Google DeepMind prezentuje robota do gry w tenisa stołowego
Naukowcy z Google DeepMind zaprezentowali robota, który osiągnął poziom amatorskiego gracza w tenisie stołowym. Wyniki ich badań, opublikowane w formie preprintu 7 sierpnia 2024 roku, pokazują, że robot, choć jeszcze nie dorównuje zaawansowanym zawodnikom, może już niedługo zagrozić ludzkiej dominacji w tej dyscyplinie.
Tenis stołowy od lat stanowi wyzwanie dla inżynierów zajmujących się robotyką, ze względu na wymagania związane z szybką adaptacją do dynamicznych warunków, skomplikowanymi ruchami oraz koordynacją wzrokowo-ruchową. W przeciwieństwie do takich gier jak szachy czy Go, które testują głównie zdolności strategiczne sztucznej inteligencji, ping pong łączy strategię z fizycznymi umiejętnościami, co czyni go idealnym poligonem do testowania zaawansowanych systemów AI.
W Google DeepMind zorganizowano turniej tenisa stołowego
Aby stworzyć robota zdolnego do rywalizacji z ludźmi, inżynierowie z Google DeepMind najpierw zgromadzili obszerny zbiór danych dotyczących położeń, rotacji i prędkości piłek tenisowych. Następnie AI trenowała swoje umiejętności w realistycznych symulacjach, ucząc się m.in. technik odbijania serwisów, celowania oraz wykonywania topspina. Uzbrojoną w te umiejętności sztuczną inteligencję połączono z ramieniem robota, które umożliwiało szybkie i precyzyjne ruchy.
W turnieju, w którym wzięło udział 29 graczy o różnym poziomie zaawansowania, robot osiągnął solidny wynik amatorski. Pokonał wszystkich początkujących graczy, wygrywając 45% wszystkich rozgrywek, a także 55% meczów z zawodnikami na poziomie średniozaawansowanym. Jednak w starciu z zaawansowanymi graczami nie udało mu się odnieść żadnego zwycięstwa.
Pomimo ograniczeń, badanie wywołało entuzjazm wśród uczestników, którzy określili grę z robotem jako „zabawną” i „wciągającą”. Większość z nich wyraziła także chęć do rewanżu, co sugeruje, że technologia ta ma potencjał nie tylko do dalszego rozwoju, ale także do stania się interesującą nowinką w świecie sportu.
Źródło: Google DeepMind
Miłośnik nowoczesnych technologii, głównie nowych rozwiązań IT. Redaktor w czasopismach Gambler, Enter, PC Kurier, Telecom Forum, Secret Service, Click!, Komputer Świat Gry, Play, GameRanking. Wiele lat spędził w branży tłumaczeniowej – głównie gier i programów użytkowych. W wolnych chwilach lata szybowcem, jeździ na rowerze i pochłania duże ilości książek.