Wstrzymano prace nad Hyundai Genesis wyposażonym w ogniwa paliwowe
Jak donosi koreańska prasa, wstrzymano prace nad samochodem Hyundai Genesis wyposażonym w ogniwa paliwowe. Nie wiadomo, czy jest to tylko czasowa zwłoka, czy zarzucono projekt całkowicie.
Samochód Hyundai Genesis zasilany ogniwami paliwowymi miał wejść do sprzedaży w 2025 roku. Ogniwa wodorowe miały być zasilaniem pośrednim pomiędzy silnikami spalinowymi i elektrycznymi. Niestety rzeczywistość weryfikuje plany giganta.
Ogniwa paliwowe jako zasilanie pojazdów
Hyundai twierdził, że ogniwa paliwowe powinny zapewnić pojazdom znacznie lepsze parametry użytkowe niż zasilanie elektryczne. Przy ładowaniu akumulatorów trzeba rozwiązywać wiele problemów. Dostępność akumulatorów, szybkość ładowania, bezpieczeństwo użytkowania i inne problemy spędzają wielu producentom sen z powiek. Użytkownicy też narzekają często na problemy z zasięgiem, szczególnie przy niskich temperaturach, szybkość ładowania i konieczne podczas podróży postoje.
Ogniwa paliwowe zapewniają możliwość szybkiego tankowania, sporych zasięgów i zachowania ekologii w transporcie. Spalanie wodoru powoduje powstawanie… wody. Niestety mają one także swoje wady.
Ogniwa paliwowe – problemy producentów i użytkowników
Ogniwa paliwowe sprawdzają się świetnie wszędzie tam, gdzie jest dostęp do stacji tankowania wodoru. Niestety gaz ten sprawia problemy z przechowywaniem. Zbiorniki i instalacje muszą być szczelne i zapewniać możliwość sprężania go pod wielkim ciśnieniem. Wiele osób boi się z niego korzystać, gdyż jest wielokrotnie bardziej wybuchowy (po odpowiednim zmieszaniu z tlenem) niż popularny w wielu krajach LPG i CNG.
Biorąc pod uwagę łatwość tankowania klasycznych samochodów, a i elektrycznych też, gdyż można je doładować ze zwykłego gniazdka dzięki ładowarkom lub wallboxom, a także dostępnością wielu stacji ładowania standardowego i szybkiego używa się ich łatwo.
Niestety stacji ładowania wodorem jest ciągle jak na lekarstwo. Sporo jest ich w Japonii, ale dotyczy to głównie większych miast. W innych częściach świata nie jest już tak różowo.
Mimo tego wiele firm ciągle deklaruje, że pracują nad pojazdami zasilanymi przez ogniwa paliwowe. Są nimi choćby BMW współpracujące z Hydrogen Next, a także Grupa Renaut współpracująca z Plug Power. Nawet Daimler buduje ciężarówki zasilane wodorem.
Wstrzymano prace nad Hyundai Genesis wyposażonym w ogniwa paliwowe
Hyundai pracował nad modelem Genesis, którego napęd zasilały ogniwa wodorowe. Niestety, jak donosi koreańska prasa, sprzedaż i produkcja tego typu pojazdów nie oszałamia, a dodatkowo problemy sprawia dostępność stacji ładowania wodoru. Ceny tego paliwa także nie należą do najniższych, przez co opłacalność wykorzystania tego typu samochodów mija się z celem.
W związku z tym koreański gigant motoryzacyjny podjął decyzję o wstrzymaniu prac nad modelem Hyundai Genesis zasilanym przez ogniwa paliwowe. Nie podano żadnych konkretnych informacji dotyczących tego, czy jest to decyzja czasowa, czy projekt porzucono całkowicie.
Źródło: Chosun, Hyundai Motor Group
Entuzjasta technologii IT, mobile, wearables. Freelancer, od lat w branży mediów IT/Mobile (CD-Action, NeXT, PC Format, CafePC.pl, Benchmark.pl, Mobility, Komputer Świat, Bezprawnik, Startupmag, IoTLab.pl) , były PRowiec (Sweex i Hannspree) i logistyk. Pasjonat jedzenia, gotowania, zdrowego odżywiania, wędrówek, jazdy na rowerze, książek, kina, opery, teatru i wielu innych.