NASA twierdzi, że jej technologia skróci czas ładowania samochodów elektrycznych do 5 minut

NASA twierdzi, że jej eksperymentalna technologia używana do chłodzenia urządzeń w przestrzeni kosmicznej może wkrótce skrócić czas ładowania pojazdów elektrycznych do pięciu minut.

Amerykańska agencja kosmiczna, która finansuje opracowywanie tej technologii we współpracy z Purdue University poinformowała, że badania, które przeprowadzane są na potrzeby przyszłych misji kosmicznych pokazują, iż możliwe jest naładowanie samochodu elektrycznego w ciągu kilku minut zamiast godzin.

FBCE NASA
Źródło: Purdue University/Jared Pike

Flow Boiling and Condensation Experiment (FBCE), to zalążek technologii, która może pozwolić na zwiększenie natężenia prądu elektrycznego płynącego z ładowarki do około 1400 A, czyli prawie trzy razy więcej niż dzisiejsze maksimum – 520 A. Potencjalnie FBCE pozwalałby na odprowadzenie aż 24,22 kilowatów ciepła z całego systemu. Warto przy okazji wspomnieć, że najczęściej spotykane ładowarki i samochody pozwalają na ładowanie prądem o maksymalnym natężeniu 150 A.

NASA i naukowcy z Purdue uważają, że w ten sposób uda się rozwiać wątpliwości przyszłych posiadaczy samochodów elektrycznych, których głównym źródłem był czas ładowania. Dziś trwa to około 30 minut (do 80%), więc skrócenie tego czasu do 5 minut można nazwać przełomem.

FBCE NASA
Źródło: Purdue University/Jared Pike

NASA leci na Księżyc, Marsa i dalej

NASA informuje, że technologia FBCE, powstała w celu efektywniejszego chłodzenia układów zasilania, które mają być stosowane w pojazdach kosmicznych projektowanych dla misji księżycowych, a finalnie, marsjańskich i dalszych. Może też służyć do zapewnienia ciepła w habitatach zbudowanych na powierzchni Księżyca i Marsa.

Już w zeszłym roku inżynierowie z Purdue, we współpracy z Fordem, opatentowali technologię budowy chłodzonego przewodu do ładowarki.

Ostatecznie czasy ładowania będą zależały od wartości znamionowych mocy wyjściowej ładowarki, przewodu oraz znamionowej mocy wejściowej akumulatora samochodu elektrycznego. Aby uzyskać czas ładowania poniżej pięciu minut, wszystkie trzy komponenty będą musiały być certyfikowane dla prądu o natężeniu 2500 A – stwierdzili naukowcy Purdue w swoim zeszłorocznym ogłoszeniu.

W ciągu dwóch lat ma powstać na uczelni centrum certyfikacyjne, które pozwoli na testowanie rozwiązań i dopuszczanie ich do codziennego użytku.

Źródło: NASA / Purdue University

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x