CVP Everest – automatyczna maszyna pakująca w magazynie x-kom

Znany częstochowski sklep z elektroniką użytkową x-kom zainwestował w nietypowe urządzenie. To maszyna do automatycznego pakowania przesyłek CVP Everest. Urządzenie wycina z kartonu pudełko, które jest idealnie dopasowane rozmiarami do pakowanego produktu. W efekcie całkowicie eliminuje to konieczność stosowania wypełniaczy oraz optymalizuje gabaryty przesyłki. Odwiedziliśmy magazyn x-kom i zobaczyliśmy na własne oczy, jak działa maszyna CVP Everest.

Już chyba wszyscy dokonujemy regularnych zakupów przez internet. Na pewno mamy też takie doświadczenia, że nabywamy niewielki produkt (na przykład smartfona), a kurier przynosi nam do domu niewspółmiernie duży karton. Po otwarciu kartonu odkrywamy wewnątrz mnóstwo wypełniaczy (folia bąbelkowa, tektura, kawałki styropianu, poduszki powietrzne, czy przypominający chrupki kukurydziane tzw. skropak).

Przyczyną jest to, że różnorakie produkty pakowane są fabrycznie w opakowania o różnych rozmiarach i sklepom trudno jest idealnie dobrać gotowy karton dopasowany gabarytami do pakowanego produktu.

CVP Everest produkuje kartony na wymiar

Stąd właśnie pomysł na maszynę CVP Everest. To urządzenie składające się z kilku elementów. Pierwszym jest skaner 3D, który skanuje produkty przygotowane do pakowania. Nie musi to być pojedynczy produkt – CVP Everest może spakować kilka pudełek w jeden karton.

Po wykonaniu pomiarów Everest wycina z tektury falistej opakowanie, które jest idealnie dopasowane do rozmiaru pakowanych produktów. Składa się z dwóch części: spodniego pudełka i wierzchniej przykrywki. Maszyna najpierw opakowuje produkty w pudełko, a na końcu nakłada przykrywkę i trwale ją przykleja. Proces można zobaczyć na filmie poniżej.

W ten sposób uzyskany karton ma optymalne wymiary, a w środku nie ma w ogóle potrzeby stosowania jakichkolwiek wypełniaczy. Według wyliczeń x-kom pozwoliło to na redukcję zużycia plastiku o około 26 ton rocznie.

Po zapakowaniu przesyłki Everest automatycznie etykietuje paczkę, którą potem wystarczy przekazać kurierowi.

CVP Everest pakuje nawet do 1100 paczek na godzinę. Gdyby takim pakowaniem mieli się zająć ludzie, proces wymagałby około stu pracowników. X-kom zapewnia jednak, że w związku z wdrożeniem maszyny w swoim magazynie w Częstochowie nie planuje żadnych zwolnień. Pracownicy zajmujący się dotąd pakowaniem zostaną przebranżowieni i zajmą się innymi zadaniami w firmie.

Nie ze wszystkim sobie poradzi

CVP Everest niestety nie radzi sobie ze wszystkimi produktami. To drobnica, czyli karty SD czy pendrive’y, a także gabaryty, jak pralki, telewizory czy na przykład hulajnogi elektryczne. W przypadku x-kom, maszyna może być stosowana spakowania 85% zamówień. Kolejne 10% to drobnica, a pozostałe 5% – gabaryty.

Zastosowanie maszyny CVP Everest pozwoli nie tylko na znaczą redukcję zużycia plastiku, ale także tektury – nawet o 70%. To oznacza uratowanie 5 tysięcy drzew rocznie przed wycięciem. Zakładając, że jedno drzewo pochłania 7 kg dwutlenku węgla rocznie, oznacza to redukcję CO2 o 30 ton każdego roku.

Kolejną zaletą stosowania CVP Everest jest też optymalne wykorzystanie przestrzeni w ciężarówkach kurierskich. Dzięki dopasowaniu kartonu do produktów, rozmiar opakowania w niektórych przypadkach jest nawet o 50 procent mniejszy. Oznacza to, że w przestrzeni bagażowej można zmieścić więcej przesyłek. Odkąd maszyna rozpoczęła pracę w magazynie x-kom, opuszcza go o jedna ciężarówka mniej każdego dnia, co również przekłada się na znaczną redukcję CO2.

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
1 Komentarz
Najstarsze na górze
Najnowsze na górze Najwyżej oceniane
Inline Feedbacks
View all comments
mklepaczko
mklepaczko
1 miesiąc temu

Fajne, ale jeszcze fajniej byłoby, gdyby opracowali standard pojemników wysyłkowych wielokrotnego użytku. Takie pudełka plastikowe w kilku standardowych rozmiarach, np te paczkomatowe, z których wyjmujemy naszą przesyłkę a pudełko oddajemy kurierowi albo wkładamy do paczkomatu. Boli mnie serce ja widzę ile kartonu i wypełniaczy wyrzucam po każdej przesyłce, nie wspominając już o samym opakowaniu produktu…

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x