Roboty pomogą dzieciom w nauce języków

Dzisiejsze roboty mają wiele wspólnych cech z zabawkami i mogą okazać się cennym narzędziem w uczeniu najmłodszych. Naukowcy z Norweskiego Centrum Informatycznego sprawdzają, czy rzeczywiście roboty pomogą dzieciom w nauce języków obcych.

Wstępne badania przeprowadzone wśród dzieci imigrantów, mieszkających w dzielnicy Grorud w Oslo, są niezwykle obiecujące. Ich wyniki naukowcy przedstawili na tegorocznej konferencji ACM Human-Robot Interaction (HRI).

banner duo PEPPER NAO backtoback

„Zainspirował nas fakt, że w niektórych dzielnicach Oslo jest dużo dzieci niemówiących w domu po norwesku” – powiedzieli TechXplore Trenton Schulz i Till Halbach. „Przedszkola mają programy wspierające najmłodszych w nauce języka norweskiego. Jeden z tych projektów, zwany Language Shower, ma pomóc maluchom w poszerzeniu słownictwa. W naszym badaniu sprawdzaliśmy możliwość wykorzystania robotów do realizacji tego zadania”.

Zabawa z robotem

Podstawową ideą badania przeprowadzonego przez Schulza, Halbacha i ich kolegę Ivara Solheima było wspieranie nauczycieli realizujących program nauki języków wśród swoich podopiecznych. Naukowcy zaproponowali włączenie w tok lekcji zabawy z robotem. Obecnie w projekcie uczestniczą dzieci w wieku od trzech do sześciu lat w dzielnicy Grorud w Oslo. Co ciekawe, rodzice mogą także czynnie włączyć się i pomóc swoim pociechom w nabywaniu kompetencji językowych poprzez korzystanie z aplikacji stworzonej na potrzeby tego programu.

Jesienią 2018 roku naukowcy przeprowadzili badanie na małą skalę w celu oceny potencjału ich projektu. Obejmowało ono część przedszkolaków z okręgu Grorud. Nowatorskie sesje szkoleniowe prowadzono w grupach liczących maksymalnie 15 dzieci. W zajęciach uczestniczył mały robot o nazwie Nao. Aplikacja, z której korzystał, tworzyła i pokazywała obrazy przedstawiające podstawowe słownictwo (np. krzesło, widelec, prysznic itp.). Następnie robot prosił dzieci o nazwanie obiektów, które widziały i za pomocą mechanizmów rozpoznawania mowy określał, czy uczniowie poprawnie wymawiają te nazwy. Jeśli udało im się to zrobić, Nao odtwarzał piosenki i tańczył. Aplikacja opracowana przez naukowców może być również używana bez robota.

„Uważamy, że badania pilotażowe zakończyły się sukcesem. Dzieci były zachwycone interakcją z robotem” – powiedzieli Schulz i Halbach. „Obecnie sprawdzamy, czy uczniowie szybciej nabywają kompetencji leksykalnych, współpracując z Nao. Przyglądamy się też innym obszarom, w których moglibyśmy pomóc w rozwijaniu umiejętności językowych i społecznych. Wydaje się, że metoda ta może przynieść także korzyści dzieciom borykającym się z autyzmem”.

W naszych szkołach mamy już gry, tablety, tablice multimedialne i ozoboty. Czekamy na tego typu rozwiązania.

Na ilustracji otwierającej robot Nao realizujący program z dziećmi w przedszkolu w Oslo. Źródło: Schulz, Halbach & Solheim.

Żródło: TechXplore, Using Social Robots to Teach Language Skills to Immigrant Children in an Oslo City District

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x