Rekordowe wzrosty inwestycji w technologie dla handlu detalicznego

Zakłócenia łańcuchów dostaw, niedobór pracowników czy zmiana nawyków zakupowych klientów – to wszystko sprawia, że dziś handel potrzebuje technologii jak powietrza. Wg raportu CB Insights The Future of the Supermarket 2022, inwestycje w technologie dla handlu detalicznego, tylko w branży spożywczej, w 2021 roku sięgnęły 19 mld dolarów. To o 115% więcej niż w ubiegłym roku.

Supermarkety zmieniają się na wielu płaszczyznach, ale innowacje technologiczne nie kończą się na sztucznej inteligencji, personalizacji, inteligentnych wózkach, automatyzacji i kasach bezobsługowych. Dane, które zbiera otaczający nas cyfrowy świat, dają jeszcze większe możliwości wzrostu dla branży.

sklep supermarket big data SoftBank

Innowacje w handlu

Wszyscy szukają jak najlepszych sposobów na zatrzymanie klientów i zwiększenie rentowności, ale przedstawiciele branży spożywczej stoją przed szczególnymi wyzwaniami: rozbudowanym asortymentem produktów, łatwo psującymi się towarami i marżami, które zmniejszają się z roku na rok. Rozwój handlu elektronicznego nie pomaga, bo jest okazją dla detalistów spożywczych do eksperymentowania z omnichannelem, oczywiście również przy wykorzystaniu najnowszych rozwiązań technologicznych. Według badania PowerReviews ponad połowa, bo aż 57% konsumentów, zwiększyła w ciągu ostatniego roku wydatki na internetowe zakupy spożywcze.

Sztuczna inteligencja w handlu spożywczym

– Technologia w handlu spożywczym wywiera ogromny wpływ na codzienne życie konsumentów, sprawiając że zakupy stają się bardziej wygodne i spersonalizowane. Jednak kupujący są dziś nie tylko coraz bardziej wymagający. Dbają o swoje zdrowie i są lepiej zorientowani w dostępnym na rynku asortymencie, po prostu dobrze wiedzą, czego chcą. Dlatego zbudowanie odpowiedniej oferty sprzedażowej staje się bardziej skomplikowane. Rozpoznawanie zmieniających się preferencji żywieniowych i potrzeb klientów pozwalają dziś wspomagać narzędzia wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję – tłumaczy Adam Sienkiewicz, Head of Sales z Sagra Technology, firmy specjalizującej się w systemach SFA, CRM i BI dla sektora handlu.

technologie dla handlu detalicznego

Sklepowy wózek wyposażony w ekran, wagę, czujniki i kamerę, umożliwia m.in. zalogowanie się klienta, skorzystanie z oferty lojalnościowej czy płatności bezgotówkowe. Może też zachęcać do sprawdzania nowych produktów, sugerować konkretne, pasujące do siebie lub będące w promocji oraz wskazywać do nich drogę między półkami. Inteligentne wózki mogą określić, w jaki sposób klienci poruszają się po sklepie oraz wychwycić wąskie gardła i miejsca, w których klienci mogą wybierać produkty pod wpływem impulsu. Taka inwestycja jest bardziej opłacalna niż doposażanie sklepów w rzesze kamer i czujników.

Wg raportu Capgemini, koszty transportu na ostatniej mili stanowią nawet 41% kosztów dostaw. Pojawiła się więc idea niewielkich magazynów (MFC – Micro-fulfillment centers), zlokalizowanych jak najbliżej punktów sprzedaży, a nawet na terenie sklepu. Takie rozwiązanie sprawia, że ostatnia mila jest krótsza i jednocześnie tańsza, zmniejsza także zapotrzebowanie na pracę człowieka. Giganci branży inwestują dziś w zautomatyzowane obiekty MFC, dzięki którym mogą obniżać koszty realizacji zamówień nawet o 75% (dane z raportu CB Insights).

amazon-just-walk-out-fresh-sklep-zakupy-bezkasowetechnologie dla handlu detalicznego

Dane płynące od producentów, dystrybutorów i sprzedawców dają szereg informacji, które są bezcenne z punktu widzenia każdego uczestnika łańcucha dostaw. Producent potrzebuje informacji od sprzedawców, sprzedawcy od dystrybutorów itd. Dzięki wymianie i analityce tych danych mogą m.in. tworzyć modele predykcyjne oraz planować odpowiednio zasoby czy inwestycje. Dziś nikt nie może sobie pozwolić na przestój, brak zapasów czy przepełnione magazyny. Dodatkowo, klientów przyzwyczajonych do dostępności produktów oraz wygody zakupów nie można dziś zawieść – podkreśla ekspert.

Przyszłość handlu detalicznego

Sposobem na utrzymanie pozycji w handlu jest postawienie na wysoką jakość obsługi i doświadczenia klientów we wszystkich kanałach sprzedaży. To, o co zadbać muszą najbardziej, to personalizacja, podtrzymanie lojalności ora zapewnienie wygody. Dobra ekspozycja towarów, minimalizacja braków na półce to wyzwanie dla wszystkich w łańcuchu dostaw. – Tutaj z pewnością pomoże technologia tj. Image recognition, które na podstawie weryfikacji obrazu wygenerują działania zapobiegające brakom produktów na półce, ale i spowoduje , że wygląd ekspozycji będzie wpływał na zwiększenie sprzedaży detalisty – tłumaczy Adam Sienkiewicz.

Inny element to zdolność detalistów do nawiązywania kontaktów z konsumentami z poza murami sklepu. Zwiększona ilość danych zbieranych online i w sklepie poddana analizie w środowisku Power BI z użyciem sztucznej inteligencji może pomóc producentom w lepszym zrozumieniu zmieniających się nawyków kupujących. W następnej dekadzie wszyscy uczestnicy rynku będą opierać się na szczegółowych danych napędzających sprzedaż i zyski – dodaje.

Źródło: informacja prasowa

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x