Navigon: nawigacja dla osób z zaburzeniami postrzegania kolorów

7 maja 2009 0 przez Grzegorz Pietrzak

Czy to moja trasa, czy po prostu kolejna droga? Statystycznie jedna na dwanascie osób nie rozróznia czerwonego i zielonego koloru. Dla takich osób orientacja moze stanowic powazne wyzwanie, nie tylko w ruchu drogowym, ale takze w przypadku korzystania z systemu nawigacji. NAVIGON jest pierwszym producentem, który zoptymalizowal wyswietlanie map w taki sposób, aby osoby nierozrózniajace koloru czerwonego i zielonego mogly szybko rozpoznac swoja trase.

Kolor czerwony ostrzega kierowców o koniecznosci zachowania
ostroznosci, a kazde opóznienie w reakcji moze byc niebezpieczne.
Rozpoznawanie czerwonych sygnalów jest bardzo wazne w ruchu drogowym, a
osoby nierozrózniajace koloru czerwonego i zielonego, co jest
najczestsza forma „slepoty barw”, sa w tym przypadku poszkodowane,
poniewaz rozróznienie tych kolorów jest dla nich trudne lub wrecz
niemozliwe. Kolory sa takze niezbedne w przypadku korzystania z
poszczególnych funkcji urzadzenia nawigacyjnego, dlatego firma NAVIGON
zbadala sposób wyswietlania informacji na swoich urzadzeniach pod katem
zaburzenia postrzegania kolorów.

Zgodnie z ankieta przeprowadzona wewnatrz firmy, osoby nierozrózniajace
koloru czerwonego i zielonego mialy problem z odróznieniem glównych
dróg od wybranej przez siebie trasy, poniewaz postrzegaly kolory
podobnie jak osoby cierpiace na slepote barw.

W tym celu zmienilismy
palete kolorów uzywana do wyswietlanych map, aby uzytkownicy nie
rozrózniajacy koloru czerwonego i zielonego natychmiast rozpoznali
swoja trase
– stwierdzil Jochen Katzer, z dzialu badan i rozwoju firmy
NAVIGON.

Dzieki zmodyfikowanym kolorom w trybie dziennym i nocnym, osoby
nierozrózniajace czerwonego i zielonego moga teraz wyraznie odróznic
trase od innych informacji na mapie. Profesor Hermann Krastel, lek.
med., ordynator okulistyki Uniwersytetu w Heidelbergu, postrzega to
jako wielki krok naprzód: Przy wyborze palety barw wyswietlacza, wazne
jest, aby nie uzywac kolorów, które moglyby byc mylace dla osób
cierpiacych na slepote barw. Przy odpowiednim stosunku koloru i
jasnosci mozemy oszczedzic osobom cierpiacym na ta przypadlosc
dezorientacji lub przynajmniej uczynic ja mniej prawdopodobna. Dzieki
temu zwieksza sie bezpieczenstwo ruchu drogowego. Systemy nawigacji
maja bowiem zapewnic kierowcom szybki dostep do informacji bez
koniecznosci odrywania wzroku od drogi na dlugi czas
.

Nowa paleta kolorów dobrana przez NAVIGON ulatwia wielu osobom
poruszanie sie po drogach. Istnieje liczna grupa osób, które
postrzegaja otoczenie i w zwiazku z tym sytuacje na drodze innymi
oczami, w pelnym tego slowa znaczeniu.

Okolo 8% mezczyzn i 0,4% kobiet
cierpi na wrodzona slepote barw
. – stwierdzil Hermann Krastel. Osoby
te, cierpiace na tzw. deuteranopie (w przyblizeniu trzy czwarte osób
nierozrózniajacych koloru czerwonego i zielonego) moga ustalic czy
swiatla sa zielone lub czerwone na podstawie danego swiatla, a nie na
podstawie koloru sygnalizacji. W przypadku tzw. protanopii, dotyczacej
jednej czwartej osób nierozrózniajacych koloru czerwonego i zielonego,
pojawia sie dodatkowa komplikacja: oprócz trudnosci lub niemoznosci
odróznienia kolorów zielonego, czerwonego i zóltego, osoby takie musza
zmagac sie z problemem polegajacym na tym, ze kolor czerwony jest dla
nich ciemniejszy. Oznacza to, ze zwlaszcza w przypadku mgly maja one
problem, a z pewnej odleglosci jest to nawet niemozliwe, z
rozróznieniem swiatel hamowania i tylnych swiatel samochodów jadacych
przed nimi, a takze innych czerwonych sygnalów, takich jak informacji o
przejezdzie kolejowym. W zwiazku z tym, osoby cierpiace na takie
schorzenie zachowuja zbyt maly odstep w stosunku do innych samochodów i
hamuja za pózno. – Obie formy zaburzenia nierozrózniania kolorów
czerwonego i zielonego, a w szczególnosci protanopia, zwiekszaja ryzyko
w ruchu drogowym
– stwierdzil Hermann Krastel – poniewaz osoby na nie
cierpiace postrzegaja czerwone przedmioty w odcieniach od bezu do
brazu, a nie w „ostrzegajacym” kolorze czerwonym. Aby uzytkownicy
cierpiacy na slepote barw nie napotkali niespodzianek na drodze,
wykorzystanie kolorów przez NAVIGON nie moze ulec zmianie. W przypadku
osób z „normalnym” postrzeganiem kolorów nie istnieja zadne
konsekwencje, poniewaz jakosc wyswietlacza oraz silny kontrast
pozostaja takie same
.

 

 

Nowa paleta kolorów zostala wykorzystana we wszystkich nowych systemach
NAVIGON, które zostaly zaprezentowane na tegorocznych targach CeBIT.
Osoby korzystajace z uslugi FreshMaps, pozwalajacej na regularne
aktualizacje map w urzadzeniach NAVIGON, beda mogly skorzystac z lepiej
widocznych funkcji mapy juz od drugiego kwartalu 2009 r. Funkcja ta
jest takze dostepna dla uzytkowników oprogramowania nawigacyjnego
MobileNavigator 7 NAVIGON dla platformy Windows Mobile.

Dostęp do obrazów sprawdzających ślepotę barw można uzyskać wpisujac „Ishihara” w wyszukiwarkę internetową.