów: oryginał i trzy wydruki:

  • na tanim papierze Photo Quality Ink Jet Paper z włączoną funkcją PhotoEnhance z automatyczną korekcją kolorów;
  • na takim samym papierze Photo Quality Ink Jet Paper przy ręcznym zarządzaniu kolorami z włączonym mechanizmem „ożywiania” kolorów;
  • podobnie jak wyżej, lecz na wysokiej jakości papierze Premium Semigloss.

Epson Photo Quality Ink Jet Paper jest przeznaczony do codziennych wydruków atramentowych o podwyższonej jakości, ale nie do druku zdjęć. Natomiast drugi jest typowym papierem fotograficznym o matowej powierzchni (imituje matowe odbitki, pozwala na osiągnięcie bardzo żywych kolorów). Już po kilku takich wydrukach można domyśleć się, dlaczego tryb PhotoEnhance jest domyślnie wyłączony – nie zawsze daje on najlepszy efekt, a najbardziej widać to, że mocno tłumi różowy kolor (przechodzi w fiolet). Domyślny tryb pracy, czyli ręczne zarządzanie kolorami z mechanizmem ożywiania kolorów daje znacznie lepszy efekt, a na ostatnim wydruku (na dobrym papierze) efekt jest naprawdę rewelacyjny.

OryginałPhotoEnhanceRęczne zarządzanie koloramiRęczne zarządzanie kolorami
OryginałPhotoEnhance,
Photo Quality Ink Jet Paper
Ożywianie kolorów,
Photo Quality Ink Jet Paper
Ożywianie kolorów,
papier Premium Semigloss

Funkcja PhotoEnhance może jednak nieznacznie poprawić jakość niektórych zdjęć, szczególnie jeśli są one blade. Dodatkową poprawę jakości daje opcja sterownika o nazwie Korekcja aparatu cyfrowego. Są to jednak zmiany tak subtelne, że nie sposób tego zeskanować i pokazać w artykule. Natomiast opcja Gładka skóra (również związana z PhotoEnhance) nie daje na wydrukach żadnego widocznego efektu (być może daje się go dostrzec na pewnych specyficznych zdjęciach).

Kolejne wydruki posłużyły do sprawdzenia przestrzeni barw, jaką drukarka Epsona może wydrukować na czterech różnych nośnikach:

  • na papierze zwykłym;
  • na Epson Photo Quality Ink Jet Paper;
  • na grubym, matowym papierze Archival Matte;
  • na matowym papierze fotograficznym Premium Semigloss.

Każdy papier ma inną charakterystykę, w inny sposób wchłania atrament, drukarka stosuje więc inny profil druku. I choć wydruk na zwykłym papierze jest stosunkowo blady, w każdym przypadku odwzorowanie kolorów jest idealne. Dotyczy to także odcieni szarości – są to dwa paski po prawej stronie każdego wydruku, jeden powstaje wyłącznie z koloru czarnego, a drugi z kombinacji kolorów CMY. W wielu innych drukarkach bardzo różnią się one między sobą, co oznacza, że urządzenie nie potrafi odtworzyć odcieni szarości z trzech składowych. Natomiast w drukarce Epsona są one identyczne, nie ma z tym żadnych problemów.

Zwykły papierPhoto Quality Ink Jet Paper
Zwykły papierPhoto Quality Ink Jet Paper
Archival MattePremium Semigloss
Archival MattePremium Semigloss

Jednak podczas tego testu przekonaliśmy się, że domyślne ustawienia sterownika (a szczególnie ożywianie kolorów) nie zawsze dają dobry efekt. Na powiększeniu z lewej strony widać, że w miejsce koloru jasnoróżowego pojawia się odcień fioletowy. Problem można skorygować po wykorzystaniu profilu ICM drukarki, co widać na powiększeniu po prawej stronie (w obu przypadkach wykorzystano papier Premium Semigloss). Tak więc możliwe jest uzyskanie bardzo dobrego odwzorowania kolorów, ale czasem trzeba zmienić pewne opcje. Zależy to od bardzo wielu czynników, przede wszystkim formatu pliku i aplikacji wykorzystanej do drukowania.

Domyślne ustawienia sterownikaZastosowany profil ICM
Domyślne ustawieniaZastosowany profil ICM

Po przeprowadzeniu kilku prób z różnymi ustawieniami, nośnikami i aplikacjami, mogliśmy przystąpić do wydruku fotografii – poniżej mała próbka zdjęć: obraz oryginalny, zdjęcie wydrukowane na papierze Premium Semigloss, Premium Glossy (oba w najlepszej jakości) oraz na papierze Premium Glossy przy jakości fotograficznej (tej nieco gorszej). Jak pisaliśmy wcześniej, w sterowniku pomiędzy trybem fotograficznym a najwyższym poza nazwą nie ma żadnej różnicy, jednak okazało się, że jest pewna różnica w jakości. Jednak na pierwszy rzut oka wszystkie trzy wydruki wyglądają tak samo.

OryginałPremium Semigloss, najwyższa jakość
OryginałPremium Semigloss, najwyższa jakość
Premium Glossy, najwyższa jakośćPremium Semigloss, jakość fotograficzna
Premium Glossy, najwyższa jakośćPremium Semigloss, jakość fotograficzna

Różnice pomiędzy trybem najwyższej jakości a trybem fotograficznym są widoczne, ale trzeba długo się przyglądać, by je dostrzec. Widać je za to w bardzo dużym powiększeniu – poniższe fragmenty wydruków w rzeczywistości mają wymiary około 5×5 mm. W pierwszym przypadku praktycznie nie da się zauważyć pojedynczych kropelek atramentu, jedynie na zielonym tle widać ślady ruchów głowicy, choć nie ma szans by je dostrzec gołym okiem. Natomiast drugi wydruk, wykonany w zdefiniowanym przez producenta trybie fotograficznym jest wyraźnie gorszy, ślady kropelek atramentu widać już nie tylko w powiększeniu, ale także gołym okiem na wydrukach. Jednak zauważy je tylko ten, kto wie, że jest to wydruk, a nie „analogowa” odbitka.

Premium Glossy, najwyższa jakośćPremium Semigloss, jakość fotograficzna
Premium Glossy, najwyższa jakośćPremium Semigloss, jakość fotograficzna

Epson Stylus Photo R1800 jest pierwszą drukarką w naszym laboratorium, która oferuje taką jakość druku, jak zdjęcia z fotolabu – przy najlepszych ustawieniach nie ma możliwości by rozpoznać, że zdjęcie zostało wydrukowane na atramentówce. Pomaga w tym kilka rozwiązań, m.in. pigment, który ze swej natury jest wodoodporny, a więc nie da się rozmazać zdjęć ani tekstu zaznaczanego markerem. Istotny jest też sam papier fotograficzny, dzięki któremu wydruki wyglądają jak odbitki wykonane na papierze błyszczącym lub matowym. Oczywiście warunkiem jest to, by skład chemiczny papieru był dopasowany do składu atramentu – próbowaliśmy drukować na papierze Kodaka, atrament wysychał bardzo długo, a po wyschnięciu łatwo można było go zdrapać z nośnika. Okazuje się również, że ogromne znaczenie ma bezbarwny atrament Gloss Optimizer, dzięki któremu zdjęcia odbijają światło na całej swojej powierzchni w taki sam sposób. Stosowanie takiego rozwiązania może wydawać się zbyteczne, ale do dobrego łatwo się przyzwyczaić – na próbę wykonaliśmy kilka wydruków bez nabłyszczania i na pierwszy rzut oka widać, że coś w nich nie gra…

Skoro jesteśmy przy fotografiach, postanowiliśmy sprawdzić efekt, jaki daje zastosowanie funkcji PRINT Image Matching (PIM), który z założenia ma poprawiać jakość zdjęć przez automatyczne dopasowanie ustawień drukarki do przestrzeni barw aparatu cyfrowego. Jednak nie każdy program potrafi użyć danych EXIF do korekcji jakości obrazu. My wykorzystaliśmy jeden z programów dołączonych do drukarki Epson Easy Photo Print, który obsługuje PIM oraz Exif Print. W przypadku zdjęć o dobrej jakości funkcje te praktycznie nie ingerują w zdjęcie, na podglądzie (na monitorze) widać minimalne różnice w jakości, zaś na wydrukach praktycznie są one niedostrzegalne. Zupełnie inaczej jest na zdjęciach słabych, szczególnie niedoświetlonych – można próbować korygować je ręcznie albo wykorzystać funkcje drukarki i automatycznie osiągnąć efekt taki jak poniżej. Widać, że z bardzo ciemnych fotografii można wydobyć mnóstwo szczegółów – ręczne rozjaśnianie zdjęć jest ryzykowne, bo można „przepalić” jasne fragmenty fotografii.

OryginałPo korekcji PIM
Chodzenie po rozżarzonym węgluZdjęcie po automatycznej korekcji PIM
OryginałPo korekcji PIM
Wyżyna Krakowsko-CzęstochowskaZdjęcie po automatycznej korekcji PIM

Choć w przypadku testowanej drukarki najważniejsza jest jakość, sprawdziliśmy też szybkość druku fotografii. Do testu wykorzystaliśmy grafikę o bardzo dużej rozdzielczości (5000×3750 punktów). Zdjęcie formatu 10×15 cm bez ramek przy najlepszej jakości jest drukowane 2 minuty, przy czym potrzeba około 20 sekund, by drukarka otrzymała pierwsze dane i rozpoczęła wydruk. Wydruki odbywały się przez port USB, a podłączenie drukarki przez FireWire powodowało, że czas wydruku wydłużał się o 2-3 sekundy.

Ponieważ format 13×18 cm jest niewiele większy od 10×15 cm, takie zdjęcia są drukowane nieco ponad 2 minuty (dokładnie 2:10). Z kolei wydruk zdjęcia w formacie A4 i A3 zajmuje odpowiednio 3,5 minuty oraz ok. 6 minut – to wyniki dotyczące najlepszej jakości, również podczas druku bez obramowania.


Druk dokumentów

Epson Stylus Photo R1800 oferuje trzy tryby pracy przeznaczone do druku tekstu, tekstu połączonego z grafiką, a także tryb ekonomiczny. Sprawdziliśmy więc, jak urządzenie pracuje z takimi ustawieniami i jak drukuje tekst i grafikę na różnym papierze. W tym przypadku do dyspozycji mamy zwykły papier, papier Photo Quality Ink Jet Paper do wydruków o lepszej jakości, a także Archival Matte, który szybko wchłania atrament, można więc na nim drukować grafikę o bardzo żywych kolorach.

Tryb ekonomicznyTryb normalnyTryb normalny, Photo Quality IJP
Tryb ekonomiczny,
zwykły papier
Tryb normalny,
zwykły papier
Tryb normalny,
Photo Quality Ink Jet Paper

W ramach ciekawostki możemy pokazać, że drukarka potrafi na dobrym papierze (Photo Quality Ink Jet Paper) wydrukować czytelne czcionki o wielkości 2 punktów, a tym bardziej większe litery o wielkości 3 oraz 4 punktów. Oczywiście w praktyce nie ma to większego znaczenia, ponieważ te najmniejsze czcionki ledwie można odczytać gołym okiem.

Litery o wielkości 2, 3 i 4 punktów
Litery o wielkości 2, 3 i 4 punktów, najmniejsze mają ok. 0,5 mm wysokości

Gdy chcemy drukować grafikę o wysokiej jakości, warto zastosować papier, który pozwoli na uzyskanie żywych kolorów. Na czterech poniższych wydrukach wykorzystano tryb ekonomiczny oraz tekstowo-graficzny na zwykłym papierze, tryb graficzny na papierze Photo Quality Ink Jet Paper, a także tryb graficzny na papierze Archival Matte.

Tryb ekonomicznyTryb tekstowo-graficzny
Tryb ekonomiczny,
zwykły papier
Tryb tekstowo-graficzny,
zwykły papier
Tryb tekstowo-graficznyTryb tekstowo-graficzny
Tryb tekstowo-graficzny,
Photo Quality Ink Jet Paper
Tryb tekstowo-graficzny,
Archival Matte Paper

A oto cztery powyższe wykresy pod lupą.

Tryb ekonomicznyTryb tekstowo-graficzny
Tryb ekonomiczny,
zwykły papier
Tryb tekstowo-graficzny,
zwykły papier
Tryb tekstowo-graficznyTryb tekstowo-graficzny
Tryb tekstowo-graficzny,
Photo Quality Ink Jet Paper
Tryb tekstowo-graficzny,
Archival Matte Paper

Na jakość druku dokumentów oferowaną przez Epsona nie można absolutnie narzekać, jednak w tym przypadku drukarka nie jest zbyt żwawa. Szybkość druku naszych testowych plików nie przekraczała 9 str./min, przy czym pierwsza strona była gotowa po 15 sekundach – dotyczy to czarnego, niesformatowanego tekstu drukowanego w trybie ekonomicznym. W trybie normalnym szybkość spada do 4 str./min, a w dokumentach tekstowych z elementami grafiki nawet do 2 str./min (oczywiście w trybie tekstowo-graficznym). W takich zastosowaniach testowane urządzenie jest więc wyjątkowo powolne, choć nie jest to duża wada – wszak nie do tego zostało stworzone.


Ocena

W największym skrócie można stwierdzić, że Epson Stylus Photo R1800 zapewnia świetną jakość wydrukowanych zdjęć, a dzięki obsłudze różnych nośników oferuje też bardzo dobrą funkcjonalność. Znaleźliśmy także drobne wady, takie jak wolny druk dokumentów czy niewielkie możliwości dołączonego oprogramowania, ale przy takim urządzaniu nie są to wady znaczące. Jednak zawsze w przypadku drukarek fotograficznych pojawia się pytanie – za ile to wszystko? Wiemy już, że drukarka jest bardzo droga, więc osoba decydująca się na jej zakup powinna mieć świadomość, że przynajmniej eksploatacja będzie stosunkowo tania.

Zatem dla przykładu policzymy koszt wydrukowania pojedynczego zdjęcia formatu 10×15 cm. Papier Premium Glossy w arkuszach (materiał numer C13S041729BG) kosztuje ok. 34 zł – jest to opakowanie promocyjne, zawierające 100 arkuszy (normalnie w tej cenie można kupić 50 sztuk). Papier w 10-metrowej rolce o szerokości 10 cm (C13S041303) kosztuje znacznie więcej, bo około 80 zł, a pozwala na wydruk znacznie mniejszej liczby zdjęć (ok. 66). Ceny nośników matowych Premium Semigloss kształtują się na podobnym poziomie. Tak więc minimalna cena za jeden arkusz 10×15 cm wyniesie 34 grosze – ta cena wydaje się akceptowalna, choć poza promocją byłaby dwukrotnie wyższa.

Ceny papieru

Oszacowanie kosztów atramentu jest nieco trudniejsze – producent zakłada, że pojedynczy atrament wystarcza na 400 stron A4 przy 5-procentowym pokryciu, ale ponieważ są dwa czarne atramenty, dla każdego z nich założono wydajność 550 stron przy pokryciu 3,5 proc. Jednak podczas druku zdjęć używany jest praktycznie tylko tusz błyszczący (matowy służy do druku tekstu). Tak więc w przybliżeniu siedem tuszy pokryje 400 stron A4 na powierzchni ok. 35% (210 cm kw.). Do pokrycia powierzchni większych (A4, A3) potrzeba będzie proporcjonalnie więcej atramentu, a do mniejszych, takich jak 10×15 cm – odpowiednio mniej. Jeśli uwzględnimy, że cały koszt zestawu fotograficznego (z odliczeniem czarnego tuszu matowego) to ok. 500 zł, atrament potrzebny do wydrukowania pojedynczego zdjęcia 10×15 kosztuje 85 groszy. Widać więc, że w porównaniu do ceny papieru jest to kwota znacznie wyższa.

Ceny

Po zsumowaniu kosztów papieru i atramentu widać, że fotografia 10×15 cm kosztuje ponad złotówkę, natomiast cena wydrukowania zdjęcia A4 to ok. 6,5 zł. Druk na papierze z rolki jest jeszcze droższy, bo znacznie wyższa jest cena nośnika. Natomiast papier matowy (Archival Matte), pozwalający na druk grafiki o bardzo wysokim nasyceniu kolorów, jest stosunkowo tani – około 3-krotnie tańszy od papieru fotograficznego.

Tak więc Stylus Photo R1800 nie potwierdza reguły, że im droższy sprzęt, tym tańsza jego eksploatacja – tutaj oba składniki są na wysokim poziomie. Przez to drukarka Epsona ma bardzo niszowe zastosowania – może być używana przez studia fotograficzne do druku w większych formatach (A4-A3), bo takie duże odbitki sporo kosztują. Urządzenie można też polecić grafikom do druku różnego rodzaju materiałów o wysokiej jakości, włącznie z banerami i płytami CD/DVD. Natomiast najbardziej typowe zastosowanie, czyli druk zdjęć tradycyjnego formatu, raczej nie wchodzi w grę.

       Zalety       Wady
  • rewelacyjna jakość zdjęć
  • szybkość druku zdjęć
  • wodoodporne wydruki
  • druk na formatach do A3+, płytach CD i papierze z rolki
  • dobra instrukcja w postaci HTML
  • koszty druku
  • cena drukarki
  • wolny druk dokumentów
  • małe możliwości oprogramowania
  • nieco chaotyczny interfejs sterownika drukarki

Do testów dostarczył:
Epson
www.epson.pl

Sugerowana cena brutto (z podatkiem VAT): ok. 2500 zł
Gwarancja: 1 rok (opcjonalnie 3 lata)