Raport NewsGuard – Sztuczna inteligencja generuje artykuły na strony z wiadomościami
NewsGuard, organizacja zwalczająca dezinformację, zidentyfikowała przynajmniej 50 stron jako „prawie w całości napisane przez sztuczną inteligencję”. Zgodnie z raportem, pojawiają się na nich codziennie setki artykułów, z których większość zawiera elementy treści generowanych przez sztuczną inteligencję, w tym „miałki język i powtarzające się frazy”. Niektóre artykuły zawierają fałszywe informacje, a wiele witryn jest wypełnionych reklamami, co sugeruje, że ich celem jest zarabianie pieniędzy z reklam.
Badanie NewsGuard, przeprowadzone na ponad 2 tysiącach stron internetowych w różnych językach wykazało, że około jednej trzeciej artykułów, przeważnie na mniejszych portalach, generuje dziś sztuczna inteligencja. Teksty stworzone przez AI są zwykle krótsze oraz bardziej schematyczne niż te pisane przez ludzi i koncentrują się na niszowych tematach, które nie przyciągają uwagi tradycyjnych mediów.
Istnieją również obawy dotyczące jakości takich artykułów, ponieważ mogą mieć one mniejszą głębię i niuansowość niż te pisane przez ludzi. NewsGuard zwraca też uwagę na fakt, że sztucznie generowane wiadomości będą bardziej podatne na błędy lub mogą, jak już w wielu przypadkach się zdarzyło, zawierać uprzedzenia rasowe. Może to prowadzić do rozprzestrzeniania się dezinformacji i propagandy, a że teksty te powstają bardzo szybko i w dużych ilościach, trudno walczyć z takim zjawiskiem.
NewsGuard proponuje rozwiązania dla dziennikarzy
Aby przeciwdziałać tym problemom, badacze proponują przynajmniej kilka rozwiązań. Jednym z nich jest skupienie się na rozwoju narzędzi AI, które pomogą dziennikarzom w ich pracy, zamiast całkowicie ich zastępować. Mogą oni na przykład wykorzystać sztuczną inteligencję do pomocy w zbieraniu i analizowaniu danych lub do automatyzacji pewnych zadań, takich jak weryfikacja faktów lub tłumaczenie.
Innym podejściem jest zachęcanie do opracowywania etycznych ram dotyczących stosowania AI w dziennikarstwie. Dzięki temu można zapobiec niepożądanym skutkom stosowania AI w mediach i zwiększyć zaufanie do sztucznej inteligencji.
Stosowanie sztucznej inteligencji w dziennikarstwie jest zjawiskiem, które rozwija się bardzo dynamicznie i jeśli stracimy czujność, zaleją nas miliony stron zawierających nic niewartą papkę informacyjną, która w najlepszym razie będzie tylko powielała informacje z tradycyjnych mediów. W najgorszym, nie wygrzebiemy się spod masy deepfake’ów i dezinformacji.
Nie podajemy linków do tych stron, aby nie budować im zasięgów.
Źródło: Guardian
Miłośnik nowoczesnych technologii, głównie nowych rozwiązań IT. Redaktor w czasopismach Gambler, Enter, PC Kurier, Telecom Forum, Secret Service, Click!, Komputer Świat Gry, Play, GameRanking. Wiele lat spędził w branży tłumaczeniowej – głównie gier i programów użytkowych. W wolnych chwilach lata szybowcem, jeździ na rowerze i pochłania duże ilości książek.