Japonia opracowuje wytyczne dla sporów patentowych na styku telekomunikacji i motoryzacji

Jakiś czas temu aż 48 firm z całego świata wezwało japońskie koncerny motoryzacyjne do uiszczenia opłat patentowych za technologie umożliwiające łączenie się samochodów z Internetem. Wiele z używanych w pojazdach urządzeń, korzysta z patentów i standardów telekomunikacyjnych, które podlegają ochronie prawnej, więc ich pomysłodawcom należy się wynagrodzenie za ich użycie.

Japonia dostrzega problem i zamierza opracować rodzaj mapy drogowej, która pozwoli koncernom negocjować opłaty patentowe i uniknąć zagrożenia rozwoju z powodu pozwów właścicieli technologii. Wytyczne Ministerstwa Gospodarki, Handlu i Przemysłu (METI) określą czterostopniowy proces negocjowania przez firmy opłat za „standardowy istotny patent” (SEP). Chociaż wytyczne METI nie będą prawnie wiążące, są one przeznaczone dla firm, które nie mają doświadczenia w prowadzeniu sporów patentowych.

Zapewniając podejście, które różni się od pozwów cywilnych lub interwencji organów antymonopolowych, stworzy się więcej możliwości rozwiązywania konfliktów – powiedział o inicjatywie METI prawnik z doświadczeniem w międzynarodowych sporach dotyczących własności intelektualnej.

Sony, Nokia oraz 48 innych firm żądają opłat patentowych od Toyoty, Hondy i Nissana Japonia
Źródło: Honda

U podstaw sporów dotyczących SEP leży kwestia tego, co jest „istotne”. W jednym z badań oszacowano, że tylko 33% z prawie 41 000 zadeklarowanych rodzin SEP dla łączności bezprzewodowej 5G było „niezbędnych” dla standardu. Wytyczne METI dotyczące negocjacji opierają się na prostej zasadzie, że posiadacze patentów muszą przedstawić dowody naruszenia.

Japonia idzie śladem Europy i USA

W przeszłości spory patentowe pomiędzy producentami sprzętu telekomunikacyjnego były zazwyczaj rozstrzygane w drodze wzajemnego licencjonowania, w którym opłaty licencyjne obu stron często się znoszą.

Jednak wykorzystanie patentów na technologie komunikacyjne wykroczyło poza branżę telekomunikacyjną, a producenci samochodów nie mogą po prostu przyjąć takiego samego podejścia. Wraz z upowszechnianiem się Internetu rzeczy (IoT) to samo ryzyko wisi nad innymi urządzeniami, domami i inteligentnymi fabrykami.

Opracowując wytyczne, Japonia umożliwia globalnym grupom branżowym i firmom wypowiedzenie się, aby sprawdzić, jakie są oczekiwania obu stron. Stany Zjednoczone i Europa również promują politykę mającą na celu zapewnienie większej równowagi między właścicielami patentów a użytkownikami.

Źródło: Nikkei

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x